Jerkbait rulle passar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait rulle passar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jerkbait rulle passar?

    Hej.....
    Här kommer en ja kanske dum fråga men jag e nybörjare o lite dåligt inläst på detta med jerkbait. Men jag har kikat på lite jerkbait rullar och undrar om dom funkar o spinnfiska med också istället för vanlig haspel som man alltid kört med?

  • #2
    Multirullar rent generellt fungerar alldeles utmärkt till spinnfiske med beten från viktklassen 10g och uppåt. Vissa modeller är designade för att hantera tunga beten och andra lättare beten. En helt vanlig röd Ambassadeur är väldigt allround. Den klarar i stort sett allt alldeles utmärkt utan att vara extremt bra på något. Det har med andra ord en aning av trygg volvokänsla i sig.

    Har du lärt dig fiska med haspel är det troligt att du även lärt dig att kasta med ett snärtigt kast för att nå långt. Där har du nog ett svårare problem att lösa i början. Haspelsnärten ställer ofta till linresning på multirullens spole med åtföljande risk för trassel. Du behöver alltså inte ta i för kung och fostervatten med en multirulle utan använd en lugnare kastteknik. I början kan det vara bra att använda något hårdare ställd kastbroms. Du kommer inte lika långt då men du slipper förlora humör och tid på att reda ut trassel.

    Börja gärna med att använda nylonlina under inlärningen. Den är tack vare en ökad elasticitet mera förlåtande än flätlinan. Nylonlina har därtill fördelen att vara lättare att reda ut om det trasslar. När kasttekniken börjar sitta kan det vara dags att byta till den dyrare flätlinan.

    Lycka till
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #3
      Går att fiska jerkbait med haspel eller multirulle. Spinnrullar är just multirullar som med fördel används till t.ex jerkbait och vanligt spinnfiske.

      Så nej det finns inga "jerkbaitrullar"...
      Senast ändrad av Monkey; 2016-04-21, 04:44.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
        Går att fiska jerkbait med haspel eller multirulle. Spinnrullar är just multirullar som med fördel används till t.ex jerkbait och vanligt spinnfiske.

        Så nej det finns inga "jerkbaitrullar"...
        Nu ska du inte vara sådan........ du förstod vad han menade!

        Men ja, du har redan fått ett svar, som stämmer bra på alla sätt.

        Då kommer ju en likadan fråga:
        - Kan man använda vertikalrullar till vanligt spinnfiske med?
        - Klart man kan. Samma sak där!

        Säljarna vill ju att man ska köpa en sak till varje fiske man bedriver.
        Fiskar du dropshot ska du ha en utrustning, fiskar du vertikal ska du ha en, fiskar du med jigg ska du ha en, jerk en, stora gummin en.
        Nu är ju vissa av dem rätt så unika men till tre av dem så behöver du bara en utrustning.

        Så köp du en jerkrulle och använd till allt!
        Däremot så kommer du nog vilja köpa mer än enbart ett jerkspö om du ska känna dig nöjd.

        Min setup som är mer eller mindre perfekt för mig(alla med multirulle/jerkrulle)

        7-28gr 2m. Används normalt till allt från 5-35gr och klarar det med bravur. Mindre jerks, tailar, jigg, spinnare, wobbler osv. Mitt allroundkitt.
        21-55gr 2,20m. Används till jerk och lite tyngre jigg(>40gr). Klarar en Buster original utan att vekna men vid 80gr börjar det vekna.

        Jag hade kunnat köra samma "jerkrulle" till båda kitten men hade nog velat ha två st spolar då.


        Hur som helst, för att komma tillbaka till topic!

        Kolla gärna lite på internet överlag på multirullar, ambassadeur, lågprofil osv så ska du snart se att det är en helt ny värld som öppnar sig.
        Och att gå från haspel till denna världen kan kännas skrämmande och jobbig men när man väl har lärt sig, så är det värt det.

        Och allt handlar om träning och tålamod.

        Lite videos:



        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #5
          wow massor med bra tips här det tackar jag för, skall kolla länkarna oxå lite snart

          Kommentera


          • #6
            En rätt viktig faktor för just en jerkbaitrulle är hur utväxlingen är, alltså hur mycket lina som du tar in per vevtag. I regel är högre utväxling att föredra vid jerkbaitfiske

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
              Hej.....
              Här kommer en ja kanske dum fråga men jag e nybörjare o lite dåligt inläst på detta med jerkbait. Men jag har kikat på lite jerkbait rullar och undrar om dom funkar o spinnfiska med också istället för vanlig haspel som man alltid kört med?
              Hej Lars;

              Är du högerhänt passar en multirulle med vänstervev bra vid jerkbaitfiske. Är du vänsterhänt, liksom undertecknad passar en vanlig högervevad ABU Ambassadeur Predator 5600C eller Ambassadeur TGC500OC utmärkt både vid jerkbaitfiske och vanligt spinnfiske...

              Jag avråder dig från att köpa en billig multirulle av udda fabrikat. De flesta "billiga rullar" har inbyggda, medfödda problem.. Vid köp av multirulle satsa gärna på ABU Ambassadeur, Daiwa eller Shimano....så slipper du ångra dig!

              Man får vad man betalar för!

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

              www.trumman.com
              Senast ändrad av Old Firehand; 2016-04-21, 09:29.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Lars;

                Är du högerhänt passar en multirulle med vänstervev bra vid jerkbaitfiske. Är du vänsterhänt, liksom undertecknad passar en vanlig högervevad ABU Ambassadeur Predator 5600C eller Ambassadeur TGC500OC utmärkt både vid jerkbaitfiske och vanligt spinnfiske...

                Jag avråder dig från att köpa en billig multirulle av udda fabrikat. De flesta "billiga rullar" har inbyggda, medfödda problem.. Vid köp av multrulle satsa gärna på ABU Ambassadeur, Daiwa eller Shimano....

                Man får vad man betalar för!

                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

                www.trumman.com
                Stämmer bra med höger/vänster i många fall.
                Men samtidigt så är det ju också som så att vanan spelar in, och för vissa spelar det stor roll.

                Jag har testat med vänstervevade men får det inte att fungera utan jag känner att jag måste öva väldigt mycket för att få det att fungera hyfsat. Självklart går det att lära sig men samtidigt så behöver jag inte heller lära mig det utan kan fint fortsätta med högervevade rullar.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • #9
                  Tror du missförstod mitt inlägg Jöns jag menade att just att teknik specifika rullar är mkt ovanliga och generella spinn/haspel rullar är vanligare. Men vill man missförstå så gör man väl det ändå...

                  Sedan får man välja utväxling(linintag) till vad man fiskar med och efter precis som stahre skrev.

                  Kommentera


                  • #10
                    Lite högre utväxling behöver du för att snabbt kunna veva in löslinan som blir, och inte tappa kontakten med betet när du jerkar. Utväxling 6 nånting tycker jag funkar bra, 5 tycker jag är för lite. Mvh

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 292 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 154 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 316 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 333 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 12:59
                    108 svar
                    11 371 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X