Letar efter en bra haspelrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Letar efter en bra haspelrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Beställt hem en Technium 4000 för tyngre gäddfiske! Har fiskat med en Exage länge nu, 4000 RA, bakbromsad (R) och jag har gillat den trots att den varit bakbromsad, men nu har den börjat ge upp efter mycket slit. Shimano ligger verkligen snäppet före på alla fronter. Kolla på multirullarna, vilken kvalitetskillnad! Snälla Amba-följare, ta det lugnt med mig.
    https://fiskealand.com

Kommentera

Ursprungligen postat av FilipBlomberg Visa inlägg
      Shimano ligger verkligen snäppet före på alla fronter.
      Det påståendet kräver lite uppbackning med länkar till hållbarhetstester och konkreta exempel på tekniska lösningar m.m. som är så fantastiska att Shimano är bäst på allt. För mig låter påståendet mer som en religiös övertygelse än något annat...
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-05-18, 16:30.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Har fiskat med en Exage länge nu, men nu har den börjat ge upp. Shimano ligger verkligen snäppet före på alla fronter.
        Nääää säger du det ! Ajafan det visste inte mina Daiwor från 70-talet, dom håller ihop ännu efter många hundratal timmar. Hade dom vetat bättre så skulle dom gått sönder före din shimano Exage som du fiskat med några år. För av din ålder så kan du inte ha fiskat speciellt mycket med den enormt hållbara rullen om du inte ärvt den av din farfar. Min första Daiwa köpte jag när jag va yngre än du är nu Filip och jag hade den i Norge förra sommaren till havsfiske och den snurrade lika bra i saltvatten som den dan jag köpte den.

Men visst är dom bra shimano, jag har några, absolut inget fel på dom rullarna, bra slitvargar precis som många andra rullar av andra märken.

Men snäppet före ! ! ! Däremot kan jag hålla med om att det förefaller som att det blir färre skitfel på deras rullar. Men pajjade Shimano hittar du också många rapporter om, du själv gav oss just en.

Jag tror nog snarare att olika märken är starka i olika prissegment. Och av billiga rullar är Shimano ett tryggare köp än många andra märken. Men det är absolut inte samma sak som att alla andra är dåliga.

Tänkte faktisk vara lite vågad i dagarna när jag fick lust att inhandla en ny billig slit å släng haspel för 500 till max 1000:-. Hade nästan bestämt mig för antingen:
        Trabucco Black Arrow (Italiensk Ferrari)
        DAM Quick FZ (Tysk Porsche) eller
        Mitchell Avocet gold (Fransk nånting)
        Men i sista sekund fegade jag ur och köpte en Shima.................

..............

.....nä Daiwa Laguna
        Senast ändrad av Exxet; 2015-05-18, 18:27.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tjääna
          Visst jag har oxå ett gäng gamla slitvargar (70-80 tal) som fortfarande fungerar utmärkt och som antagligen är mer slitstarka och tåliga än de dyra rullar som säljs idag.

Men när det gäller känslan/comforten att fiska med, så tycker jag att dagens rullar (inte alla utan en del av dem jag fiskar med) är mycket skönare. De väger mindre Det går lättare att veva, mjukare slir, längre kast tack vare spolarnas utformning och linuppläggning.

Bland mina "nya" rullar så är väl de äldsta inne på 6 året och hittills har det gått klockrent. Kan väl erkänna att jag är en slarver dvs vissa rullar har inte sett en droppe olja/fett sen de inhandlades.

Jag sökt och letat en hel del men inte testat allt (vem har råd med det). För fem år sedan köpte jag mina första Shimano (Technium och Exage) och tyckte dessa var ok, och på den vägen är det.

Och tänk på att de flesta rullar/märken är "bra", så länge man är nöjd med dom.

På dom igen
          Bb
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Det är väl en religiös övertygelse mer än sanning kanske. Nu har Exagerullen gett upp för att det är en billig bakbromsad rulle som jag pinat med att rycka mig ur vassen på ovårdsligt sätt. Jag har fått den rullen av min far, så jag vet inte hur gammal den är heller.
            https://fiskealand.com

Kommentera

Det är väl en religiös övertygelse mer än sanning kanske. Nu har Exagerullen gett upp för att det är en billig bakbromsad rulle som jag pinat med att rycka mig ur vassen på ovårdsligt sätt. Jag har fått den rullen av min far, så jag vet inte hur gammal den är heller.
              Hej igen! Mitt tidigare inlägg va inte menat att va elak mot dig. När det gäller produkter så visst finns det en släng av religiös-liknande övertygelse, det gäller oss alla. För om man inte tror eller har förtroende för prylen man köpt spelar det ingen roll hur bra den är.

Sedan vet jag inte om jag kan hålla med om att Exage är en billig rulle. En haspel för dryga 1000:- är mer en rulle i det stora mittsegmentet. Därmed bör det vara en helt ok rulle.

Sedan är det vanskligt att jämföra rullar. ska man göra det måste man ta med hur rullen fiskats. hur hårt den stressats och hur underhållet varit. Själv är jag försiktig med mina rullar och noga med underhåll och att inte utsätta min utrustning för värre påfrestningar än dom är byggda för. Mao, jag använder aldrig en rulle som ankarwinch eller mudderverk. Vissa personer har noll känsla och raserar den värsta stridsvagnen på löpande band. Inget håller, samtidigt som allt håller för andra.

Men visst är Shimano genomgående ett tryggare köp än mycket annat, tänker på flera skit-cardinaler och några skräp-Okuma jag köpt under tiden då abu haspelsvackan rådde och Okuma va ett nytt billigt märke.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Mina erfarenheter av Shimano är blandade. Har haft strul med ett helt koppel av Stradic-rullar som fått lagas alt. ersättas. Men jag har också en Rarenium och en Nasci som aldrig protesterat.

Därav min lite mer sansade inställning till märket: det är helt enkelt en av världens största tillverkare (möjligen är Daiwa större internationellt?) och därför är kvalitén så klart i de allra flesta fall tillfredsställande.

Dock fungerar ju marknadskrafterna även för de mindre märkena, ta t.ex. Abus Sorön STX-rullar: de hade inte fått vara kvar i Pure Fishings sortiment så många år om det inte var så att de sålde bra och hade rimligt få reklamationer.

Kommentera

Inga märken är klockrena alltid.
                  Mina Daiwa Procaster X frambromsade (förra modellen) är lite glappa i rotorn (mer än brukligt för lite bättre rullar i grafit/plast) men funkar bra till flötmete och har hittills inte svikit.
                  Däremot är mina Daiwa Procaster X med fightingdrag inte alls glappa i rotorn.

Det finns alltså svagheter i vissa modeller hos alla märken. Det handlar inte bara om lågbudgetrullar.

Det dök ju upp Shimano Rarenium med skev rullfot på löpande band för inte så länge sen.

Rullar i metall har mycket mindre glapp/toleranser och SPROs Arc-serie (som i grund och botten är baserade på Ryobi Zauber och troligtvis också tillverkade av Ryobi som en gång i tiden klassades som ett "toppmärke") är verkligen i toppklass. Dessa rullar prisas av många metare på kontinenten men funkar givetvis utmärkt till annat fiske. De finns ju även i kust- och havsfiskeutförande för tuffa tag i saltvatten.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2015-05-19, 12:51.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag anser att det är en smaksak i sig, varje tillverkare har något annorlunda att erbjuda. Överlag anser jag att "man får vad man betalar för" är applicerbart i frågan om rullar. Och vi alla vet att "allt var bättre förr" vilket kan föranleda att gamla rullar fortfarande lever idag. Att tänka på dock är att rullar överlag är mycket mer komplexa idag än förr, vilket i sin tur leder till att fler saker kan gå sönder.

Kommentera

Halvkapar tråden.
                      Jag är med på jakt efter en ny rulle, i storlek 1000.
                      Har haft shimano sen barnsben, och alltid varit nöjd så vågar inte riktigt chansa. (chansade på en Penn Battle sist och blev sådär)
                      Just nu lutar det åt en Shimano Rarenium CI4+ 1000 FB från tyskland för ca 1400kr.
                      Någon som har något att säga om denna rulle?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 303 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S