5600 DJB iar lager och trimmning ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5600 DJB iar lager och trimmning ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 5600 DJB iar lager och trimmning ?

Hejsan håller på och gör service på min 5600 djb hs som fick slita hårt ifjol och såg att iar lagret var rostigt och dåligt, är det bara att knacka ut lagret eller behöver man någon hylsa för att knacka ut det ?

Då man nu färdigt har rullen sönderplockad började jag fundera på om jag skulle trimma den på samma gång, men då undrar jag vad som löns att byta ? sitter ju färdigt bussningar i den, löns det att byta till sintrade bronsbussningar ? Kanske lättad linförare med keramisk knivbult ?
    Att byta spolen skulle ju vara ett alternativ men då jag gillar den röda spolen som sitter där och jag har inte hittat lättare spolar i röd ?
    Har läst runt lite men blev inte riktigt klok på vad jag ska göra ?

På rullen sitter en 0.35 tracer braid och använder beten allt från 30-130g
    Haft en del problem med overrun/skatbo men kanske det är fel på mig

Click image for larger version

Name:	20160117_195425.jpg
Views:	1
Size:	761,4 KB
ID:	1842944

Jag skulle nog inte knacka ut det om det sitter hårt, försök att hitta två hylsor en som passar att pressa med, en lite mindre ytter diameter än lagret från ena hållet och en som är större i diameter på lagret från andra sidan. Vet inte om du fattar vad jag menar?
    Sedan pressar man i ett skruvstycke sakta och fint.
    Akta dig så att gaveln inte börjar att röra på sig så att pressverkan blir sned.

Kommentera

Ja okej, är det någon som vet om ja vinner något på att byta till lättare linspridare och bronsbussning ? eller är det onödigt då jag använder ganska tunga beten ?

Kommentera

Onödigt om du kastar tyngre än 50 gram.

Kommentera

Svårt att svara på hur mycket en lättad linspridare påverkar, själv skulle jag börja med att byta till en lättare spole, tex den från årsmodell 2014 och framåt. Oljebronsbussningarna har bättre smörjegenskaper än de som sitter std monterade. Bussningarna och linspridaren kostar väl inte skjortan så det är väl bara att prova. Mina erfarenheter med lättad spole och oljebronsbussningar är att rullen blir mer lättkastad, man behöver inte ta i så hårt när man kastar. Dessutom får rullen ett bredare register, man kan kasta lättare beten om det skulle behövas. Och benägenheten till skatbor minskar, fast det kan förstås variera från person till person.

Kommentera

Gällande att pressa ur IAR-lager för de som inte har skruvstycken att tillgå. Jag har jag med framgång använt expanderskruvar för gipsväggar. Skruvskallen passar precis inne i hylsan medan den platta delen på expandern är större och bär emot kanten. Se till att det blir rakt och skruva försiktigt.

Kommentera

Okej, tackar för alla svar men rullen köpte jag vintern 2015 ganska exakt 1 år sedan så det kanske sitter den lättare spolen på den färdigt ?
              Senast ändrad av toffee; 2016-01-21, 18:44.

Kommentera

såg att iar lagret var rostigt och dåligt,
                Testat ta det på garantin ?

Kommentera

Ja det skulle jag nog kunna gör men blir så omständligt då jag köpte den från dogger och bor själv i finland

Kommentera

Ursprungligen postat av toffee Visa inlägg
                    Okej, tackar för alla svar men rullen köpte jag vintern 2015 ganska exakt 1 år sedan så det kanske sitter den lättare spolen på den färdigt ?
                    Jag beställde en guldfärgad C4 spole(som enligt N&N ska vara 25% lättare än den svarta) till min andra 5601C JB från ABU Finland som kostade ca 40€ inklusive frakt. Om spolen på din rulle är samma(förutom till färgen förstås) kan jag inte svara på.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 080 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf