Shimano Calcutta 400 Hjälp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Calcutta 400 Hjälp?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Calcutta 400 Hjälp?

Hej!

Jag har mottagit en Shimano Calcutta 400 rulle och en Amb 5000 (röd från 60-talet). I denna tråd kommer jag som absolut ny multirullefiskare vilja ha lite råd och hjälp.

Det första problemet jag har är att rullen behöver genomgå en service och byte av lager. Jag antar att detta är genomförbart för egen maskin? Om så är fallet undrar jag vad man skall ha för lager, fett osv.

Jag har även mottagit ett spö, Abu Garcia BMC90LP tror jag att det hette. Rätta mig om jag har fel, jag har inte spöt framför mig. Bör jag byta ut detta spö eller är det av kvalitet och bara att köra tills det trillar i bitar?

Jag tror även att detta är mitt första inlägg här utöver en fråga om kinapoppers. Som kort utvärdering av forumet, så måste jag bara säga att precis som på jaktforum blir man lika förvånad varje gång över folks kunskap.

MVH Filip
    https://fiskealand.com

Är du helt säker på att den behöver byta lager? För dem ska hålla i många år egentligen, vad får dig å tro att dem behövs bytas?

Jag började med ett billigt kina spö till haspel som kostade runt 150kr dem första gångerna jag fiska med multi, så antar att ditt spö duger till en början. (Hittar ingen info om de spöet)
    Är man ny på något känner man ändå ingen skillnad, då är man bara glad om draget landar i vattnet vid varje kast.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

De behöver bytas enligt den förre ägaren, vilket är min far. Har ni någonting annat att säga åt en relativt ny fiskare, så tackar jag bara!

Kommentera

Aha, kanske bara en ordentlig service utan att byta grejor skulle behövas? (Skulle själv testat de först då detta är gratis)
        Vilken av rullarna är de lagerna skulle behövs bytas?
        Du borde också fundera på om du ska sätta "trimlager" när du ändå bytar eller bara nya original.

Kommentera

Jag skulle börja med abu rullen för att den är lättast att serva. Studera sprängskissen ordentligt och läs på lite av servicetrådarna här så går det bra. Börja med att göra rent och smörja upp och se hur det fungerar sen, efter det är det dags att bestämma sig för om något behöver bytas.
          Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Börjar med en vanlig service då min far kan ha fel, men annars blir det trimlager. Vilka är det jag skall ha?

Kommentera

Rullen var väldigt smutsig inuti, kan man lägga saker i ultraljudsrengöring? Spolen kommer inte av, hur får man av den?

Kommentera

Gamla amba spolar sitter fast i axlen.

Kommentera

Det här är Shimanon, men jag antar att det är samma sak här. Hur går jag tillväga?

Kommentera

Kan du lägga upp bilder så man ser vilken calcutta-modell du pratar om. Jag antar att det är calcutta 400 i guld?

Om du är helt ny på att skruva isär multirullar skulle jag börja med ambassadeuren, den är lite enklare att skruva med. När du blivit 'bekväm' med den och får en förståelse för var de olika delarna ligger i förhållande till varandra, skulle jag ge mig på shimanon. Konstruktionen är snarlik abu:n men med fler delar att hålla reda på. Ha en sprängskiss till hands och lägg delarna på en duk/mikrofiberduk i den ordningen du skruvade av dem. Fotografera och ev filma hjälper minnet för man glömmer snabbt bort var delarna kom ifrån, ffa när man är novis.

Mooki's har en förnämlig rullmekartråd där han i detalj går igenom hur du ska gå till väga. Läs och lär.

För rengöring funkar kemiskt ren bensin och tops bra. Alla rörliga delar ska tvättas rent och smörjas. Förslagsvis häll kemiskt ren bensin i en glasburk och lägg alla smutsiga delarna av metall i lösningen. Torka rent med tops. Tumregeln är att de sakerna som rör sig fort i rullen ska ha olja medan lågfartssystemet mår bäst av fett.

För att lossa vevgaveln i shimanon behöver du skruva loss de två större skruvarna med spår som håller fast den. Ta ut spolen för att komma åt de tre mindre skruvarna på 'insidan' som du skruvar loss inifrån, kan vara lite pilligt. Gaveln hålls ihop av en lite större skruv och två lite mindre.

De enklaste uppgraderingarna till shimanon är nya kullager och nya carbontex bromsskivor.
                    Skulle jag vara du skulle jag hålla det enkelt. Rengöra rullen och de två rostfria kullagrena i stål och ge dem en droppe olja. Du fiskar på åland ser jag och där har ni salt i vattnet så att pensla insidan av gavlarna med ett tunt lager av skyddande fett skulle inte vara helt fel.
                    Senast ändrad av gabbu; 2015-03-29, 20:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 796 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki