Demontera spole Ambassadeur Predator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Demontera spole Ambassadeur Predator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Demontera spole Ambassadeur Predator

Hej, hur mycket går att demontera på en predatorspole? vill ha bort lagret för att rengöra lite, antar att pinnen som pinjongen greppar ska bort för att lyfta ur lagret men hur hårt sitter det?

mvh Emil

Halloj, den siter rätt så hårt sen finns det specillt verktig för i form av en tång nån annan här på fs kan tipsa om var kan man få tag i en sån. Undvik att improvisera för att få ut den risken är stor för midslyckandet ingrepp och skadan på spolaxeln.
    Senast ändrad av Blinker; 2015-09-18, 11:09.

Kommentera

Lagerna sitter väll i gavlarna på en predator och inte i spolen??

Kommentera

Ursprungligen postat av Hafskorv Visa inlägg
        Jaså, jag trodde den som sitter på spolaxeln på andra rullar(har ingen predator) satt med på hans rulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hafskorv Visa inlägg
          Predatorn har ett lager på spolaxeln och ett i gaveln. Likt Calcutta-serien. Tror "sprinten" är kilformad.
          Senast ändrad av gabbu; 2015-09-18, 12:17.

Kommentera

Ok, har nu forskat lite mer och det finns både tång samt verktyg att pressa ur sprinten. Får nog bli att köpa ett från hedgehog studio eller sätta upp det i skruvstädet http://www.hedgehog-studio.co.jp/product-list/2

Kommentera

Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
              Ok, har nu forskat lite mer och det finns både tång samt verktyg att pressa ur sprinten. Får nog bli att köpa ett från hedgehog studio eller sätta upp det i skruvstädet http://www.hedgehog-studio.co.jp/product-list/2
              Har köpt precis ett sådant verktyg. Man får vara lite försiktig när man ska pressa ur sprinten så att man inte böjer den smala pinnen som man trycker sprinten igenom spolaxeln med. Annars ett mycket bra och smidigt verktyg.

Kommentera

Denna använder jag: http://www.bocabearings.com/bearing-...inpliers-tools

Funkar bra på lågprofilrullar från Abu och Shimano. Mörrum 5600 dög den till också.
                Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Nu har ett verktyg från Hedgehog Studio inhandlats men det passar inte predatorrullen, man behöver komma närmare spolen för att verktyget ska centrera någorlunda med pinnen.
                  Samtidigt vet jag inte vilket håll jag ska pressa ur den, den sitter inte centrerat på axeln och ingen av ändarna är större än den andra. Ena sidan är pinnen lite platt på en sida men det kan ju vara någon annan som försökt med samma sak och skadat den lite.
                  Känns inte helt motiverat att köpa nästa verktyg, tången från boca bearings. Vet ju inte om den kommer passa heller.
                  Någon som har några andra tips? Vill verkligen få isär det här...

mvh Emil

Kommentera

Ta en vanlig tång, sen skär du jack med vinkelslip. Sett många som kör med den lösningen - då kan du själv placera jacket så det passar din rulle.
                    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 805 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki