Hur monterar ni axelhållarbrickan till spolaxeln? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur monterar ni axelhållarbrickan till spolaxeln?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
    I de rullar där ni blivit rekommenderade att slänga plastbiten, är det bussningar eller kullager i spolen?
    . Jag har rullar med lager av alla sorter. Helkeramiska, hybrider, bussningar, original etc. På samtliga rullar, drygt 15 st, har plastbrickan tagits bort efter att den gått sönder. Noll bekymmer vare sig före eller efter, inte mer än att jag vid ett tillfälle tappat en axel i sanden på stranden där jag stod när jag skulle justera bromsen.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      . Jag har rullar med lager av alla sorter. Helkeramiska, hybrider, bussningar, original etc. På samtliga rullar, drygt 15 st, har plastbrickan tagits bort efter att den gått sönder. Noll bekymmer vare sig före eller efter, inte mer än att jag vid ett tillfälle tappat en axel i sanden på stranden där jag stod när jag skulle justera bromsen.
      Jojo, men frågan ställdes mest till användaren som fick betydligt längre kastlängder med sitt UTkit.. Själv har jag alltid brickan på plats och har inga problem med kastlängden... Möjligtvis att det blir för långt ibland.
      Senast ändrad av ElCamino; 2018-01-23, 20:18.

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
        Jojo, men frågan ställdes mest till användaren som fick betydligt längre kastlängder med sitt UTkit.. Själv har jag alltid brickan på plats och har inga problem med kastlängden... Möjligtvis att det blir för långt ibland ��
        Haha. Jag var inte tydlig nog. I princip samtliga av mina rullar är trimmade. Med spolar från UT, Avail, the rocket company, Penn eller den grunda spolen från Rekord. Ingen som helst skillnad i kastlängd med och utan brickan. Jag märker inte på något sätt att bickan saknas.

        Jag skulle gärna ha brickan kvar faktiskt men enbart av praktiska skäl. Det är väldigt bekvämt när Axeln hålls fast när man behöver ta bort gaveln. Dock är den numera tillverkad i ett sådant skitmaterial att den som bekant går sönder hela tiden. Så jag har helt enkelt slutat använda dem

        Rekord saknar dessutom brickan som standard. Axeln har inte ens spåret i gaveländan som brickan ska gripa tag i. Min Rekord är av senaste verision. Dvs inte den med ett envägslager inne i spolen. Trots flitit användande så finns inte ett spår av slitage i oket från pinjongen som tagits upp i ett tidigare inlägg i denna tråd. Och att ABU själva levererar rullar utan brickan vore konstigt OM de samtidigt skulle varna för att om brickan saknas så kan oket skadas.
        Senast ändrad av Mankan G; 2018-01-23, 09:29.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #64
          För er som inte är up-to-date så kan jag informera om att plastbrickan är numera tillverkat i ett mjukare material.

          Måste vara häftigt att ha massa olika sorters kullager precis överallt i en rulle dessutom...

          Kommentera


          • #65
            Hade till och med ngt sämre kastlängder än original. Minns inte ingående varför plastbiten skulle bort men det fungerade kalas efter iaf. Detta var i början på min rullmekarkärriär så kunskaperna var inte på topp, därav att jag sökte hjälp av sportfiskeboden. Min egen analys nu när jag funderat lite är att plastbiten var sprucken och hämmade spolaxeln att accelerera....enda jag kan tänka mig

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen postat av Lindsten87 Visa inlägg
              Hade till och med ngt sämre kastlängder än original. Minns inte ingående varför plastbiten skulle bort men det fungerade kalas efter iaf. Detta var i början på min rullmekarkärriär så kunskaperna var inte på topp, därav att jag sökte hjälp av sportfiskeboden. Min egen analys nu när jag funderat lite är att plastbiten var sprucken och hämmade spolaxeln att accelerera....enda jag kan tänka mig
              Det är ju det som är grejen... Tar du bort plastclipset så medroterar ju spolaxeln.
              Den skall ju inte göra det. Men om du har något i spolen, bussningar eller lager, som av någon anledning får spolen att rotera dåligt så är ju borttagandet av clipset en quickfix. Gissar att du hade bussningar?

              Kommentera


              • #67
                Ok..ja jag har bussningar på den rullen...

                Har iom denna tråd monterat tillbaka ett clips som är helt o fint. Ska provkasta så fort tillfälle ges. Kanske va bussningarn som inte var inslitna. Detta var som sagt när allt vart nymonterat. Bussningar blir ju bättre med tiden
                Senast ändrad av Lindsten87; 2018-01-23, 11:08.

                Kommentera


                • #68
                  Klart der inte skal vara någon låsbricka i en Record – den har roterende axel, som er lagrat i gavlene.

                  Å andra siden är det också klart, at der förmodligen vil vara en skillnad på ex-vis Rocket-modellerne och dom, som inte har någon centreringsskruv i icke-vavgavlarne, ex.vis C3 och C4.

                  Vis man i Rocket-modellarne skruver icke-vevsidans centreringsskruv för långt ut, kan hele axlen (incl. mässing”knöl”) komma så langt bort från pinion-drevet, att piniondreves lilla kugg kan komma i kontakt med oket, vis der inte finns en korrekt monterat låsbricka (= dvs. med basen mot vev-huset).

                  Man kan själv göra et experiment: Avmonter vev-sidan med axel, dra pinionen en bit ut axielt och roter den en bit. När du gör det med korrekt monterat låsbricka, märks inte något specielt. När du tar bort låsbrickan och gör det samma, finns en märkbar kontakt mot åket – du märker, att tänderna tar i.

                  Möjligen kan man slänga låsbrickan på på de modellarne, som har kupad icke-vevgavel – dvs. fast stop för axlen, men varfor göra det – den besvärar jo inte, utan gör möjligen nytta, också här.

                  Låt höra, när Ni gjort lite experiment.

                  Mvh jr

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av Lindsten87 Visa inlägg
                    Ok..ja jag har bussningar på den rullen...

                    Har iom denna tråd monterat tillbaka ett clips som är helt o fint. Ska provkasta så fort tillfälle ges. Kanske va bussningarn som inte var inslitna. Detta var som sagt när allt vart nymonterat. Bussningar blir ju bättre med tiden
                    Jag är ingen fantast av bussningar. Men de gånger jag monterat sådana har jag haft en lös spolaxel till hjälp för att styra de på plats ordentligt. Ibland har folk fått lägga bussningarna i frysen och värmt spolen i ugnen osv...
                    Är avgörande att de bottnar i spolen ordentligt, hamnar de inte hundra rakt, ELLER, inte håller rätt mått då blir det inga rekordkast direkt.

                    Lycka till!

                    Kommentera


                    • #70
                      Jag har faktiskt även kastat bort brickan på mina Rocket rullar också. På en av dessa har jag monterat in en magnetbroms. Men utan den yttre justeringen. Jag justerar istället bromskraften genom att flytta spolen lite i sidled. Det sitter en UT spole i rullen så bromsverkan är rätt liten men tillräcklig för att lugna ner rullen. Flytten av spolen i sidled är inte speciellt stor. Max 2 mm och jag har absolut inga problem med att något tar i eller att oket är slitet.

                      Kan inte riktigt se varför det ska vara knepigare med en Rocket utan brickan om man använder Rocketens rattar till att centrera spolen. Axeln hamnar ju på precis i samma läge som med en rundgavlad rulle. Gör man en överdriven justering så att spolen hamnar toksnett så låter det givetvis illa

                      De extra lagren i Rekord, de som sitter i resp lagerkopp och håller axeln på plats gör ingen som helst nytta vid kast. Nu avser jag den senaste varianten. Jag är helt övertygad om att ABU satt i dem mest för att kunna räkna in fler lager i marknadsföringen. Precis som de gjort med det kullagrade mellanhjulet. En ren idiotkonstrukion då det bara har ett kullager i ena änden och plastlagringen kvar i den andra med låsflärpen i plast kvar. Det är låsflärpen i plast som begränsar rotationen, skär bort den och montera istället hjulet med ett c clip så snurrar allt MYCKET lättare.

                      Förmodligen tillåter kullagren axeln att snurra även vid kast men varför ska den göra det? Det blir ju bara mer massa som ska snurras igång vid kast. På min rulle hade dessutom ett av dessa lager rostat någon gång under säsongen. Det gick att snurra men trögt. Märkte inte av det förrän jag rev ner rullen i höstas för en genomgång. I teorin borde dessa lager göra invevningen lättare. Belastningen på pinjongen torde medföra att axeln låses fast mot pinjongen vid vevning och således snurra med. Med kullager i bägge ändar av spolaxeln så borde det göra livet enklare. Dock inget jag märkt av. Lite svårt att jämföra dock då min rulle har 6,8:1 utv mot 6,3:1, 5,3:1 eller 3,8:1 på mina andra rullar. Dessutom används de till olika spön och med olika beten. Vore intressant att peta i samma utväxling och testa med samma beten

                      En sista iakttagelse ang Rekorden så har den som bekant en linspridare i lättviktsmaterial. På min rulle märkte jag att kasten inte blev lika långa som tidigare. Efter att rivit rullen och smort allt så var fortfarande kasten kortare. Döm om min förvåning när jag upptäckte att det var linspridaren som blivit sliten och wobblade lite på röret. Det märktes mest när spridaren ska vända i ytterlägena. Wobblet fick spridaren att gå trögt vid varje vändning och därmed korta av kasten märkbart.
                      Senast ändrad av Mankan G; 2018-01-25, 00:39.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X