Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur monterar ni axelhållarbrickan till spolaxeln?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Xerup
    replied
    Tack för informationen Gösalf

    För enkelhets skull ska jag lämna in alla mina rullar till någon som kan i fortsättningen för jag gör nog garanterat alla fel man kan göra =)

    Lämna en kommentar:


  • Gösalf
    replied
    Bra
    Den här tråden har över 9400 visningar. Det är ingen tillfällighet. Många är det som undrar över brickan och söker på nätet. Rullen låter plötsligt som en kaffekvarn när man vevar. Backslagen duggar tätt för novisen som uppmanats att inte använda mek bromsen. ABU svarar med förstärkta stativ, när problemet bottnar i att den mekaniska kastbromsen på rullar med kupad gavel inte är dimensionerad för 200 g beten på stum superlina och korta snärtiga jerk-spön. Då är det bra att man har en 6-stifts centrifugalbroms. Men den som vill ha max ut av sin rulle ser till att inte ha fler C-bromsvikter aktiverade än vad som krävs i vindstilla förhållanden. När man kastar fladdriga beten i motvind, kan man tillfälligt dra på 10% mek broms utan att äventyra kullagren. Allt detta under förutsättning att kastbromsen är rätt monterad och fungerar (se ovan).

    Notera att ABU fortfarande i sin manual instruerar användaren att dra på mek broms så att betet faller kontrollerat mot marken/vattnet...Stopp! undvik detta med ett 200 g bete, särskilt om rullen har kupad gavel. Bättre att kasta med lättare vikter tills man kommer undan med mindre mek broms. Det skall aldrig låta konstigt eller gå trögt när man vevar.

    Lämna en kommentar:


  • CampDavid
    replied
    Bra, nu kan jag äntligen sova. Efter nästan två år av nattliga grubblerier är nu mysteriet löst. :-)
    /John

    Lämna en kommentar:


  • Gösalf
    replied
    11 sidor kvalificerat fiskesnack...-Hur kan det bli så här?
    Antagligen för att axelhållarbrickan #20090
    • har multifunktion,
    • är asymmetrisk och kan monteras i den ena eller den andra riktningen (även fast bara det ena sättet är rätt)
    • inte visuellt motsvarar sprängskissen, som heller inte ger någon ledtråd om vilken orientering som är rätt.
    Axelhållarbrickan är inte den enda komponent som faller under en eller flera av ovanstående kategorier, men dessutom är den icke intuitiv, är av plast och kan gå sönder vid felmontering och därför kanske inte är helt ambassadeur-mässig.
    Dessutom blir allt så onödigt komplicerat p g a alla faktafel som florerar på internet. För det är klart att folk ställer frågor på nätet om en del man uppfattar som onödig. Störst problem uppstår när människor som jobbar med att serva rullar ger fel information. Men det är klart, om en kund sa till mig att han har haft sönder fem brickor, kanske jag skulle vara frestad att råda honom att strunta i den. Bättre dock att visa honom hur man monterar rullen utan att brickan går sönder.

    Brickan ingår i systemet för den mekaniska kastbromsen på rullar med Ultracast-spole. Om mek bromsen inte fungerar går det inte att finjustera spolglappet. Detta påverkar även den som av någon anledning kategoriskt avstår från att använda mekanisk kastbroms. Om kastbromsen går från 0 till 100 vid minsta vridning av lagerkoppen, tvingas man kasta med betydande spolglapp, utan fjädring. Brutalfiskaren får då kanske ett brutalt backslag.

    Brickan fäster i axeln med clip-funktion och den håller en livstid om den monteras korrekt.
    • Den skall sitta med fjäderbenen inåt spolen för att fjädra inåt och dra axeln en liten bit ur spolen när man vill öka spolglappet.
    • Den skall sättas fast på axeln för hand, innan lagerkoppen skruvas på
    Den går sönder när man först drar åt lagerkoppen med brickan i och sedan sätter på vevgaveln när axeln redan är inträdd genom spolen. (På detta sätt kan man förstöra kopparbleck och lagerkoppar på vilken ambassadeur som helst. Dra därför aldrig åt lagerkoppen innan gaveln är fastskruvad).

    Andra delar som krävs för att kastbromsen skall fungera är
    • 1 st kopparbleck i lagerkoppen (som är försänkt i centrum för att spolaxeln skall kunna fjädra utåt.)
    • På rullar med kupad gavel (C3, C4, JB, Classic mfl) en konisk spollagerbricka som skall sitta under lagret med "spetsen" mot lagret. Spolaxelbrickan är en del av kullagerbromsen, har också multifunktion (bl a fjädring) är asymmetrisk och motsvarar heller inte sprängskissen visuellt.
    • På rullar med Ultracast-spole och dubbla lagerkoppar (Rocket CS, Pro Rocket) en plan spollagerbricka som skall sitta under lagret. Spolaxelbrickan är en del av kullagerbromsen och motsvarar inte sprängskissen visuellt. Vissa revisioner av Rocket CS har eventuellt en konisk spollagerbricka som då skall sitta som på rullarna med kupad gavel enligt ovan. Rocket modellerna har förbättrad kastbroms med roterande kastbromsbussning och dubbla fjädrande kopparbleck i yttergavelns lagerkopp.
    Endast när samtliga komponenter är rätt monterade och anpassade fungerar kastbromsen som avsett. Om någon av de andra delarna är felmonterade eller har fel spec, spelar det ingen roll vad användaren väljer att göra med den svarta axelhållarbrickan.

    Lämna en kommentar:


  • Ridders
    replied
    Ursprungligen postat av Ridders Visa inlägg

    Som Kungen (Mooki – tacker för excellent artikler om rullmek.) menar jag, at plastbrickans base skal sitte mot växellådan – på detta sättet klämmor plastbricken starkare vid axielt drag mot icke-vavsidan. ABUs ingeniörer har (igen) gjort et fint, men möjligen svårt-att-förstå job.

    Mvh jr
    Detta är ett misstag. Eftersom det inte är möjligt att centrera spolen korrekt. Således måste brickan placeras med basen mot koppen. Men dess funktion kvarstår.

    mvh jr

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av Ridders Visa inlägg
    Mankan G, Tack for ett informativt svar. Ursäkta att jag inte var tillräckligt precis i min beskrivning av samspelet mellen de 2 lagerna. Försöker igen:

    Om man skruver spolakselbromsen åt, kommer spollagret at komprimeras, och spolen roterar mindre frit + att hela spolen tryckes mot ickevevsidan. Därigenom kommer pluppen at trycka på inre ring i gavlens lager = öket friktion även i detta lager. Därigenom kommer axeln att rotera mindre frit.

    En för hårt åtdragen spolbroms gir enligt UT ”lavinartat slitage” på ett kullager. Vad jag tänkt var, att det på dette sätt (Record) blev en möjlighet att reducera trycket på ett enda lager genom att distribuere bromskraften till 2 lager (och därigenom minske påverkan på varje lager till halvan).

    Anser du, dër kann vara någon sanning i ovanstående?

    F.ö. : Den Record 41 jag hade (2006) var med kromad mässingstativ. Så här har det gått bakåt för ABU.

    Mvh jr
    Det borde stämma. Två lager iställer för ett som tar upp sidokraftena. I mitt fall så blir det inte så då jag aldrig använder spolbroms.

    Jag har faktiskt inga bekymmer med Rekordens alustativ. Trots att rullen mest fått tjänstgöra som jerkrulle tack vare dess höga utväxling.
    Senast ändrad av Mankan G; 2018-02-07, 22:22.

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Ursprungligen postat av Ridders
    Mankan G
    Citat:
    "På en Rekord så upphäver kullagret i den runda gaveln möjligheterna till friktion. Med åtdragen centreringsratt så snurrar pluppen mot den inre delen av kullagret utan friktion och då tvingas även axeln att snurra med. Hepp, Rekordens alla lager fyller en funktion! Med centreringsratten lite lös som tillåter att spolen rör sig i sidled så fungerar en Rekord precis som en C3."

    Hej Mankan, klargörande frågor till min orientering: Har jag förstått det rätt om jag antar, att tanken bakom Recordens konstruktion kunne vare s.a.s. att "dividera" slttagepotentialet med 2, så kompressionen av lagerne blir mindre, dvs. ca. 50% på lagret i spolen och 50% på gavllageret? Om det är rätt opfattet, kommer jag (med glädje) at revidere mitt antagende om, att Recorden inte tillhör de "riktiga" Ambassadeurer. Tvärtom är det en bit genial konstruktion.

    Ett fråga mer: finns der 2 kullager i spolen, altså inte en bussning i ickevev-sidan?

    mvh jr
    Om jag förstått dig korrekt så:

    Nja. Friktionen mellan pluppen och lagersätet i den rundade gaveln minimeras i och med Rekordens lösning med ett kullager i spolaxelns lagersäte. Dock är det inga som helst problem att dra åt centreringsskuven så att spolen snurrar trögt på samma sätt som med en C3 eller en Raket. Det beror på en annan friktion, dvs en belastning i sidled av det lager som sitter på vevsidan inuti spolen. Det lagret belastas i sidled av klumpen på spolaxeln som pressar på den inre lagerbanan och mot den yttre lagerbanan av spolen

    Det finns säkert en fin tanke bakom alla lager i Rekorden men i huvudsak anser jag det vara en kontruktion av marknadsförarna på Pure Fishing. De behöver helt enkelt fler lager att räkna i sitt arbete. Vid vissa förutsättningar så BORDE det finnas en nytta med alla lager. Dels vid vevning av riktigt tunga beten då pinjongen belastas ordentligt i sidled och OM den då ska snurra mot spolaxeln så borde det vara lättare om axeln snurrar med. Dels så minskar risken för friktion mellan plupp och lagersäte vid kast. Men vid mina praktiska test så upplever jag ingen som helst reell nytta (märkte inte ens av att ett av mina lager skurit i min Rekrod) och dels så motsäger ABU den första teorin med att tillverka Rekord i lättast möjliga material. Skulle det vara bättre för riktigt tungt fiske så borde lösningen sitta i en rulle med mässingchassi eller i en Beast. Inte i en rulle där allt är i vekare aluminium och utan extra backspärr

    Dock vill jag nämna att Rekord är de enda rulle jag har, av många, som fungerar ypperligt utan någon som helt trimning. Alla andra har jag trimmat. Helheten i Rekorden är väldigt väl sammansatt. Det är en väsentlig skillnad på hur en Rekord fungerar jämfört med tex en C3 eller en C4. Rekord kastar mycket längre och jämnare samt stabilare. Och med lättare beten givetvis.

    Bra svar!
    Old Firehand
    (Leif Engström)
    I en modern Rekord av senaste snitt så sitter det två vanliga lager i spolen. Ett lager i resp gavel som spolaxeln är upphängd i. Sammanlagt fyra kullager för spolen. Det finns några fler kullager. Tex ett i mellanhjulet etc. Förra generationen Rekord hade ett envägslager inuti spolen. Men inte dagens.
    Senast ändrad av Mankan G; 2018-02-07, 22:16.

    Lämna en kommentar:


  • Ridders
    replied
    Mankan G, Tack for ett informativt svar. Ursäkta att jag inte var tillräckligt precis i min beskrivning av samspelet mellen de 2 lagerna. Försöker igen:

    Om man skruver spolakselbromsen åt, kommer spollagret at komprimeras, och spolen roterar mindre frit + att hela spolen tryckes mot ickevevsidan. Därigenom kommer pluppen at trycka på inre ring i gavlens lager = öket friktion även i detta lager. Därigenom kommer axeln att rotera mindre frit.

    En för hårt åtdragen spolbroms gir enligt UT ”lavinartat slitage” på ett kullager. Vad jag tänkt var, att det på dette sätt (Record) blev en möjlighet att reducera trycket på ett enda lager genom att distribuere bromskraften till 2 lager (och därigenom minske påverkan på varje lager till halvan).

    Anser du, dër kann vara någon sanning i ovanstående?

    F.ö. : Den Record 41 jag hade (2006) var med kromad mässingstativ. Så här har det gått bakåt för ABU.

    Mvh jr
    Senast ändrad av Ridders; 2018-02-07, 12:15.

    Lämna en kommentar:


  • Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Om jag förstått dig korrekt så:

    Nja. Friktionen mellan pluppen och lagersätet i den rundade gaveln minimeras i och med Rekordens lösning med ett kullager i spolaxelns lagersäte genom att pluppen lagrets inre lagerbana. Det förutsätter dock att centrerignsskruven är åtdragen så att axeln snurrar med. Med "lös" spole så fungerar en Rekord precis som vilken C3a som helst. Spolen flyter över en stillastående axel och pluppen skapar friktion mot lagerbanan istället för mot lagersätet i en C3

    Dock är det inga som helst problem att dra åt centreringsskuven så att spolen snurrar trögt på samma sätt som med en C3 eller en Raket. Det beror på en annan friktion, dvs en belastning i sidled av det lager som sitter på vevsidan inuti spolen. Det lagret belastas i sidled av klumpen på spolaxeln som pressar på den inre lagerbanan och mot den yttre lagerbanan av spolen

    Det finns säkert en fin tanke bakom alla lager i Rekorden men i huvudsak anser jag det vara en kontruktion av marknadsförarna på Pure Fishing. De behöver helt enkelt fler lager att räkna i sitt arbete. Vid vissa förutsättningar så BORDE det finnas en nytta med alla lager. Dels vid vevning av riktigt tunga beten då pinjongen belastas ordentligt i sidled och OM den då ska snurra på spolaxeln så borde det vara lättare om axeln istället snurrar med. Dels så minskar risken för friktion mellan plupp och lagersäte vid kast. Men vid mina praktiska test så upplever jag ingen som helst reell nytta (märkte inte ens av att ett av mina lager skurit i min Rekord) och dels så motsäger ABU den första teorin med att tillverka Rekord i lättast möjliga material. Skulle det vara bättre för riktigt tungt fiske så borde lösningen sitta i en rulle med mässingchassi eller i en Beast. Inte i en rulle där allt är i vekare aluminium och utan extra backspärr

    Dock vill jag nämna att Rekord är den enda rulle jag har, av många, som fungerar ypperligt utan någon som helt trimning. Min är 100% i original. Alla andra rullar har jag trimmat. Helheten i Rekorden är väldigt väl sammansatt. Det är en väsentlig skillnad på hur en Rekord fungerar jämfört med tex en C3 eller en C4. Rekord kastar mycket längre och jämnare samt stabilare. Och med lättare beten givetvis.
    Ursprungligen postat av Ridders
    Mankan G
    Citat:
    "På en Rekord så upphäver kullagret i den runda gaveln möjligheterna till friktion. Med åtdragen centreringsratt så snurrar pluppen mot den inre delen av kullagret utan friktion och då tvingas även axeln att snurra med. Hepp, Rekordens alla lager fyller en funktion! Med centreringsratten lite lös som tillåter att spolen rör sig i sidled så fungerar en Rekord precis som en C3."

    Hej Mankan, klargörande frågor till min orientering: Har jag förstått det rätt om jag antar, att tanken bakom Recordens konstruktion kunne vare s.a.s. att "dividera" slttagepotentialet med 2, så kompressionen av lagerne blir mindre, dvs. ca. 50% på lagret i spolen och 50% på gavllageret? Om det är rätt opfattet, kommer jag (med glädje) at revidere mitt antagende om, att Recorden inte tillhör de "riktiga" Ambassadeurer. Tvärtom är det en bit genial konstruktion.

    Ett fråga mer: finns der 2 kullager i spolen, altså inte en bussning i ickevev-sidan?

    mvh jr
    Om jag förstått dig korrekt så:

    Nja. Friktionen mellan pluppen och lagersätet i den rundade gaveln minimeras i och med Rekordens lösning med ett kullager i spolaxelns lagersäte. Dock är det inga som helst problem att dra åt centreringsskuven så att spolen snurrar trögt på samma sätt som med en C3 eller en Raket. Det beror på en annan friktion, dvs en belastning i sidled av det lager som sitter på vevsidan inuti spolen. Det lagret belastas i sidled av klumpen på spolaxeln som pressar på den inre lagerbanan och mot den yttre lagerbanan av spolen

    Det finns säkert en fin tanke bakom alla lager i Rekorden men i huvudsak anser jag det vara en kontruktion av marknadsförarna på Pure Fishing. De behöver helt enkelt fler lager att räkna i sitt arbete. Vid vissa förutsättningar så BORDE det finnas en nytta med alla lager. Dels vid vevning av riktigt tunga beten då pinjongen belastas ordentligt i sidled och OM den då ska snurra mot spolaxeln så borde det vara lättare om axeln snurrar med. Dels så minskar risken för friktion mellan plupp och lagersäte vid kast. Men vid mina praktiska test så upplever jag ingen som helst reell nytta (märkte inte ens av att ett av mina lager skurit i min Rekrod) och dels så motsäger ABU den första teorin med att tillverka Rekord i lättast möjliga material. Skulle det vara bättre för riktigt tungt fiske så borde lösningen sitta i en rulle med mässingchassi eller i en Beast. Inte i en rulle där allt är i vekare aluminium och utan extra backspärr

    Dock vill jag nämna att Rekord är de enda rulle jag har, av många, som fungerar ypperligt utan någon som helt trimning. Alla andra har jag trimmat. Helheten i Rekorden är väldigt väl sammansatt. Det är en väsentlig skillnad på hur en Rekord fungerar jämfört med tex en C3 eller en C4. Rekord kastar mycket längre och jämnare samt stabilare. Och med lättare beten givetvis.

    Bra svar!
    Old Firehand
    (Leif Engström)

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av Ridders Visa inlägg
    Mankan G
    Citat:
    "På en Rekord så upphäver kullagret i den runda gaveln möjligheterna till friktion. Med åtdragen centreringsratt så snurrar pluppen mot den inre delen av kullagret utan friktion och då tvingas även axeln att snurra med. Hepp, Rekordens alla lager fyller en funktion! Med centreringsratten lite lös som tillåter att spolen rör sig i sidled så fungerar en Rekord precis som en C3."

    Hej Mankan, klargörande frågor till min orientering: Har jag förstått det rätt om jag antar, att tanken bakom Recordens konstruktion kunne vare s.a.s. att "dividera" slttagepotentialet med 2, så kompressionen av lagerne blir mindre, dvs. ca. 50% på lagret i spolen och 50% på gavllageret? Om det är rätt opfattet, kommer jag (med glädje) at revidere mitt antagende om, att Recorden inte tillhör de "riktiga" Ambassadeurer. Tvärtom är det en bit genial konstruktion.

    Ett fråga mer: finns der 2 kullager i spolen, altså inte en bussning i ickevev-sidan?

    mvh jr
    Om jag förstått dig korrekt så:

    Nja. Friktionen mellan pluppen och lagersätet i den rundade gaveln minimeras i och med Rekordens lösning med ett kullager i spolaxelns lagersäte genom att pluppen roterar mot kullagrets inre lagerbana. Det förutsätter dock att centreringsratten är åtdragen så att axeln snurrar med. Med "lös" spole så fungerar en Rekord precis som vilken C3a som helst. Spolen flyter över en stillastående axel och pluppen skapar friktion mot lagerbanan istället för mot lagersätet i en C3

    Dock är det inga som helst problem att dra åt centreringsskuven så att spolen snurrar trögt på samma sätt som med en C3 eller en Raket. Det beror på en annan friktion, dvs en belastning i sidled av det lager som sitter på vevsidan inuti spolen. Det lagret belastas i sidled av klumpen på spolaxeln som pressar på den inre lagerbanan och mot den yttre lagerbanan av spolen

    Det finns säkert en fin tanke bakom alla lager i Rekorden men i huvudsak anser jag det vara en kontruktion av marknadsförarna på Pure Fishing. De behöver helt enkelt fler lager att räkna i sitt arbete. Vid vissa förutsättningar så BORDE det finnas en nytta med alla lager. Dels vid vevning av riktigt tunga beten då pinjongen belastas ordentligt i sidled och OM den då ska snurra på spolaxeln så borde det vara lättare om axeln istället snurrar med. Dels så minskar risken för friktion mellan plupp och lagersäte vid kast. Men vid mina praktiska test så upplever jag ingen som helst reell nytta (märkte inte ens av att ett av mina lager skurit i min Rekord) och dels så motsäger ABU den första teorin med att tillverka Rekord i lättast möjliga material. Skulle det vara bättre för riktigt tungt fiske så borde lösningen sitta i en rulle med mässingchassi eller i en Beast. Inte i en rulle där allt är i vekare aluminium och utan extra backspärr

    Dock vill jag nämna att Rekord är den enda rulle jag har, av många, som fungerar ypperligt utan någon som helt trimning. Min är 100% i original. Alla andra rullar har jag trimmat. Helheten i Rekorden är väldigt väl sammansatt. Det är en väsentlig skillnad på hur en Rekord fungerar jämfört med tex en C3 eller en C4. Rekord kastar mycket längre och jämnare samt stabilare. Och med lättare beten givetvis.
    Senast ändrad av Mankan G; 2018-02-07, 22:18.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av CDan, 2011-11-03, 09:50
13 svar
2 435 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Centimeterfisk  
Startad av NapparInte, 2014-06-21, 13:48
19 svar
1 446 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HA-Lures  
Startad av outkaszt, 2014-11-12, 22:21
103 svar
10 316 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av Hassan, 2015-02-02, 21:27
20 svar
3 157 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
346 svar
60 996 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Arbetar...
X