renovering/custumisering av en calcutta 100xt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

renovering/custumisering av en calcutta 100xt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• renovering/custumisering av en calcutta 100xt

Jag har köpt en begagnad shimano calcutta 100xt i bra mekaniskt skick, men lite sämre kosmetiskt. Jag köpte den med tanken att jag ska göra om den lite i vinter för att få bort värsta fiskesuget.

Behov:
    Jag vill ha en skön rulle till jiggfiske med vikter mellan 10 - 30g. Under 10g kör jag trimmad cq50 och över 30g en orginal conquest 100.

Nya delar som ska användas:
    Avail microcast spole (redan hemma)
    Hedgehogs kattobi air kullager
    Vevknoppar i aluminium, förmodligen från zpi

Jobbet:
    Jag har tänkt att få bort anodiseringen på alla guldfärgade ytor för att sedan polera upp en så fin yta som möjligt. Det är här svårigheterna börjar, är det nån här inne som gjort något liknande?
    Tips på medel att ta bort anodiseringen med? Jag har läst om både kaustiksoda och ketchup, men det borde väl finnas något med "seriöst" medel att använda?

Hur gör man för att få bästa puts/yta på rå aluminium?

//Marcus

Spännande! Är själv inne i någon form av custom bygge av en rulle. Att få bort anodiseringen eller eloxeringen är nog inga problem, men så vitt jag vet så kommer det börja oxidera ganska snabbt om du inte behandlar materialet. Vet inte om klarlack räcker, men annars kan finns det mycket firmor som kan anodisera den i den färg du vill.

Kommentera

Skönt projekt! Man kan göra rätt spejsade kreationer om man är tillräckligt vågad. Polering är onekligen rätt fränt, men det kräver ju en del underhåll om man fiskar annat än sötvatten.

Jag skulle hålla mig från att anodisera själv, då syran kommer äta upp stålnitningen mellan stativ och rullfot och måste ersättas med annat. Det går ju att lämna ifrån sig:
      BAKA-RUSH(バカラッシュ)は、ロッドやリールのカスタム&リメイク・オリジナルパーツ&ルアーの製造・販売する釣具屋です。BAKA-RASH直営店 フィッシング Best Luckも営業しています。ショップでは不要になった釣具の買取も行っています。(出張買取・通信買取あります)くわしい事は、℡042-815-1824まで

Kommentera

Click image for larger version

Name:	20141031_191028.jpg
Views:	1
Size:	807,1 KB
ID:	1775770

Nu har jag börjat testa lite, svårt att återge färg/ glans med mobilkameran. Tror det kommer bli bli bra när jag får polera med dremel, nu bara kört med kaustiksoda, sköljt med vatten och sen handputsat med autosol.

//Marcus

Kommentera

Föresten, är det någon som vet ifall man kan köpa linspridare från nån annan modell i metall/alu som passar? Gillar inte riktigt det plastiga orginalet

Kommentera

Click image for larger version

Name:	20141107_181250.jpg
Views:	1
Size:	906,5 KB
ID:	1775808

Provmonterad med nya spolen, tänkte kasta lite med den i helgen. Förhoppningsvis blir det beställning på nya lager och Vevknoppar i veckan

Kommentera

Spolen ska för övrigt inte vara lila, utan även den ska rensas på färg, men lila var enda färgen som fanns kvar(hos hedgehog och japantackle). Vevknopparna blir i färgen gunmetal
              Senast ändrad av M.Stenborg; 2014-11-07, 18:29.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              32 392 visningar
              18 gillar
              Senaste inlägg Micki.S