Tips vid köp av rulle till haspelspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips vid köp av rulle till haspelspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips vid köp av rulle till haspelspö

Är lite nybörjare på detta, har en Abu Garcia Rulle för tillfället men den börjar kännas slö att kasta med, kommer ingenvart.
    Så nu vill jah köpa en ny för max 1100kr, tips på "bästa" rullen för under 1100kr?
    Den jag har nu kostar väl runt 4-500

Tacksam för svar!

Abu Garcia Rulle för tillfället men den börjar kännas slö att kasta med, kommer ingenvart.
    Om haspel vinner du betydligt mer i kastlängd på att byta spö en rulle.

(spöet kastar och rullen samlar lina)

Kommentera

Det finns i princip inget i en haspelrulle som gör att den kastar sämre med tiden. Men om du har för lite lina på rullen, nåja beroende på hur man ser det så hör linan till rullen, så kommer du att tappa kastlängd, det bör vara ett par mm mellan linan och spolkanten, mer lina ger bättre kastlängd men ökad risk för trassel.

Så det kan vara så att du behöver mer/ny lina inte ny rulle.

Kommentera

Tack för tipsen! Fireline flätlina 0.20 är det något att ha?

Kommentera

Ursprungligen postat av mickke90 Visa inlägg
          Är lite nybörjare på detta, har en Abu Garcia Rulle för tillfället men den börjar kännas slö att kasta med, kommer ingenvart.
          Så nu vill jah köpa en ny för max 1100kr, tips på "bästa" rullen för under 1100kr?

Tacksam för svar!
          Sorry!
          Men vad är det för typ av rulle du har? Som både jorgen.mansson och lideri påpekar så är det inte rullen det kommer an på om du fiskar haspel, snarare spöt. Och jag har svårt att se att ett spö ska kunna tröttna så s om du beskriver det, men men...
          Snackar vi multi är det betydligt fler parametrar att ta hänsyn till. Om du kör med en rulle du varit nöjd med som börjar kännas trög så är den första åtgärden rengöring och smörjning. Har du en billig tvålkopp (lågprofil) ja då kan du börja tänka på byte. Har du en lite bättre rund (inte S SX eller STX, Kina sk-t), så läser du den här tråden http://www.fiskesnack.com/forum/show...-en-livskamrat och ser fram mot en trevlig, understundom nervdallrande, men i det stora hela tillfredsställande (och en dessvärre säker ingång i multiträsket) afton. Passa på när sambon är på bio eller ta det som en ursäkt för att smita undan när svärmor är på besök.
          Fiskar du haspel, byt spö. Har du en multirulle, välkommen in i en fascinerande värld. Men passa dig för att ställa frågan om vad du ska byta din Bluemax eller liknande till. Du kommer att bli hämtad av män i vita rockar om du försöker ta till dig alla råd.
          Om du inte bums går och köper dig en C3 eller C4 eller Pro Rocket och sedan stänger ner den här sidan för alltid!
          Efter att ha gjort helt rätt val...
          Skitfiske!
          Old man Gösta
          Senast ändrad av Gösta; 2015-06-11, 16:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av mickke90 Visa inlägg

Tacksam för svar!
            Hej Michael;

Det är nog inte rullen som blivit "slö" ...

Du får göra som jag och köra med 3 x 100 armhävningar plus 2 x 200 situps varje morgon före fikat, så ska du se att du får "nytt liv i din rulle"...

I Januari nästa år fyller jag 76... om jag fortfarande får vara med här ...

But, nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

Kommentera

Tack för utförligt svar! Har bestämt mig för att special beställa ett spö av en kille som bygger ihop spön, Jan har stor erfarenhet så det löser sig nu!:-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              32 338 visningar
              18 gillar
              Senaste inlägg Micki.S