ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
    Jag kanske inte har bakelit då. Skickar med bild så kanske ni kan hjälpa mig lista ut om det är plast eller bakelit.
    Precis som JontaK så trodde jag med det var tvåstifts uc
    Det där är den gamla där man byter ut vikterna mot olika vikter, tror inte tanken är att låsa fast vikterna på spolaxeln utan plocka av eller på.
    Där vikterna sitter på spolaxeln så är den lite olika utformad där beroende på årtal och modell.

    Testa att plocka bort en vikt helt, annars är det bara att försöka hitta mindre vikter.

    Kommentera


    • Dom andra jag tänker på som jag kallar bakelit är dessa.
      Vissa av mina Japan raketer har kommit med dessa och
      andra har haft röda plastvikter.
      Click image for larger version  Name:	ABU_Brake_.jfif Views:	0 Size:	7,3 KB ID:	2565756

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Röda vikter tror jag aldrig jag sett.
        Vad är det för årsmodell på rullarna?
        Dom är nog mellan 5 och 10 år gamla, vissa kom med platta stift där man fick ta av vikterna och vissa hade runda stift, lossade man på vikterna på dessa med runda stift började vikterna glappa och bromskraften minskade. (japan rullar)


        Bifogade filer
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2020-12-04, 22:13.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

          Dom är nog mellan 5 och 10 år gamla, vissa kom med platta stift där man fick ta av vikterna och vissa hade runda stift, lossade man på vikterna på dessa med runda stift började vikterna glappa och bromskraften minskade. (japan rullar)

          Vilka små vikter. Hur upplever du att dom presterar?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

            Precis som JontaK så trodde jag med det var tvåstifts uc
            Det där är den gamla där man byter ut vikterna mot olika vikter, tror inte tanken är att låsa fast vikterna på spolaxeln utan plocka av eller på.
            Där vikterna sitter på spolaxeln så är den lite olika utformad där beroende på årtal och modell.

            Testa att plocka bort en vikt helt, annars är det bara att försöka hitta mindre vikter.
            Tror du att det kanske balanserar upp spolen bättre ifall man inaktiverat en bromsvikt istället för att ta bort den helt? Eller så kanske det är för lite vikt för att göra någon skillnad?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

              Tror du att det kanske balanserar upp spolen bättre ifall man inaktiverat en bromsvikt istället för att ta bort den helt? Eller så kanske det är för lite vikt för att göra någon skillnad?
              Jag tror inte den lilla vikten gör någon större skillnad i balans.

              Vikterna på din spole ser ganska stora och tunga ut, till dom äldre finns dom i dessa tre storlekar.

              ​​​​ Click image for larger version

Name:	DSC_0346.JPG
Views:	399
Size:	2,50 MB
ID:	2565766

              Vet inte vilken storlek dina vikter motsvarar, men troligen mitten eller dom största.

              Jag tycker du ska försöka få tag på mindre vikter och sen prova dig fram. Så här gör jag, börjar med mellanstorleken, vill jag ha mer eller mindre bromsvikt byter jag ut den ena vikten till en större eller mindre.
              Hjälper inte det byter jag ut den andra med, skulle jag vilja ha ännu mindre bromsvikt plockar jag bort den ena bromsvikten helt.

              Själv har jag alltid varit nöjd med två i mellanstorleken eller en mellan och en av dom minsta.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                Jag tror inte den lilla vikten gör någon större skillnad i balans.

                Vikterna på din spole ser ganska stora och tunga ut, till dom äldre finns dom i dessa tre storlekar.

                ​​​​ Click image for larger version

Name:	DSC_0346.JPG
Views:	399
Size:	2,50 MB
ID:	2565766

                Vet inte vilken storlek dina vikter motsvarar, men troligen mitten eller dom största.

                Jag tycker du ska försöka få tag på mindre vikter och sen prova dig fram. Så här gör jag, börjar med mellanstorleken, vill jag ha mer eller mindre bromsvikt byter jag ut den ena vikten till en större eller mindre.
                Hjälper inte det byter jag ut den andra med, skulle jag vilja ha ännu mindre bromsvikt plockar jag bort den ena bromsvikten helt.

                Själv har jag alltid varit nöjd med två i mellanstorleken eller en mellan och en av dom minsta.
                Ok. Jag ska ut nu på söndag och provar hur det känns med en bromsvikt. Blir det fortfarande inte bra så får jag prova med mindre vikter.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

                  Tja. Kanske en dum fråga men har du bytt drivpaket på rullen?. Pinjondrevet på tvåstiftbroms är annorlunda och du behöver byta både pinjondrev och drev om du ska använda en spole med sexstiftsbroms.
                  Lånar tråden för en amatörfråga: Jag bytte till mig en Amba 5000C utrustad med tvåstiftsbroms men lyckades på nåt korkat sätt förstöra det ena stiftet så det inte går att justera. Glad i hågen köpte jag en en ny spole med sexstiftare, men vad jag förstår måste jag då köpa till en massa mer för att få den att funka. Eller?
                  Non é pericoloso sporgersi

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg

                    Lånar tråden för en amatörfråga: Jag bytte till mig en Amba 5000C utrustad med tvåstiftsbroms men lyckades på nåt korkat sätt förstöra det ena stiftet så det inte går att justera. Glad i hågen köpte jag en en ny spole med sexstiftare, men vad jag förstår måste jag då köpa till en massa mer för att få den att funka. Eller?
                    Är rullen av Ultracast-typ (senare tillverkad än tidigt 90-tal alltså) behöver du inte mer än en ny tvåstiftbricka som du monterar på spolen.

                    Vill du köra sexstift så en ny drevsats från valfri annan Ultracast-modell.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av DJ Mqt Visa inlägg

                      Lånar tråden för en amatörfråga: Jag bytte till mig en Amba 5000C utrustad med tvåstiftsbroms men lyckades på nåt korkat sätt förstöra det ena stiftet så det inte går att justera. Glad i hågen köpte jag en en ny spole med sexstiftare, men vad jag förstår måste jag då köpa till en massa mer för att få den att funka. Eller?
                      Det låter som du har köpt en äldre typ av rulle, har du då köpt en ny spole kommer det inte funka alls.
                      Men lika bra du lägger upp bilder på båda spolar så kan saken säkert lösas utan missförstånd.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 678 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 266 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X