calcutta te 201 glapp vev? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

calcutta te 201 glapp vev?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som sagt, det finns ett litet glapp hos i princip alla rullar. Kollade precis och Curado 201E, Calcutta TE, Calcutta 200B samt Core har det, precis som de Ambassadeurer jag känt på. På Classic-Amborna får man bort glappet (om man upplever det som störande) genom att försiktigt bocka den lilla kopparbrickan som sitter under huvuddrevsbussningen. Bockar man för mycket kan det göra gången något trögare..

Kommentera

1mm är ändå ganska mycket, så har jag bara på en JB om bromsen inte är åtdragen drar man åt den så har inte den heller så mycket spel.
      Senast ändrad av Monkey; 2015-05-17, 19:19. Anledning: bokstäver på fel plats

Kommentera

Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
        Monkey, ca 1 mm kanske, tillräckligt stort enligt mig iaf
        Då är det dags att skruva åt vevmuttern lite grann. OBS! Se till att inte skada huvuddrevsaxeln.

Ett nästan obefintligt glapp i sidled fanns på mina CQ 101 och 201 TEDC.
        På mina CQ 51 och 14 CQ 201 fanns det inget glapp alls och glappet försvann när jag skruvade åt slirbromsen till 3/4 på 301D.

//T
        Senast ändrad av tonyex; 2015-05-17, 19:21.

Kommentera

Tack Barnmorskan, det låter som en bricka på rätt ställe vore kanon! Får se om jag vågar, annars hör jag av mig
          Lite irriterande med det lilla glappet i en annars perfekt rulle.
          Precis! Just därför känns det så otroligt surt, när allt annat är så råtight. Glappet måste bort, men vi snackar j--igt tunn bricka. Jag brukar göra den av plastlock, typ pizzasalladslåda som jag sedan sandpapprar tunnare. Kör hårt! Det är ju plättlätt att fixa och det där premiumrulleflinet kommer behållas konstant när du slipper höra klonket från huvuddrevaxelns glapp...

Kommentera

Låter ju riktigt spännande! riktigt pyssel
            Tack för tipset! Måste ju göra ett försök! Kanske ber om hjälp om jag inte får till det.

Kommentera

En sak som jag tänkte på är att om du inte köpte rullen ny, då kan det vara så att fjäderbrickorna under stjärnhjulet är vända åt fel håll och detsamma kanske gäller även slirbromsmetallbrickor.
              Det är många s.k. "rullmekar" därute som "glömmer" hur det ska vara egentligen och vänder på dom och då blir det glapp.

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2015-05-18, 10:29.

Kommentera

Tack Tony, nä som jag skrev köpte jag den beggad här och har fiskat en gång med den.. Dock är den sparsamt använd och ser ut som ny.
                Får se om jag lyckas, lovar att försöka fixa detta nu då jag fått massa bra tips. To be continued...

Kommentera

Tack Tony, nä som jag skrev köpte jag den beggad här och har fiskat en gång med den.. Dock är den sparsamt använd och ser ut som ny.
                  Får se om jag lyckas, lovar att försöka fixa detta nu då jag fått massa bra tips. To be continued...
                  hehe, np. Dessa rullar är lättmekade , så jag är säker på att du grejar det. //T
                  PS: Annars blir jag tvungen att öppna rullservice på Rådmansö igen.
                  Senast ändrad av tonyex; 2015-05-18, 11:35.

Kommentera

Är det någon som kan visa med en bild var brickan ska monteras?

Kommentera

Jag ska försöka fixa så fort jag fått tid, lägger upp bild beroende på om jag lyckades eller så kanske rullen säljes i delar billigt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      31 912 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S