Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur monterar ni axelhållarbrickan till spolaxeln?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 11 sidor kvalificerat fiskesnack...-Hur kan det bli så här?
    Antagligen för att axelhållarbrickan #20090
    • har multifunktion,
    • är asymmetrisk och kan monteras i den ena eller den andra riktningen (även fast bara det ena sättet är rätt)
    • inte visuellt motsvarar sprängskissen, som heller inte ger någon ledtråd om vilken orientering som är rätt.
    Axelhållarbrickan är inte den enda komponent som faller under en eller flera av ovanstående kategorier, men dessutom är den icke intuitiv, är av plast och kan gå sönder vid felmontering och därför kanske inte är helt ambassadeur-mässig.
    Dessutom blir allt så onödigt komplicerat p g a alla faktafel som florerar på internet. För det är klart att folk ställer frågor på nätet om en del man uppfattar som onödig. Störst problem uppstår när människor som jobbar med att serva rullar ger fel information. Men det är klart, om en kund sa till mig att han har haft sönder fem brickor, kanske jag skulle vara frestad att råda honom att strunta i den. Bättre dock att visa honom hur man monterar rullen utan att brickan går sönder.

    Brickan ingår i systemet för den mekaniska kastbromsen på rullar med Ultracast-spole. Om mek bromsen inte fungerar går det inte att finjustera spolglappet. Detta påverkar även den som av någon anledning kategoriskt avstår från att använda mekanisk kastbroms. Om kastbromsen går från 0 till 100 vid minsta vridning av lagerkoppen, tvingas man kasta med betydande spolglapp, utan fjädring. Brutalfiskaren får då kanske ett brutalt backslag.

    Brickan fäster i axeln med clip-funktion och den håller en livstid om den monteras korrekt.
    • Den skall sitta med fjäderbenen inåt spolen för att fjädra inåt och dra axeln en liten bit ur spolen när man vill öka spolglappet.
    • Den skall sättas fast på axeln för hand, innan lagerkoppen skruvas på
    Den går sönder när man först drar åt lagerkoppen med brickan i och sedan sätter på vevgaveln när axeln redan är inträdd genom spolen. (På detta sätt kan man förstöra kopparbleck och lagerkoppar på vilken ambassadeur som helst. Dra därför aldrig åt lagerkoppen innan gaveln är fastskruvad).

    Andra delar som krävs för att kastbromsen skall fungera är
    • 1 st kopparbleck i lagerkoppen (som är försänkt i centrum för att spolaxeln skall kunna fjädra utåt.)
    • På rullar med kupad gavel (C3, C4, JB, Classic mfl) en konisk spollagerbricka som skall sitta under lagret med "spetsen" mot lagret. Spolaxelbrickan är en del av kullagerbromsen, har också multifunktion (bl a fjädring) är asymmetrisk och motsvarar heller inte sprängskissen visuellt.
    • På rullar med Ultracast-spole och dubbla lagerkoppar (Rocket CS, Pro Rocket) en plan spollagerbricka som skall sitta under lagret. Spolaxelbrickan är en del av kullagerbromsen och motsvarar inte sprängskissen visuellt. Vissa revisioner av Rocket CS har eventuellt en konisk spollagerbricka som då skall sitta som på rullarna med kupad gavel enligt ovan. Rocket modellerna har förbättrad kastbroms med roterande kastbromsbussning och dubbla fjädrande kopparbleck i yttergavelns lagerkopp.
    Endast när samtliga komponenter är rätt monterade och anpassade fungerar kastbromsen som avsett. Om någon av de andra delarna är felmonterade eller har fel spec, spelar det ingen roll vad användaren väljer att göra med den svarta axelhållarbrickan.

    Kommentera


    • Bra, nu kan jag äntligen sova. Efter nästan två år av nattliga grubblerier är nu mysteriet löst. :-)
      /John

      Kommentera


      • Bra
        Den här tråden har över 9400 visningar. Det är ingen tillfällighet. Många är det som undrar över brickan och söker på nätet. Rullen låter plötsligt som en kaffekvarn när man vevar. Backslagen duggar tätt för novisen som uppmanats att inte använda mek bromsen. ABU svarar med förstärkta stativ, när problemet bottnar i att den mekaniska kastbromsen på rullar med kupad gavel inte är dimensionerad för 200 g beten på stum superlina och korta snärtiga jerk-spön. Då är det bra att man har en 6-stifts centrifugalbroms. Men den som vill ha max ut av sin rulle ser till att inte ha fler C-bromsvikter aktiverade än vad som krävs i vindstilla förhållanden. När man kastar fladdriga beten i motvind, kan man tillfälligt dra på 10% mek broms utan att äventyra kullagren. Allt detta under förutsättning att kastbromsen är rätt monterad och fungerar (se ovan).

        Notera att ABU fortfarande i sin manual instruerar användaren att dra på mek broms så att betet faller kontrollerat mot marken/vattnet...Stopp! undvik detta med ett 200 g bete, särskilt om rullen har kupad gavel. Bättre att kasta med lättare vikter tills man kommer undan med mindre mek broms. Det skall aldrig låta konstigt eller gå trögt när man vevar.

        Kommentera


        • Tack för informationen Gösalf

          För enkelhets skull ska jag lämna in alla mina rullar till någon som kan i fortsättningen för jag gör nog garanterat alla fel man kan göra =)

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Könberg, 2008-10-28, 14:33
          7 svar
          1 297 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg JontaK
          av JontaK
           
          Startad av CDan, 2011-11-03, 09:50
          13 svar
          2 361 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Centimeterfisk  
          Startad av barnmorskan, 2012-08-02, 22:45
          37 svar
          11 852 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Utter
          av Utter
           
          Startad av NapparInte, 2014-06-21, 13:48
          19 svar
          1 399 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg HA-Lures  
          Startad av outkaszt, 2014-11-12, 22:21
          103 svar
          10 141 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Xerup
          av Xerup
           
          Arbetar...
          X