Daiwa Lexa 300 för laxfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Lexa 300 för laxfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Men hur grov? Räcker en bra 0,35 eller måste man gå upp till 0,40-0,45?
    Jag tycker det är bättre att ha lite mer lina en tjock lina, när dom drar iväg finns det ändå inte så mycket man kan göra för att få stop på dom.

Jag har nästan bara kört med 6500 rullar så det har blivit 0:40 linor och dom har klarat jobbet mer en väl.

Jag kommer inte så bra överens med 7000 storleken jag tycker dom är för stora och klumpiga annars hade jag haft 0:45 på dom.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
      Det är sant, men 0.40 lina får jag inte på mer än 60-70m
      Är ingen expert på laxfiske men 60 meter lina på rullen låter väldigt i underkant (även om man kastar kort). När jag fiskade i Skellefteälven (Lejonströmmen) körde jag med 0,37 mm på stora Cardinal (fast jag fick aldrig någon lax, bara några hyfsade öringar och en gammal damcykel. Cykeln kämpade bäst...).

Kommentera

Det är sant, men 0.40 lina får jag inte på mer än 60-70m
        Jag pratar nylon, skosnören/rep är för gäddfiske

Ska du ändå köra med flät så räcker en 22 kg power pro mer en väl, den är runt 0:32 i tjocklek så där bör få på en vettig mängd om du spolar på från bulk.

Kommentera

Gör det enkelt, lagt ut 300:an på annons här på FS och när den är såld blir det en Lexa 400. Eller om nån har en 400 som de vill byta mot en 300

Jerkar inte och har en massa andra rullar som passar det fiske jag bedriver mest. 400 kan jag även ta med mig utomlands och fiska med så tror det blir bra till slut

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            _ _och en gammal damcykel. Cykeln kämpade bäst...).
            3-vxl då eller?

Kommentera

Gör det enkelt, lagt ut 300:an på annons här på FS och när den är såld blir det en Lexa 400.
              En 400 är betydligt lämpligare för dig, nylon på den så går det hur fint som helst.

Hoppas du får ett riktigt skitfiske där alla fiskarna går ner på botten och tjurar så du kommer hem med värkande armar och kass rygg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
                Hej forums medlemmar!

Snackade med en snubbe i sthlms ström som garvade åt min Lexa 300 för laxfiske, han sa att den är bra för abborrfiske eller liknande så jätte koll verkade han inte ha.

Så min fråga är klarar en Lexa 300 en större lax? stark och robust är den men då jag aldrig fått en större lax eller liknande är min fråga om den har tillräckligt lin-kapacitet för att klara av jobbet?

Ex. funkar det med 200m 0.30 flätlina eller är det för lite lina?

Tanken är att köra spinnfluga i strömmen med en 12ft spö.
                Hej Gös-Hasse;

Daiwa har tillverkat förnämliga haspel- och multirullar i mer än 40 års tid. Din Daiwa Lexa 300 är en perfekt multirulle att spinnfiska Gädda, Gös, Lax och Öring med i kustvatten och insjöar...

Däremot bör du inte använda din Daiwa Lexa 300 med påspolad flätlina i älvar och åar vid spinnfiske efter Lax. Dels får man inte använda flätlina i många älvar och dels rymmer din rulle alldeles för lite lina för att lämpa sig att fiska stor Lax i en strömmande älv...

Go for the Big Salmons!

http://www.trumman.com/candy/lef_candy.htm
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
                  3-vxl då eller?
                  Jag kollade faktiskt inte och jag tog inte ens upp den ur vattnet utan krokade av den vid strandkanten och lät den simma vidare. Hoppas att den klarade sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                    Jag kollade faktiskt inte och jag tog inte ens upp den ur vattnet utan krokade av den vid strandkanten och lät den simma vidare. Hoppas att den klarade sig.
                    Om det ska vara lönt o väga o fota bör man ju över 21tum o minst 7vxl anser jag.

Kommentera

Vi får hoppas den klarade sig så fler fiskare kan få den på kroken !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 796 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki