Hjälp med att identifiera Rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med att identifiera Rulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med att identifiera Rulle

    Nu var det så här att för några veckor sedan så såg jag helt plötsligt ett jerkset som kostade 1000. Jag har tänkt prova jerkfiske och när jag såg det här spöt tänkte jag, den ska jag ha. Och dum som jag är så köpte jag spöt utan att ens kolla upp det. Fråga mannen som jobba där om det var ett någorlunda bra nybörjarset. Jajamen fick jag som svar! Härligt tänkte jag och traskade hemåt. Men nu någon vecka senare tänkte jag kolla upp rullen lite hur den fungerar och så, men inte hittar jag en enda text rad om rullen! Det står inget speciellt på den heller, men jag kollar här om det finns någon som kanske har haft den eller känner till den så här ser det ut. Att den är av märket Kinetic har jag fattat. Så all info förutom de är jag intresserad av Click image for larger version

Name:	DSC_0002.jpg
Views:	1
Size:	336,5 KB
ID:	1836974Click image for larger version

Name:	DSC_0003.jpg
Views:	1
Size:	405,8 KB
ID:	1836975Click image for larger version

Name:	DSC_0004.jpg
Views:	1
Size:	408,5 KB
ID:	1836976Click image for larger version

Name:	DSC_0005.JPG
Views:	1
Size:	846,2 KB
ID:	1836977Click image for larger version

Name:	DSC_0006.jpg
Views:	1
Size:	407,8 KB
ID:	1836978Click image for larger version

Name:	DSC_0008.jpg
Views:	1
Size:	684,4 KB
ID:	1836979

  • #2
    Utan att egentligen ha någon som helst fakta om den rullen så törs jag nästan säga att den kommer inte att hålla i längden !
    Så billigt jerkset och kvalite brukar sällan rimma riktigt bra...
    Finns närapå ingen fiskemetod som sliter så hårt på utrustningen som jerkbait så att köpa en billig rulle blir dyrt i längden.

    Men han har delvis rätt att det duger till en nybörjare, men hur länge det funkar står skrivet i stjärnorna.

    Kommentera


    • #3
      Jag äger en likadan rulle och är nyfiken på dess innehåll. Alltså en sprängskiss. Kan för allt i världen inte komma på vad den heter så här vid handen.
      Det jag kan säga är att jag skriver under på det henke säger. Jag vågar inte använda den till mer än 50g. Mycket plast. Att rycka hem ett bete med styvt spö skulle jag avråda ifrån. Just nu sitter min på ett ~8fots >30g med mjuk topp. Det lirar riktigt bra måste jag säga.

      Kommentera


      • #4
        Google my friend så hittar du kinetics hemsida, men en rulle utan betäckning luktar kombopaket så även priset. Ingick lina så blir det bara 400:- kvar till vardera spö och rulle.

        Men nu ska du inte nedslås av HenkeW:s utlåtande, även om det är riktigt det han säger. För de kvalitets prylar man oftast säger vara ett måste är i ett helt annat prisläge nämligen 4 - 6000:-.

        Du har helt enkelt köpt ett billigt paket som visst håller i många år om du inte fiskar hårdare än motsvarande dess kvalitet. Det är inget fel att börja där. Bara för att man köper jerk-utrustning så behöver man inte kasta 200 grams beten, göra mothugg så man skiter på sig, jerka så att det smäller i prylarna för varje ryck, dra loss bottennapp med rullen som mothåll, eller som många gör kastar skatbon så 40 kg linor smäller av som sytråd. Och ingen av dom förstår varför rullen inte håller.

        Du ska börja jerka med rel. lätta drag. max 60 gram kanske och lättjerkade beten som Salmo slider mfl. Sedan ska du jerka med små, snälla jerkanden, det är tom att föredra framför tokpiskandet som många kör med.

        Om du känner dig missnöjd och att du köpt grisen i säcken så ta detta som lärdom och kolla upp prylarna du tänker köpa INNAN du köper. Men va nöjd å glad med grejorna du skaffat, rätt sköt och rätt nyttjat kommer det att ge dig många fisketimmar.

        Obs! såg i efterhand att du har lite väl mycket lina på spolen. Ta av en 20 m eller så mycket att du kommer ner kanske 2 mm så blir rullen mer stabil och snällare att kasta med.
        Senast ändrad av Exxet; 2015-01-25, 16:34.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

        Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

        Kommentera


        • #5
          Jag vågar inte använda den till mer än 50g.
          Jag hade något liknande men det var en Tokushima , http://www.aliexpress.com/item/Genui...031568098.html

          Tror även denna är besläktad med dom och skulle i så fall kunna ge en vettig uppfattning om vad den är gjord för/klarar av.
          http://stockholmsfiske.se/rullar/mul...ng-201-6-1-bb/

          50-60 gr som nämnts tidigare gärna lite under det så bör den palla ett tag i alla fall.
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-01-25, 16:33.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Google my friend så hittar du kinetics hemsida, men en rulle utan betäckning luktar kombopaket så även priset.
            Google var ingen bra friend när jag försökte hitta info om rullen..;-)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
              Google var ingen bra friend när jag försökte hitta info om rullen..;-)
              Gissade det då det inte står någon modell-betäckning på rullen. Brukar vara typiskt kombopaket.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Gissade det då det inte står någon modell-betäckning på rullen. Brukar vara typiskt kombopaket.
                Ja så är det ju. Har dock för mej det står nåt på min. Behöver ju inte betyda att den är likadan som ts.

                Verkar finnas nåra olika modeller med skillnad på antal lager(för när det är 23 lager i rullen då måste den ju vara bra). Bl.a en röd som säljs i sån, hård plastförpackning ala varuhus..

                Kommentera


                • #9
                  Men nu någon vecka senare tänkte jag kolla upp rullen lite hur den fungerar och så
                  Mek bromsen är den svarta hatten på vevsidan, skruva in den så betet långsamt åker ner i backen när du frikopplar, sätt sedan magbromsen (markerad 0-10) på 10 och börja kasta, om du inte får skatbo och annat strul kan du börja lätta på mag-bromsen för att få bättre kast-längder.
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-01-25, 17:00.

                  Kommentera


                  • #10
                    Tackar för info och tips Som sagt har aldrig jerkfiskat men efter att jag kollat på massa filmer på youtube så har suget på att testa växt otroligt fort Så den duger nog den här säsongen iaf. Fastnar jag för jerk så får jag uppgradera utrustningen
                    Senast ändrad av fridawiksten; 2015-01-25, 17:08.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 289 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 282 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 266 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X