ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Du kan också fråga här, tror det är många som sitter på överblivna drevsatser.
    Men förstahandsvalet enligt mig vore den enkla vägen att byta ut ena bromsvikten och efterlysa en sådan istället.

    ​​
    Senast ändrad av Reekie; 2020-12-05, 21:08.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
      Numret till Abu's serviceavdelning 045488070 :-)
      Där är numret som alla ambassadeurfiskare med självaktning bör ha som snabbnummer på sin telefon ;-)

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
        Numret till Abu's serviceavdelning 045488070 :-)
        Det blir ett samtal i veckan!
        Non é pericoloso sporgersi

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg

          Det blir ett samtal i veckan!
          Efter att fått hem rullen från stugan ringde jag ABU. Bättre serviceteam är svårt att tänka sig, de guidade en komplett nybörjare genom reservdelsträsket och sålde till sist på mig nya Carbon matrix lameller för 15kr också. Heder åt dem!
          Non é pericoloso sporgersi

          Kommentera


          • ”Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Det har diskuterats till leda och sen diskuterats lite till. = )
            Ren smaksak, jag tycker äldre Ultracast SKA ha tvåstift men så är jag en hopplöst traditionalistisk bakåtsträvare också.

            Kanske värt att ta upp i tråden också; hur många öppnar egentligen sina rullar och justerar vikter under fiske?
            Jag tror gjort det maximalt 4-5 gånger under drygt 30 års fiskande. Bygger rullarna som jag vill ha dem, anpassar centrifugalbromsen och sedan brukar jag inte göra så mycket mer så länge jag inte ändrar något annat på rullen eller byter till lina av annan typ eller dimension.
            Om man däremot inte har något emot att öppna rullen då och då blir naturligtvis sexstift med sina fler, betydligt lättare vikter mer flexibel och ger möjlighet till fininställning (hur fininställd nu en rund Ambassadeur kan bli).

            Vet faktiskt inte hur väl eller illa sexstift fungerar ihop med tvåstiftpinjong eller tvärtom, det har nog också diskuterats i tråden. Själv har jag alltid sett till att ha rätt delar till rätt delar.
            DJ Mqt i ditt fall betyder det en ny drevsats, rör sig inte om några stora pengar samt enkelt att montera.” (JontaK)

            ”Jag är gammal nog för att också vara lite bakåtkonservstiv, men i det här fallet tänkte jsg släppa på det. Supertacksam för tips var jag kan hitta en sån drevsats” (DJ Mqt)

            JontaK: Det är vanskligt, tycker jag, att bestämt säga att rullar ”SKA” ha en viss typ av broms. Flera faktorer spelar in på vilken broms som funkar bäst för individuella fiskare. Ett långt och mjukt spö ger helt andra förutsättningar än ett kort och snabbt. Individuell kaststil och val av lina är andra avgörande faktorer. En sexstiftare är betydligt mer flexibel och anpassningsbar till olika förutsättningar då man aktiverar så många bromsklutschar som situationen kräver.

            DJ Mqt: Att byta piniondrev är visserligen inte världens svåraste operation. Men man kan misslyckas och om det känns tryggare att slippa så är det faktiskt både billigare och långt mycket enklare att sätta in ett OT Wheel. Varsågod för det tipset; är du supertacksam nu?

            Skitfiske
            Biff

            Kommentera


            • Biff :

              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Ren smaksak, jag tycker äldre Ultracast SKA ha tvåstift men så är jag en hopplöst traditionalistisk bakåtsträvare också.
              ​​​​​​​Alltså mina åsikter, inte krav.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Biff Visa inlägg
                ”Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Det har diskuterats till leda och sen diskuterats lite till. = )
                Ren smaksak, jag tycker äldre Ultracast SKA ha tvåstift men så är jag en hopplöst traditionalistisk bakåtsträvare också.

                Kanske värt att ta upp i tråden också; hur många öppnar egentligen sina rullar och justerar vikter under fiske?
                Jag tror gjort det maximalt 4-5 gånger under drygt 30 års fiskande. Bygger rullarna som jag vill ha dem, anpassar centrifugalbromsen och sedan brukar jag inte göra så mycket mer så länge jag inte ändrar något annat på rullen eller byter till lina av annan typ eller dimension.
                Om man däremot inte har något emot att öppna rullen då och då blir naturligtvis sexstift med sina fler, betydligt lättare vikter mer flexibel och ger möjlighet till fininställning (hur fininställd nu en rund Ambassadeur kan bli).

                Vet faktiskt inte hur väl eller illa sexstift fungerar ihop med tvåstiftpinjong eller tvärtom, det har nog också diskuterats i tråden. Själv har jag alltid sett till att ha rätt delar till rätt delar.
                DJ Mqt i ditt fall betyder det en ny drevsats, rör sig inte om några stora pengar samt enkelt att montera.” (JontaK)

                ”Jag är gammal nog för att också vara lite bakåtkonservstiv, men i det här fallet tänkte jsg släppa på det. Supertacksam för tips var jag kan hitta en sån drevsats” (DJ Mqt)



                DJ Mqt: Att byta piniondrev är visserligen inte världens svåraste operation. Men man kan misslyckas och om det känns tryggare att slippa så är det faktiskt både billigare och långt mycket enklare att sätta in ett OT Wheel. Varsågod för det tipset; är du supertacksam nu?

                Skitfiske
                Biff
                Rapporten kommer efter operationen i morrn! Supertacksam blir jag för alla tips, även om jag hoppas det räcker att följa ett av dem.
                Senast ändrad av DJ Mqt; 2020-12-26, 22:28. Anledning: För snabb på avtryckaren
                Non é pericoloso sporgersi

                Kommentera


                • En fråga, när man pressar ut iar lagret som är i spolen på en recordspole..
                  pressar man den ut mot centrifugal bromsens sida?
                  har inget vettigt å mäta med å behöver nog läsglasögon märker jag...

                  Kommentera


                  • ”En fråga, när man pressar ut iar lagret som är i spolen på en recordspole..
                    pressar man den ut mot centrifugal bromsens sida?
                    har inget vettigt å mäta med å behöver nog läsglasögon märker jag...” (Teliafelia)

                    Click image for larger version

Name:	AMBASSADEUR RECORD 50(15-00).jpg
Views:	373
Size:	307,8 KB
ID:	2567495 Svaret på frågan beror nog lite på vad du egentligen frågar efter. I spolen sitter ett lager i var gavel. De tas ur åt varsitt håll enligt den bifogade sprängskissen. Eftersom dessa är två, 19843 respektive 13472, och knappast av IAR-typ kanske du menar IAR-lagret i vevgaveln (?). Enligt sprängskissen tas det inte ur alls, men ska det absolut ur är det minst krångligt att ta det utåt, alltså i riktning bort från centrifugalbromsen. Det går också åt andra hållet, men det beror på vad du använder för att ta ur det. Jag undviker att ta ur lagret om det inte är nödvändigt, d.v.s. om det inte ska bytas för att det är slut. Det är ogörligt att reparera dem om de är trasiga. Den vanligaste åtgärden är väl rengöring och det sker lika bra med lagret på plats i vevgaveln.


                    Skitfiske
                    Biff
                    Bifogade filer

                    Kommentera


                    • Jag har en spole som heter 1121094'reservspole record 41 lh"
                      Click image for larger version

Name:	20201227_164427.jpg
Views:	385
Size:	2,43 MB
ID:	2567499

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 677 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X