Identifieringshjälp samt bekräftelse. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Identifieringshjälp samt bekräftelse.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Identifieringshjälp samt bekräftelse.

Hej på er! Fick den här superläckra rullen med teleskopspö av min farmor idag. Anar att detta kan var en speciell och värdefull rulle. Äger redan en liknande rulle i annan serie som min pappa och farfar har ägt.
    Ytterst tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Johnny

Grymt fin combo! Alldeles lagom slitet för att få den rätta looken! Tyvärr har jag ingen info gällande spö o rulle.
    Bara ett kast till...

Kommentera

Grattis! :-)
      Du har en Record Ambassadeur 5000 SG
      Det är just mod SG som gör den speciell.
      SG står för självcentrerande glidlager.
      Ovanlig rulle, en av de allra första Ambassadeurerna...ur-amban med andra ord!

Edit:
      Lite tveksam till att rullen är helt i original, tror det var en annan färg på stjärnhjulet..grått, så det kan vara utbytt.
      Det finns de här på forumet som har bättre koll.
      Senast ändrad av KeBa; 2015-05-18, 19:51.

Kommentera

Jättefin rulle. Men KeBa har rätt. En SG har i allmänhet grått stjärnhjul och dessutom helgrå spole. Din verkar ha en senare spole med röda gavlar. Färgen på kärnan är ju omöjlig att se p g a påspolad lina. Så det verkar som om vissa delar bytts på orginalrullen. Men det är väl inte så märkligt på en rulle från början av 1950-talet...

Kommentera

Tittar på min andra rulle nu och ser att det sitter ett grått stjärnhjul på den.

Kommentera

Tror att jag kanske sitter på en 5000/SG ändå. Titta på bilderna nedan. Tydligen har min pappa/farfar/farfars svärfar bytt delar mellan rullarna. Tog bort den gamla linan från 5000/SG rullen och spolen är grå ta mig fasen samt att det sitter ett grått stjärnhjul på den 6000 rullen som jag fått tidigare.

EDIT¤¤¤ Tvivlar igen nu, såg precis en bild där hela spolen är grå, min är endast grå på själva spolen och inte upp på "väggarna"
            Senast ändrad av Pitefiskarn; 2015-05-18, 22:43.

Kommentera

ABU blandade visserligen rätt friskt med spolar och stjänhjul i början av Ambassadeurens historia, men jag tror att det var mer i övergångsskedet mellan Rekord och ABU, alltså även på nonamerullen, inte redan på SG:n.
              Vill du vara på den säkra sidan så ta kontakt med Simon Shimomura via mejl simon@mrambassadeur.com Han är väl den största auktoriteten på gamla Ambor och hjälper dig säkert om du skickar några bilder. Antar att det inte finns något rullfotsnummer på rullen... SKA det inte göra. Vet inte om man börjat märka gavlarna ivändigt, stativet och bromsplattan med matchande rommerska siffror redan då, annars är ju det ett sätt att ta redan på om rullen är autentisk förutom spole och stjärnhjul...
              Men som sagt, skicka några bilder och ett mejl till Simon så tror jag nog du får hjälp.
              Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Pitefiskarn Visa inlägg
                Hej på er! Fick den här superläckra rullen med teleskopspö av min farmor idag. Anar att detta kan var en speciell och värdefull rulle. Äger redan en liknande rulle i annan serie som min pappa och farfar har ägt.
                Ytterst tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Johnny

Hej Johnny;

Din Record Ambassadeur 5000 Mod. SG ska du vårda ömt och fiska med tills du fångat din första Gädda över 20 kilos vikt med hjälp av den...

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                231 svar
                31 942 visningar
                0 gillar