Eloxering av gavlar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eloxering av gavlar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Eloxering av gavlar

Har pratat lite med Svängsta om att få köpa råa gavlar, utan eloxering eller behandling. För att kunna eloxera dessa till valfri färg. Det jag undrar är om det blir problem med dem andra detaljerna på gavlarna om man skickar in för eloxering. Tänkte mig hålet/hållaren för IAR lagret till veven, sen måste man nog plocka lös och återmontera KHL märket osv.

Ingen som gjort något liknande tidigare? Har skickat en förfrågan om dem kan behandla gavlarna med en annan färg, men får vänta till på måndag med att få svar. Detta är alltså ifall dem bara kan skicka obehandlade gavlar.

En eloxering blir ju oerhört tunn, så det borde inte vara något problem. Det finns ju folk som pulverlackar sina gavlar och får det att fungera.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
      En eloxering blir ju oerhört tunn, så det borde inte vara något problem. Det finns ju folk som pulverlackar sina gavlar och får det att fungera.
      Problemet är väl mer hur man gör med genomgångarna och stämpeln (Kunglig hovleverantör). Stämpeln är lätt att få bort men hur gör man med genomgången för veven och mek. bromsen. Dessa är ju dit pressade. Hålla på och maskera blir inte bra nog.

Click image for larger version

Name:	Untitled-1.jpg
Views:	1
Size:	105,1 KB
ID:	1775690

Kommentera

Genomföringarna är väl i stål och borde således inte eloxeras. Eller har jag massupp*****t processen?
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Om jag inte är helt fel ute så kan man beställa customgavlar från svängsta... Kolla Napp&Nytt 2013!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
            Genomföringarna är väl i stål och borde således inte eloxeras. Eller har jag massupp*****t processen?
            Har ingen aning själv, vet mycket lite om eloxering osv. Men om man "eloxerar" stål så är det rost man får. Kanske inte så trevligt med en rostig amba

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            Om jag inte är helt fel ute så kan man beställa customgavlar från svängsta... Kolla Napp&Nytt 2013!
            Har kikat lite i den på PDF men inte hittat något ännu. Det gick att få obehandlade gavlar från Svängsta för ett pristillägg, men tycker det vore lika enkelt för dem att sätta en annan färg bara.

En annan fundering är, går det fortfarande att få tag i släta gavlar till Rocket? Vet att man går miste om klickern, men den är jag inte så brydd i. Släta gavlar ser lite bättre ut enligt mitt tycke.

Kommentera

I fjolårets Napp&Nytt finns ett reportage om ABU i Svängsta där det bl a skrivs om customrullar och finns en bild på några specialbeställda gavlar. Vill man veta mer får man nog vända sig till ABU i Svängsta och deras serviceavdelning.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 805 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki