ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    2 stiftsbromsen funkar minst lika bra, enda nakdelen är lite mer pillande och risk att tappa bort bromsvikterna vid byte jämfört med att bara aktivera eller avaktivera någon vikt eller två.
    På min 6500 CA kan jag aktivera eller avaktivera bromsavikterna trots att det är en tvåstiftsbroms. Går det inte på lite nyare rullar med tvåstiftsbroms?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Fördelen är att det inte kostar något att testa tvåstift om man har en rulle med pinjong anpassad för det och en gammal spole med brickan tillgänglig, vissa trivs som sagt med den bromsens karaktär.
      Dessutom påstår ju sig precis alla köra med noll, en eller absolut max två bromsvikter aktiveradem sistnämnda enbart i fullt stormande motvind. Kan således aldrig vara bekymmer med nervös rulle vid tvåstift då standardvikterna är tyngre än sexstiftarens dito...
      Har aldrig kört med tvåstiftsbroms förens förra helgen. Inga som helst problem som du nämner. Men tycker att den bromsar upp lite för mycket. Det kanske blir bättre när ruller blir inkastad?

      Ska även prova nu på söndag med endast en vikt aktiverad.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

        På min 6500 CA kan jag aktivera eller avaktivera bromsavikterna trots att det är en tvåstiftsbroms. Går det inte på lite nyare rullar med tvåstiftsbroms?
        Ok jag antog att det var den gamla tvåstiftaren där man byter ut bakelitvikterna som finns i tre olika storlekar.
        Du har alltså tvåstiftsbromsen med två fasta vikter (brukar vara vita) den bromsen är nyare och du slipper eländet med att tappa bort vikterna :-)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

          Ok jag antog att det var den gamla tvåstiftaren där man byter ut bakelitvikterna som finns i tre olika storlekar.
          Du har alltså tvåstiftsbromsen med två fasta vikter (brukar vara vita) den bromsen är nyare och du slipper eländet med att tappa bort vikterna :-)
          Mina är mörkgråa och går att tryck in. Bra att jag har den varianten då:-)

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
            Har aldrig kört med tvåstiftsbroms förens förra helgen. Inga som helst problem som du nämner. Men tycker att den bromsar upp lite för mycket. Det kanske blir bättre när ruller blir inkastad?
            Tror aldrig jag upplevt en tvåstiftare som överbromsad. Med vävbakelitvikterna tycker jag oftast det blir tvärtom.
            Har laborerat en del med vikter dock, vet att jag körde de lättaste plastvikterna i mina gamla BM och SM 1600 samt 3600.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

              Mina är mörkgråa och går att tryck in. Bra att jag har den varianten då:-)
              Jag har ett par 6500 raketer som kom med röda plastvikter som gick att trycka in precis som dina däremot har jag aldrig haft rullar med bakelitvikter som gått att trycka in.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Jag har ett par 6500 raketer som kom med röda plastvikter som gick att trycka in precis som dina däremot har jag aldrig haft rullar med bakelitvikter som gått att trycka in.
                Röda vikter tror jag aldrig jag sett.
                Vad är det för årsmodell på rullarna?

                Kommentera


                • Jag kanske inte har bakelit då. Skickar med bild så kanske ni kan hjälpa mig lista ut om det är plast eller bakelit.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
                    Jag kanske inte har bakelit då. Skickar med bild så kanske ni kan hjälpa mig lista ut om det är plast eller bakelit.
                    Aha, det är den gamla varianten med fast spolaxel.
                    Jag tänkte på tvåstift till Ultracast.

                    Den gamla varianten du har kan definitivt kännas överbromsad.
                    Vän av ordning säger att bakelit är en slags plast. = )

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Aha, det är den gamla varianten med fast spolaxel.
                      Jag tänkte på tvåstift till Ultracast.

                      Den gamla varianten du har kan definitivt kännas överbromsad.
                      Vän av ordning säger att bakelit är en slags plast. = )
                      Då har jag lärt mig något nytt idag :-)

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 188 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 671 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 261 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X