Det där är iar ( instant anti reverse) lagret som stoppar veven från att åka bakåt. Jag tryckte in mitt och vred lite på det tills det fastnade. Funkade lagret innan du plockade isär rullen, dvs inget glapp bakåt från veven? Om det funkade skulle jag sätta tillbaks det och inte plocka isär det.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Shimano Calcutta 400 Hjälp?
Collapse
X
-
Jag beställde nya kullager 3 st (byter ut plastbussningen på bild 9 mot ett kullager), ny anti reverse, ny o-ring för lager och nya "carbontex washers". Kontrollerade allt med BNT nummer. 500kr blev det. Helt överkomligt efter allt arbete jag lagt ner på rullen för att få den rostfri. Den kommer plockas isär igen för att tvättas, avfettas och erhålla en ny finish. Återkommer då jag mottagit delarna för att visa hur jag byter de.
Kommentera
-
Japp vred för hand, stoppade in fingret tryckte till och vred om. Det var lite trögt men lite vickande fick det på plats.
En liten observation, för att ersätta plastbussningen med ett "tredje" kullager måste du få loss sprinten som ligger an mot pinjongdrevet på bild 9. Kan ses på sprängskissen om du zoomar in.
Sprinten sitter fast ordentligt och tas inte lätt ut, var försiktig så du inte bänder sprinten när du försöker få loss den. Detta verktyg kan vara till hjälp http://www.ebay.com/itm/Hedgehog-Stu...item3396b81fc6.
Tonyex kan säkert ge dig tips på hur du får loss den.Senast ändrad av gabbu; 2015-04-01, 23:32.
Kommentera
-
En uppdatering under väntan på delar. Rullen har ingen del fast i sig överhuvudtaget längre. Idag anlände kullager från VXB, men jag har ingen olja, inget fett och inga washers, så jag kan inte sätta ihop den än. När den är ihopsatt kommer den att lackas mattsvart med snakeskin guldmönster. En hel del av den gamla finishen kommer lämnas kvar, men den är repig på utsidan och det tål jag inte att titta på. Pinnen fick jag ut genom att lägga den mot hårt underlag och slå lätt med en plasthammare på själva spolen, hur smidigt som helst.
Bilden som kommer nedanstående visar hur insidan av kullagret rostat fast på pinnen från spolen. Den har legat i Coca-Cola och olja sedan dag 1 och idag efter att försiktigt ha värmt upp den med en stormtändare så kom den loss.
Jag undrar var man kan få tag på nya handtag till denna rulle då de jag har ser ut såhär.
Kommentera
-
Enligt bilden , så sitter innerringen fortfarande kvar på spolaxel. Den ska bort innan du kan ta ut pinjongdrevet.
Om spolaxeln är skadad , då är det lika bra att ta hem en sådan spole från ebay: http://www.ebay.com/itm/NEW-SHIMANO-...item4636dbdc09
Sådana vevknoppar kan vara svåra att hitta tyvärr.
Om du söker på "shimano handle knob" på ebay, då, med lite tur, kan du hitta några som passar. Du behöver storlek A.
//TSenast ändrad av tonyex; 2015-04-08, 20:07.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggEnligt bilden , så sitter innerringen fortfarande kvar på spolaxel. Den ska bort innan du kan ta ut pinjongdrevet.
//T
Nejdå, det var idag den lossade tack vare Coca-Cola. Har polerat den med 1000 vattenslippapper.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FilipBlomberg Visa inlägg[ATTACH=CONFIG]77686[/ATTACH]
Nejdå, det var idag den lossade tack vare Coca-Cola. Har polerat den med 1000 vattenslippapper.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Vad är detta för rullarav KudashiÄven dessa 4 rullar fanns med i paketet4 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-05-13, 18:41 -
-
Hej gruppen!
Jag ska ställa in centrifugalbromsen på en revo beast. Jag har läst på lite...2 Foton-
Kanal: Rullar
2025-03-27, 17:16 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 804 visningar
0 gillar
|