Hjälp med att identifiera Rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med att identifiera Rulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
    Google my friend så hittar du kinetics hemsida, men en rulle utan betäckning luktar kombopaket så även priset. Ingick lina så blir det bara 400:- kvar till vardera spö och rulle.

Men nu ska du inte nedslås av HenkeW:s utlåtande, även om det är riktigt det han säger. För de kvalitets prylar man oftast säger vara ett måste är i ett helt annat prisläge nämligen 4 - 6000:-.

Du har helt enkelt köpt ett billigt paket som visst håller i många år om du inte fiskar hårdare än motsvarande dess kvalitet. Det är inget fel att börja där. Bara för att man köper jerk-utrustning så behöver man inte kasta 200 grams beten, göra mothugg så man skiter på sig, jerka så att det smäller i prylarna för varje ryck, dra loss bottennapp med rullen som mothåll, eller som många gör kastar skatbon så 40 kg linor smäller av som sytråd. Och ingen av dom förstår varför rullen inte håller.

Du ska börja jerka med rel. lätta drag. max 60 gram kanske och lättjerkade beten som Salmo slider mfl. Sedan ska du jerka med små, snälla jerkanden, det är tom att föredra framför tokpiskandet som många kör med.

Om du känner dig missnöjd och att du köpt grisen i säcken så ta detta som lärdom och kolla upp prylarna du tänker köpa INNAN du köper. Men va nöjd å glad med grejorna du skaffat, rätt sköt och rätt nyttjat kommer det att ge dig många fisketimmar.

Obs! såg i efterhand att du har lite väl mycket lina på spolen. Ta av en 20 m eller så mycket att du kommer ner kanske 2 mm så blir rullen mer stabil och snällare att kasta med.
    Det händer inte allt för sällan att jag håller med Exxet... Men här tycker jag nog att han är ute och cyklar lite... Inte f-n behöver du betala fyra fem laxar för ett bra jerkset. En JB, en för ändamålet, minst sagt, lämplig rulle, kan du få med ett användbart spö för ett par-tre tusen som combo.
    Däremot har han mer än rätt när han uppmanar dig att kolla vad du köper innan köp. Och att lita på en försäljare är kanske inte alltid leder till felköp. Det finns seriösa sådana. Jag har själv råkat ut för en som avrådde från comboköp och i stället hjälpte mig plocka ihop ett för ändamålet lämpat set för nästa samma peng...
    Men i ditt fall tycks säljarens kompetens vara mer riktad åt affärshållet än fiskehållet. Rullen du köpt känner jag inte till, men det skulle förvåna mig om den höll mer än en säsong för jerkfiske med exempelvis Buster jerk eller liknande vanliga jerkbeten.
    Nu framgår det inte vad det var för spö du fick med i setet. Men förhoppningsvis är det ett spö som du kan använda och komplettera med en riktig jerkrulle. Antingen direkt nu och ha din nyinköpta rulle för lättare fiske eller vertikalfiske, eller när den ger upp sin sista suck som jerkrulle...

Kommentera

Hej Gösta, nu väljer du att inte förstå.

Jag sa inte att min åsikt är att det är ett måste. Läs om tolka rätt
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Kan tillägga att även jag köpte min som "jerkrulle". Har dock bara haft den som reserv och först nyligen börjat fiska med den. Detta var i början på min nygamla karriär som sportfiskare.
        Så, det jag ville mena var att minst 2 försäljare sålt den som "jerkrulle"..

Kommentera

det jag ville mena var att minst 2 försäljare sålt den som "jerkrulle"
          Har funnits en hel del vansinniga jerk kombos på marknaden, som tur är har dom flesta försvunnit,
          men visst kan man med lite otur/tur hitta någon av dessa hyllvärmare om man letar ordentligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Hej Gösta, nu väljer du att inte förstå.

Jag sa inte att min åsikt är att det är ett måste. Läs om tolka rätt
            Upp stiga orden, tanken blott stilla står... Okey, förstår hur du menar...
            Skitfiske på dig!

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Har funnits en hel del vansinniga jerk kombos på marknaden
              Absolut. Två fel gör inte ett rätt eller vad heter det? :-) jag menade inte att det var rätt iallafall. Jag var som sagt ganska grön på multi och framförallt jerk då, precis som ts.

Kommentera

Om det är TS som håller i spöt, då syns på bilden att TS har inte så stora händer, så det gäller att föreslå till TS mindre jerkrullar , typ kraftiga "tvålkoppar", om det skulle vissa sig att nuvarande "jerkrulle" inte håller måttet.

Jag gillar färgen på hennes jekrrule iaf. Den påminner mig om min gamla Daiwa Sol som jag blev bestulen på under en fiskeresa för många år sedan.

//T

Kommentera

Jag gillar plektrumet! Och för att dra paralleller till strängbändande aktiviteter vågar jag påstå att den rullen funkar lika bra till tyngre jerkfiske som nylonsträngar till en elgitarr...

MEN rullen duger säkert till lättare spinnfiske (som redan nämnts) men det bör ske i sötvatten.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-01-26, 07:46. Anledning: Felstavning
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Igår skruvade jag isär min rulle, av ren nyfikenhet egentligen. Efteråt konstaterades att det nog var dax ändå.
                    Att den skulle vara gjord för jerkfiske, tjena. Allt verkar vara gjort av plast.
                    En grej som slog mej direkt, magnetbromsen, den ska bromsa spolen. Eller hur?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                      Jag gillar plektrumet! .
                      ..

Fattade inte vad du menade först, men har skärskådat bilderna. Ser ut som mitt gamla Dunlop...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 928 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf