Daiwa Lexa 300 för laxfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Lexa 300 för laxfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Vi får hoppas den klarade sig så fler fiskare kan få den på kroken !
    Det var naturligtvis vad jag hoppades på.

edit. Fast om jag ska vara riktigt ärlig så var det som främst avhöll mig från att ta upp den att det skulle ha sett extremt fånigt ut att bonka en gammal cykel. Jag hade förmodligen blivit omhändertagen om någon råkat se mig göra det.
    Senast ändrad av lausvik; 2014-11-06, 15:14.

Kommentera

Sen in i diskussionen och alla problem verkar lösta

Dock, tänkte endå flika in att det går bra med den linkapactiteten förutsatt att man är beredd att fiska tunnare linor - och leva med fler linbrott. Spinnflugfiskar man är man ju runt botten och snokar + att större fisk gärna är nere på botten och göttar sig då man drillar dom, och då brukar man vilja ha så slitstark lina som möjligt. Det är alltså inte så att linorna går av i ett drillningsmoment om inte linan först fått en skada, förutsatt att man kör 0,30+ i alla fall.

Sedan, precis som många redan påpekat, är bromsarnas kvalitet inte bundet till kapaciteten. Jag skulle alla dagar i veckan hellre laxfiska med en revo toro 51'a än att fiska med en 5501/6501, bromsarna hackar gärna på rundrullarna i fråga, men dom överdimensionerade bromsarna på toron är mjuka som en katt under väldigt hård press (lika mjuka som på 7-serien rundrullar).

Alltså, bästa mjukaste kvalitet på bromsarna och så kraftig lina du kan ha i förhållande till kapacitet. Det är ett bra recept på laxfiskerulle för strömmande vatten.

Lexa 400 rullen är en riktigt bra rulle för laxfiske, kastar långt med lätta vikter också, otroligt bra broms, 7000 kapacitet på spolen... Billig också! Den med powerhandle är som gjord för lax.

med det sagt:
      Jag har sett fina laxdrillar på 10+kg fiskar med en amba 5000 med alustativ och 0,32 flätlina som gått utmärkt.
      Senast ändrad av hewzter; 2014-11-06, 16:00.

Kommentera

Det där med att större rullar normalt har bättre (kraftigare dimensionerade och mer jämnt verkande under belastning) slirbroms gäller även på haspelsidan. Det är litet motsägelsefullt att många nu när vi har de sk superlinorna att tillgå går ner i rullstorlek (jämfört med vad som var vanligt när nylonet regerade) och alltså hamnar i kombinationen starkare lina/klenare broms vilket, som jag ser det, inte är särskilt lyckat.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Det var naturligtvis vad jag hoppades på.

edit. Fast om jag ska vara riktigt ärlig så var det som främst avhöll mig från att ta upp den att det skulle ha sett extremt fånigt ut att bonka en gammal cykel. Jag hade förmodligen blivit omhändertagen om någon råkat se mig göra det.
          Beror ju på art naturligtvis. Det kryllar ju av biltemacyklar nufötin. En DBS eller en fint tecknad orange Cresent hanteras ju så skonsamt och snabbt som möjligt.

Kommentera

Förlåt, men svaren verkar ha kommit.. Jag ska inte kladda mer nu.

Kommentera

Kan rekommendera Daiwa Saltist HC Levelwind casting för spinnfluga i tex sthlms ström. Lexa 300 alldeles för lite linkapacitet. Lexa 400 har jag ingen erfarenhet av tyvärr.

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
                Kan rekommendera Daiwa Saltist HC Levelwind casting för spinnfluga i tex sthlms ström. Lexa 300 alldeles för lite linkapacitet. Lexa 400 har jag ingen erfarenhet av tyvärr.
                Vart jävligt sugen, såg riktigt fin ut men den verkar inte finnas i vänstervev. Riktigt tråkigt då jag provat att veva med höger och det funkar bara inte.
                Fördelen med Lexa 400 är att den har 22lb broms Saltist HC har 20lb

Kommentera

Hej
                  20 eller 25lb broms är mindre viktigt, båda fallen är mer än tillräckligt för laxfiske. Ang konstruktion tror jag Saltist HC LW casting är en starkare rulle än Lexa rätt igenom, bla rostfria drev osv http://daiwa.com/reel/detail.aspx?id=653 .
                  Men är du ute efter en vänstervevad rulle med rätt kapacitet är nog Lexa 400 ett av de lämpligare alternativen. Dock har jag för mig att Lexans angivna linkapacitet är överdriven. Annars har du Amb 7001i (med olika tillägg på namnet, jag gillar dock inte nya 7000i som är gjord i Kina). Annars lågprofilare m större kapacitet som finns VÄ är Okuma Komodo 364LX och olika Amb Revo 61.
                  Lycka till!

Mvh Richard
                  Senast ändrad av RichardR; 2014-11-08, 13:45.

Kommentera

Ska det vara platt, så rekommenderar jag också Toro 61 eller vad mangå tyskar kör på mal och helleflundra nu:
                    Okuma Komodo! Verkar vara grymaste lågprofilaren till tungt fiske just nu. Vad jag läste har den fantastiskt broms och ett riktig bra pris också.

Kommentera

Toro 61 är smutt som fan för laxfiske. Använde en sån i somras, men köpte en 2014års 6501 pro rocket i dagarna som jag ska köra med istället
                      Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 796 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden