ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Hafskorv Visa inlägg
    Jag har nu mätt drevet på 3 styck evighetsskruvar, NR1 är det som sitter i min 2501C och är från en 2601 elite, altså dubbel lagrat, det mäter jag till 13.2mm i diameter. Jag märker inte att detta går det minsta trögt.

    NR2 är det som satt orginal i min 2500C, den mäter jag till 12.9mm i diameter.

    NR 3 är den som sitter orginal i en 2501Coch denna mäter jag till 13mm.

    Kan det vara så att abu har toleranser på 2 tiondelar ( det man brukar ha när inga andra toleranser används? ) altså max 13.2 och minst 12.8
    Och att ditt helt enkelt är för stort?
    vad mätte du ditt mellanhjul till?
    Nu har det löst sig. Beställde ett nytt plastdrev från Abu. Eller egentligen två. Både till 2500 (artnr 5152, 15 kr) och 2600 (artnr 23404, 10 kr) för säkerhets skull. Det till 2600 är samma som till 4-6000 rullarna. Det visade sig att de är identiska till måtten. Det som skiljer är att drevet till 2500 saknar den lilla plastflärpen som låser drevet på axeln utan c-clip Drevet till 2500 kräver ett c-clip för att låsas fast. Tog det säkra före det osäkra och köpte även en ny linspridarskruv till 2500 (artnr skruv 1153390 + rör 10238, totalt 149 kr) för att se om det var det som var felet. De är förvånansvärt billiga. Måtten varierar lite precis som du skrev. Eller om de slits. De nya hade ungefär samma mått medan det begagnade var 0.3 mm mindre i diameter.

    Har även köpt en ny oanvänd gavel med IAR till min 2500. Hittade den på eBay för 150 kr. Behövde även beställa distansen/bussningen, artnr 22001, som sitter i lagret men på axeln. Kostade 56 kr på eBay. Så nu har jag både IAR och en traditionell backspärr i min antika 2500

    Felet till att mekanismen gick trögt i min 2500 med linspridarskruv från 2600 var mitt. Jag hade klantat till det i monteringen.

    Kan för övrigt meddela att det inte behövs något kullager i mellandrevet. Originaldrevet UTAN plastflärpen men MED c-clip snurrar i en evighet medan den cliplösa varianten kärvar ordentligt. Samma erfarenhet har jag från UTs drev. De saknar kullager men är lättade vilket inte originaldrevet är.

    Däremot kan jag varmt rekommendera linspridarskruven till 2600 med två lager. Ett lager gör ingen skillnad är min erfarenhet med andra ambassadeurer men med två lager händer det ordentliga saker. Med ett bra lättrullat mellandrev och kullager i bägge ändar av linspridarskruven snurrar allt i en evighet. Otroligt lätt. Det är inget som helst problem att numera sätta fart på spolen genom att "putta" på linföraren. Precis samma sak funkar med mina andra trimmade rullar men INTE på den 5601 JB som min son använder och som har lager endast på ena sidan av linförarskruven

    Så om någon vill ha en helt ny oanvänd komplett linförarskruv till en 2500 med tillhörande mellandrev till en 2600-4000-6000 så har jag en uppsättning. Kan skickas gratis till behövande.... :-)
    Senast ändrad av Mankan G; 2015-10-09, 21:00.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

    Kommentera


    • #32
      Ett tredje spolaxellager till 2500.

      Är det någon som har koll på hur mycket ett tredje lager längst ut på spolaxeln påverkar hur lätt det snurrar? Jag menar ett lager i den lilla koppen/skruven där man justerar kastbromsen.... Och storlek på lagret? UT har det på sitt kit så någon nytta måste det göra
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #33
        Om ditt stativ är helt 110% rakt så fanns det faktiskt någon nytta med det..jag kommer inte ihåg vad, men däremot om stativet är det minsta snett gör det att du får kortare kast. Jag är inte jätte insatt i vad det gör så det finns säkert någon med en bättre förklaring.
        Jag har inte testat att ha 3 lager på spolaxeln i någon av mina 25or.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Är det någon som har koll på hur mycket ett tredje lager längst ut på spolaxeln påverkar hur lätt det snurrar? Jag menar ett lager i den lilla koppen/skruven där man justerar kastbromsen.... Och storlek på lagret? UT har det på sitt kit så någon nytta måste det göra
          Det kan aldrig få det att snurra lättare än två lager.
          Anledningen till att sätta ett lager där är möjligtvis för att få en extremt stabil och stark konstruktion på rullen.
          Är inte stativet spikrakt så blir det bara negativt.
          UT hade det i första generationen av trimmade 25'or. Andra generationen med grund spole är det inget tredje lager.
          Storleken minns jag intr men det är inte samma som de två andra.
          Reelman fixar lager om du vill.
          Har 3 lager i några av mina 25'or, funkar fint!
          Senast ändrad av KeBa; 2015-10-09, 23:17.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
            Nu har det löst sig. Beställde ett nytt plastdrev från Abu. Eller egentligen två. Både till 2500 (artnr 5152, 15 kr) och 2600 (artnr 23404, 10 kr) för säkerhets skull. Det till 2600 är samma som till 4-6000 rullarna. Det visade sig att de är identiska till måtten. Det som skiljer är att drevet till 2500 saknar den lilla plastflärpen som låser drevet på axeln utan c-clip Drevet till 2500 kräver ett c-clip för att låsas fast. Tog det säkra före det osäkra och köpte även en ny linspridarskruv till 2500 (artnr skruv 1153390 + rör 10238, totalt 149 kr) för att se om det var det som var felet. De är förvånansvärt billiga. Måtten varierar lite precis som du skrev. Eller om de slits. De nya hade ungefär samma mått medan det begagnade var 0.3 mm mindre i diameter.

            Har även köpt en ny oanvänd gavel med IAR till min 2500. Hittade den på eBay för 150 kr. Behövde även beställa distansen/bussningen, artnr 22001, som sitter i lagret men på axeln. Kostade 56 kr på eBay. Så nu har jag både IAR och en traditionell backspärr i min antika 2500

            Felet till att mekanismen gick trögt i min 2500 med linspridarskruv från 2600 var mitt. Jag hade klantat till det i monteringen.

            Kan för övrigt meddela att det inte behövs något kullager i mellandrevet. Originaldrevet UTAN plastflärpen men MED c-clip snurrar i en evighet medan den cliplösa varianten kärvar ordentligt. Samma erfarenhet har jag från UTs drev. De saknar kullager men är lättade vilket inte originaldrevet är.

            Däremot kan jag varmt rekommendera linspridarskruven till 2600 med två lager. Ett lager gör ingen skillnad är min erfarenhet med andra ambassadeurer men med två lager händer det ordentliga saker. Med ett bra lättrullat mellandrev och kullager i bägge ändar av linspridarskruven snurrar allt i en evighet. Otroligt lätt. Det är inget som helst problem att numera sätta fart på spolen genom att "putta" på linföraren. Precis samma sak funkar med mina andra trimmade rullar men INTE på den 5601 JB som min son använder och som har lager endast på ena sidan av linförarskruven

            Så om någon vill ha en helt ny oanvänd komplett linförarskruv till en 2500 med tillhörande mellandrev till en 2600-4000-6000 så har jag en uppsättning. Kan skickas gratis till behövande.... :-)
            Hej!
            Tyvärr så är det inte bara att slänga på en gavel med iar. Du måste ha en ny innergavel med längre axel och. Även en annan bromsbricka. Jag gjorde samma sak med min gröna men fick inte ihop den. Tyvärr så har bara abu svarta innergavelar kvar.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
              Det kan aldrig få det att snurra lättare än två lager.
              Anledningen till att sätta ett lager där är möjligtvis för att få en extremt stabil och stark konstruktion på rullen.
              Är inte stativet spikrakt så blir det bara negativt.
              UT hade det i första generationen av trimmade 25'or. Andra generationen med grund spole är det inget tredje lager.
              Storleken minns jag intr men det är inte samma som de två andra.
              Reelman fixar lager om du vill.
              Har 3 lager i några av mina 25'or, funkar fint!
              Ett tredje lage borde teoretiskt ha sämre effekt än 2 lager. Ju mindre massa desto lättare börjar det att snurra.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                Ett tredje lage borde teoretiskt ha sämre effekt än 2 lager. Ju mindre massa desto lättare börjar det att snurra.
                Teoretisk ja, om det märks praktiskt är tveksamt.
                Om stativet är rakt funkar nog tre lager lika bra som två, friktionen blir låg.
                ...och man får en extremt stabil konstruktion.
                Ang ökningen av massa så blir effekten liten. Massan av den roterande delen i tredje lagret är inte stor och dessutom placerad väldigt nära spolaxeln där det gör minst skada.
                Jag vill minnas att UT en gång förklarade matematiskt hur det hänger ihop. I ekvationen för rörelsemomentet i spolen så är radien till tyngdpunkten upphöjt till 4!
                Detta förklarar hur en nervös rulle ibland kan bli stabil genom att riva av 10-20 meter lina.

                Edit;
                Ser nu att detta är fel tråd för dessa förklaringar, sorry.
                Senast ändrad av KeBa; 2015-10-10, 08:33.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
                  Hej!
                  Tyvärr så är det inte bara att slänga på en gavel med iar. Du måste ha en ny innergavel med längre axel och. Även en annan bromsbricka. Jag gjorde samma sak med min gröna men fick inte ihop den. Tyvärr så har bara abu svarta innergavelar kvar.
                  Det här gör mig lite tokig. I de skisser jag tittade på innan jag beställde gaveln, 2500c och 2500cIAR så hade innergaveln och nästan allt annat samma nummer. Dvs de är identiska. Efter ditt inlägg om är det trots allt skiljer så har jag hittat andra skisser där innergaveln har olika artnr. Återkommer när jag fått klarhet
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                    Det här gör mig lite tokig. I de skisser jag tittade på innan jag beställde gaveln, 2500c och 2500cIAR så hade innergaveln och nästan allt annat samma nummer. Dvs de är identiska. Efter ditt inlägg om är det trots allt skiljer så har jag hittat andra skisser där innergaveln har olika artnr. Återkommer när jag fått klarhet
                    Jag vet det då jag fick byta de delarna. Fick lite delar över så jag byggde en till på delarna utan iar då. Jag kan med kolla så får du besked om exakt vilka delar som inte stämmer. /Ingemar

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av wiloboken Visa inlägg
                      Jag vet det då jag fick byta de delarna. Fick lite delar över så jag byggde en till på delarna utan iar då. Jag kan med kolla så får du besked om exakt vilka delar som inte stämmer. /Ingemar
                      Gärna...
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 679 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 266 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X