Daiwa t3 ballistic trim - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa t3 ballistic trim

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa t3 ballistic trim

Tänkte på trim till t3an .
    Är det värt att köpa en sv spole till en ballistic rulle eller är det att kasta vatten i sjön.
    Nya lager det har jag redan.
    Sen undrar jag också vad det är för skillnad på en vanlig trimspole och en sv spole.
    Hoppas någon har bra svar och förklaringar.
    //Rjk
    Lyssna på andra för du hinner inte göra alla andras misstag innan du dör.

Beror ju på hur lätta beten du vill kasta. Det e främst med lätta beten det märks skillnad på spolarna.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Tänkte komma ner mot 3-4grams jigg till abbore och så harr fiske med små spinnare .

Kommentera

Jag köpte sv-spole till min ballistic och tycker att man kastade både längre men framför allt mer kontrollerat med den spolen. Satte även i keramiska spollager. Sen beror det ju på vilka beten man fiskar med såklart. Det är skillnad på en spinnare på 5g och en liten balsawobbler.

Kommentera

Enklast och allra billigast är att byta kullager i spole och gavel, kolla ex.vis hos hedgehog studio.

Kommentera

Ursprungligen postat av rjk Visa inlägg
            Tänkte komma ner mot 3-4grams jigg till abbore och så harr fiske med små spinnare .
            Den enda lättåtkomliga spolen till T3 som ger bra prestanda för pengarna är väl just SV, grund eller djup.

SV-spolen är en "vanlig" trimspole, om det nu finns något sådant. Den stora skillnaden hos Daiwa är att det inte bara är spolens geometri och vikt som ger prestanda utan även hur magnetinduktorn på spolen är utformad.
            SV har, i kombination med låg vikt, Magforce Air medan äldre RCSB är tyngre och har vanliga Magforce Z.
            Vi som testat gamla TD-Z Type-R är evigt tacksamma för att Daiwa numera bygger spolar som faktiskt bromsar vid kast.

Den grunda SV-spolen ska ju fungera bra ner till 3-4 gram men vid sådana vikter spelar spö, lina och teknik minst lika stor roll som spole och lager.
            Jiggen du beskriver på 3-4 gram kommer ha en skalle på kanske 1-2 gram och en fladdrig jiggkropp som står för resten av vikten, svårkastat bete men säkerligen inte alls omöjligt med en vässad T3.
            Tyvärr har jag själv bara provat SV till lite tyngre beten och även om jag tyckte den uppförde sig bra säger det inte så mycket om dess lättkastarkapacitet.

Jag använder en småvässad Daiwa Pixy (med originalspole) på ett Zillion 3-18 gram, just mindre jiggar är förvånansvärt svårkastade just för att kroppen tar så mycket vind som en skalle på 1-2 gram har svårt att balansera upp. Därav fladdriga, ojämna kast.
            Små spinnare är däremot väldigt lättkastade, jag kastar ner till 3 gram med min ovannämnda setup och det går helt okej när det gäller just kompakta spinnare och små skedar.

Kommentera

Så man behöver inte byta något mer än spolen för att sv spolen ska funka i en ballistic .
              Som jag skrev tidigare sitter det hedgehog lager i redan.
              Annars låter en pixy eller en px68 också bra.
              Fortsätt med frågan vad är skillnaden på dessa två.

Kommentera

Den stora skillnaden mellan dessa rullar är linföraren som är ett nytt(relativt) koncept från daiwa där linan får ett "friare" utkast så att vinkeln mellan linföraren och linan blir mindre än vid en traditionell linförare.
                Detta underlättar linans avspolning avsevärt och det spelar mindre roll var linföraren är i förhållande till linan vid utkastet.
                Detta gäller då T3:an.
                Senast ändrad av uffe62; 2016-05-30, 08:59.

Kommentera

När det ändå pratas T3, hur bra är rullen?
                  Tänkte ni som har den kanske kan berätta för mig som tittar på en om det är värt pengarna eller om man ska satsa på en Shimano i samma prisklass?
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                    När det ändå pratas T3, hur bra är rullen?
                    Tänkte ni som har den kanske kan berätta för mig som tittar på en om det är värt pengarna eller om man ska satsa på en Shimano i samma prisklass?
                    Ifall vi pratar om T3 Ballistic (vilket är den som säljs i Sverige) så är den riktigt trevlig att fiska med efter att man bytt kullager i spole och gavel samt bytt bussningar mot kullager på e-skruven och drevet. Blir som en T3 men utan att byta spole för flera hundra.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 805 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki