Fråga om rocket och ut-bussnignar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om rocket och ut-bussnignar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga om rocket och ut-bussnignar

Hej.

Jag köpte en 5501 cs rocket av en kille här på fiskesnack. Jag monterade i oljebrons-bussnigar från ut i spolen, som för övrigt är en spole från C4 (2014). Vid första fisket tyckte jag att det var hyffsat trögt motstånd i frikopplad spole, den löpte inte ut så bra som det brukar. Jag ställde in mek bromsen så det kändes bättre.

Därefter upptäckte jag problemet; vid utkast så gängar lagerkoppen på vevsidan ut sig. Det är först när jag skruvar in den rätt så långt som problemet försvinner. Innebär det att axeln roterar vid utkast, den ska väll stå still vid utkast?

Igår kväll hade jag isär allting för att kolla om jag hittade något misstänkt. Det enda var väll att jag satte plastclipset som låser axeln med basen mot gaveln istället för tvärtom. När jag sedan ska skruva på lagerkoppen så känner jag direkt att den "bottnar" om man säger, den ligger an mot axeln utan att jag har börjat skruva på den. Är det riktigt?

Tacksam för hjälp.

/Patrik
    Senast ändrad av Patolo; 2014-11-01, 13:33.

Nu var jag precis nere vid vattnet och provade igen, problemet är borta, servicen gjorde susen. Det kanske var plastclipset som var orsaken.

Jag fortsätter väll min lilla monolog här då...

Är det någon som har nåt bra knep för att montera UT bussningarna i spolen. När jag gjorde det på ovan nämnda C4 spole så kom de inte frivilligt precis. Jag fick värma spolen lite i ugnen och frysa lagrena för att därefter kunna knacka i dem med en insexnyckel av samma storlek som lagrena.

Ska även montera likadana bussningar i en recordspole härnäst, undrar om det inte finns smidigare sätt.

Ha det.

Kommentera

Är väl gängse metod att pressa in ett lager, en bussning eller en packbox om man inte har tillgång till en press... Värm sätet och kyl det som ska pressas in(gärna med rejält med fett). Själv brukar jag använda en hylsa i lagom dimension. Är det ett lager som ska på plats är det viktigt att hylsan ligger an mot ytterringen för att inte skada lagerbanan! Men som sagt en press är inte så dum... Möjligen är den för "grov" för de små dimensioner det rör sig om här. Då är ett tips att sätta upp det i ett skruvstycke eller använda en skruvtving som press. Ha jag använt för att pressa in kärvande bromskolvar i oken vid renoveringar.

Edit: Sätt ett mothåll central i spolen så att du inte skadar kanten.
      Senast ändrad av Gösta; 2014-11-01, 17:34.

Kommentera

De få gånger jag monterat bussningar har jag värmt spolen,fryst bussningarna och använt en lös spolaxel vid montering.Fördelen är att då är det lättare att se att de går in rakt,lätt att de kalvar snett annars.Har funkat för mig.

Kommentera

Ja det är ju så det brukar gå till vd andra tillfällen. Jag hade nog bara ugnen på 60-70 grader första gången, jag ska nog höja lite och låta spolen vara i ugnen längre nästa gång.

Att ha i spolaxeln för att vara säker på centrering är ju en bra idé. Jag ska nog göra ett teflonrör med innerdiameter så spolaxeln precis går i och ytterdiameter samma som bussningen. Då borde det gå bra att pressa i bussningen i ett skruvstäd rakt och bra.

Kommentera

Bra tips! Ska själv pressa in oljebronsbussningar i både JB:n och TGC:n i vinter. Lite frågande till hur ElCamino applicera axeln och trycket. Vore bra att få ytterligare utrett...

Kommentera

Trä på bussningen på den lösa axeln,för in den i spolen,kolla på andra sidan att det centrerar och tryck dit den.Andra bussningen går lättare,då styr ju axeln in i den första.Undvik att bruka våld Skulle jag göra detta oftare hade jag svarvat till ett verktyg förmodligen...men jag gillar inte bussningar

Kommentera

Antar att du kan pressa in bussningen med handkraft, eller?

Kommentera

Ja.Det har räckt för mig.

Kommentera

Handkraft dög inte för mig. Jag var tvungen att knacka ner bussningarna. Hade jag värmt mer i ugnen kanske det hade gått att pressa med handkraft.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 245 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf