availspole i en 5601 JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

availspole i en 5601 JB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• availspole i en 5601 JB

Hej!

Idag skulle jag sätta i min nya availspole (som köptes här på FS) i min JB. Efter att ha monterat i lagrena, centrifugalvikterna och spolaxeldrevet så märker jag att spolaxeldrevet inte fastnar ordentligt. Det ger inget "klickande" ljud som man normalt får på ABUs spolar. Dessutom så glappar drevet lite när man känner på det trots att det passar. När jag sedan vänder spolen upp och ned så trillar den ur. Jag provade ändå att sätta spolen med spolaxeldrevel på spolaxeln och sköt in den i min JB. Jag får den att rotera men det går inte att sätta press på spolaxeln genom att dra åt kastbromsen för att ta bort glappet på spolen. Är det någon ängel som kan tala om för mig vilket fel jag gjort eller om jag missat något?

Click image for larger version

Name:	DSC_0244.jpg
Views:	1
Size:	794,3 KB
ID:	1841001Click image for larger version

Name:	DSC_0245.jpg
Size:	736,8 KB
ID:	1841002Click image for larger version

Name:	DSC_0247.jpg
Size:	899,6 KB
ID:	1841003

Tacksam för hjälp!

/daniel

Har du monterat brickan bakom lagret, närmast vevsidan?
    Innuti spolen mao.
    Bara ett kast till..

Kommentera

Japp den sitter på sin plats. Det är ju inte den sidan som är den felande länken. Det är ju på sidan där jag har spolaxeldrevet som det verkar vara problem. Som jag skrev tidigare så får jag inte den att sitta kvar. Den sitter i botten av spolen (mot lagret) men glappar lite iaf och faller ur om man vänder den upp och ned.

Kommentera

Ta bort kullagret och testa om drevet fastnar då. Om det gör det så tyder det på att det ligger an mot kullagret och inte kommer ned tillräckligt för att fastna. Om det ändå trillar ur när du vänder på spolen så är det antingen fel på spolen eller också är drevet lite slitet efter att ha tagits ur och satts i några gånger.
        I första fallet är det bara att slipa ned spoldrevet där det ligger an mot kullagret.
        I det andra fallet får du testa med ett nytt spoldrev och hoppas att det passar bättre.

Kommentera

Det första jag gjorde var att provmontera drevet och redan där upptäckte jag att det inte fastnade som det skulle. Jag testade drevet i 2 av mina andra spolar och det klickar fast där. När jag tar ett annat drev och monterar får jag åter samma problem. Det blir ju väldigt svårt för mig att reklamera varan när den är köpt här på FS och för 2 månader sedan dessutom..
          Tack för svaren jag fått såhär långt.

Kommentera

Kan det vara så drevet måste också vara nytt och slitas in med spolen ?

Kommentera

Jag hade ett nytt drev. Det var det som först kom på plats innan jag började byta mellan spolar och andra drev. Även om man bortser ifrån glappet som blir och sätter dit spolen så går det inte att justera trycket på spolen genom den mekaniska bromsen. Detta verkar vara ett problem för något rullmeksprofs ingen som sitter med samma erfarenhet som jag?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 801 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki