Daiwa Lexa 300 för laxfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Lexa 300 för laxfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Lexa 300 för laxfiske?

Hej forums medlemmar!

Snackade med en snubbe i sthlms ström som garvade åt min Lexa 300 för laxfiske, han sa att den är bra för abborrfiske eller liknande så jätte koll verkade han inte ha.

Så min fråga är klarar en Lexa 300 en större lax? stark och robust är den men då jag aldrig fått en större lax eller liknande är min fråga om den har tillräckligt lin-kapacitet för att klara av jobbet?

Ex. funkar det med 200m 0.30 flätlina eller är det för lite lina?

Tanken är att köra spinnfluga i strömmen med en 12ft spö.

Pallar den 20kg's Tarpons så pallar den en å annan lax https://www.youtube.com/watch?v=tAibsAl3H4A .

Och du, byt helst ut fläten mot nylon, ligger mycket skit på botten där och 0,30mm flät står inte emot dem vassa stenarna. Ligger säkert kilometervis med flät på botten från andra fiskare i strömmen.
    Senast ändrad av Leon; 2014-11-05, 02:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
      Pallar den 20kg's Tarpons så pallar den en å annan lax https://www.youtube.com/watch?v=tAibsAl3H4A .

Och du, byt helst ut fläten mot nylon, ligger mycket skit på botten där och 0,30mm flät står inte emot dem vassa stenarna. Ligger säkert kilometervis med flät på botten från andra fiskare i strömmen.
      Om jag kör 5m nylon tafs bör jag väl slippa detta?

Vill gärna köra nylon, men är rädd att jag måste gå upp i väldig tjock diameter på nylonlinan att jag kommer få på endast 100m på spolen.
      Senast ändrad av Serigös; 2014-11-05, 03:58.

Kommentera

Har 0.30mm flätlina, får bara på ca. 140m är denna lina tillräckligt stark om luckorna är öppna?

Kommer köra med 4m nylon innan trevägslekaren.

Spöt är en Kintetic goodspeed 9ft 120g och rullen Daiwa Lexa 300

Kommentera

Att fiska lax såhär års med den rullen och lina lär inte vara några problem. Jag själv fiskar ju havsöring med en 5501 rocket med 0.20 lina och det hoppar ju på ett par bonuslaxar lite då och då.
          Dock så tror jag att det kan bli lite knivigt om du nu skulle stå där när laxen är nystigen. Det är bra mycket mer krut i dem då.

Personligen så skulle jag köra med grövre lina. Jag kör med 0.45 flätlina på min 6000 amba samt 0.60 nylon på min 7000
          Senast ändrad av steffelol; 2014-11-06, 08:37.
          Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Ursprungligen postat av steffelol Visa inlägg
            Att fiska lax såhär års med den rullen och lina lär inte vara några problem. Jag själv fiskar ju havsöring med en 5501 rocket med 0.20 lina och det hoppar ju på ett par bonuslaxar lite då och då.
            Dock så tror jag att det kan bli lite knivigt om du nu skulle stå där när laxen är nystigen. Det är bra mycket mer krut i dem då.

Personligen så skulle jag köra med grövre lina. Jag kör med 0.45 flätlina på min 6000 amba samt 0.60 nylon på min 7000
            Jo det är ju detta med att man vill vara beredd om nu nåt monster med kraft kliver på, därför man undrar då jag ej har erfarenhet av denna fiskart tidigare.

Men många har tunnare tafs för att flugan ska kunna röra sig bättre osv. och en "kedja är inte starkare än den svagaste länken" så blir det inte lite tokigt om man kör med grov lina från helvetet men sen kör en 1,5-2m tafs i ex. 0.35-0.40?

Kommentera

så blir det inte lite tokigt om man kör med grov lina från helvetet men sen kör en 1,5-2m tafs i ex. 0.35-0.40?
              Du kan inte få stopp på något som är starkare en din slirbroms så en 0:40 lina räcker mer en väl,

En rejäl lax kommer sticka oavsett styrka på linan, det finns inte så mycket du kan göra åt saken,
              det är inte gädda du fiskar

Hade jag varit som dig hade jag slängt på nylon hela vägen.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Men hur grov? Räcker en bra 0,35 eller måste man gå upp till 0,40-0,45?

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Du kan inte få stopp på något som är starkare en din slirbroms så en 0:40 lina räcker mer en väl,

En rejäl lax kommer sticka oavsett styrka på linan, det finns inte så mycket du kan göra åt saken,
                  det är inte gädda du fiskar

Det är sant, men 0.40 lina får jag inte på mer än 60-70m

Kommentera

Laksefiske med noe tynnere enn 0,40 (monofilament) hadde ikke jeg gitt meg inn på. Kun ved lite vann og små fluer går jeg ned på 0,40 ellers ligger jeg på 0,45-0,55 som spiss. Den følelsen du får når en større laks stiller seg på bunnen, og du kjenner at sena gnisser mot stein, er ikke morsom. En laks på 10 kg eller så som stiller seg på bunnen er tung å presse opp igjen, og du har dårlig tid for gnissingen tar senen din på noen sekunder. Da er det greit å kunne presse maks.
                    Senast ändrad av Team Colibri; 2014-11-06, 10:20. Anledning: Typos
                    Team Colibri

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden