ABU Ambassadeur 1500c,hur bra är den? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU Ambassadeur 1500c,hur bra är den?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • ABU Ambassadeur 1500c,hur bra är den?

    Surfat runt lite på e-bay o kikat på div rullar,främst 1500c o 2500c. Hittade en 1500c från 78 som såg ut o vara i gott skick med inte allt för mycke repor på gavlarna. Kikat på den ett par dagar o ha begäret har växt,men idag fick mitt pekfinger konstiga spasmer så det blev ett köp. Slutsumman landade strax över lusentappen. Mina tankar är ju att modda den lite i taget tills jag blir nöjd. Men just nu undrar ja hur bra är dom egentligen? Dom verkar ju onekligen väldigt populära. Så kom gärna med lite nyttig info. Tex hur lätta beten som funkar original o trimmat mm mm.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

  • #2
    Väldigt bra rullar trots sin "gamla konstruktion" och enkelhet. Sök på 2500C/1500C här på forumet så hittar du massor... Ja de har blivit dyra pga att de är väldigt eftertraktade.

    Kommentera


    • #3
      De har tom fått en egen bok, vilket torde vara ett bevis över dess "kultstatus" http://www.bokus.com/bok/97807643486...-ambassadeurs/

      Kommentera


      • #4
        Sen hade jag nog inte köpt en så pass gammal som 78. De har för låg utväxling (går iofs att ändra) och saknar IAR..vilket man kanske vill ha. Det gjordes ett gäng under sent 90-tal som har 5.3 utväxling och IAR..dessa är de bästa.

        Kommentera


        • #5
          Uffe har högre utväxling både 5,3 och 6,0.
          Börja smått med keramisk knivbult och lager. Sedan kommer ändå allt. /Ingemar

          Kommentera


          • #6
            Rädes inte den låga utväxlingen... Min 1500 är, liksom min fiske 25:a (gamla rullar båda) är under långsam utveckling. Och det sista jag skulle tänka mig att ändra är utväxlingen! Det finns så mycket annat kul och nyttigt till dem. Jag använder den lilla till lättspinn och jiggfiske, 25:an till beten 15-45 gram. MED originalutväxlingen! Den lilla har så här långt bara ett nytt stativ och slänger 7 grams ABU Reflex utan problem på ett spö 5-20 gram. Och IAR... har jag inte saknat någon gång!

            Edit: Mest använda rullen i sommar! Kanonskön att fiska med!
            Senast ändrad av Gösta; 2015-08-08, 19:57.

            Kommentera


            • #7
              Iar klara ja mig fint utan . Brukar ändå alltid hålla tummen på spolen vid mothugg,de har blivit till en reflex. Min blivande 1500c har dubbelvev fast den kan ju alltid få låna enkelveven från min 5000c. Det första ja kommer göra med rullen är att demontera den o göra en grundlig rengörning av alla delar. Sen smörja den med ny frisk olja/fett. Sen blir det att pilla i nya lager. Sen blir de väl förmodligen mer o mer delar som byts ut mot lättare.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
                Iar klara ja mig fint utan . Brukar ändå alltid hålla tummen på spolen vid mothugg,de har blivit till en reflex. Min blivande 1500c har dubbelvev fast den kan ju alltid få låna enkelveven från min 5000c. Det första ja kommer göra med rullen är att demontera den o göra en grundlig rengörning av alla delar. Sen smörja den med ny frisk olja/fett. Sen blir det att pilla i nya lager. Sen blir de väl förmodligen mer o mer delar som byts ut mot lättare.
                You bet! Beställer nya UT-lager och lättat linspridarkit och ny bromsstack hos Uffe i början av veckan...

                Kommentera


                • #9
                  Jo de finns ju lite prylar man kan köpa till dom. Svåraste e väl o få tag i stativ.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                  Kommentera


                  • #10
                    Vilka lager är bäst? Ut,hedgehog air eller bocca?
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 136 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 087 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X