Shimano conquest 100 kastvikt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano conquest 100 kastvikt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano conquest 100 kastvikt

Hej,
    jag har en cq 100, inte den senaste modellen från 2014 utan den innan. Jag undrar lite vad ni anser är lämplig kastvikt, hur mkt klarar den för vanligt spinnfiske resp jerkfiske? lättjerk på 40-50 gram?

Har kikat runt lite på forumet o hittat ett fåtal uttalanden, men vet inte om de gäller den senaste modellen (om det ens är skilnad på sånt mellan dem?) Även sett ett lista med flera rullars kastvikt där cq 100 var med och ansågs kasta upp till 50 gram, fast i texten var det ett frågetecken efter just den rullen :P sen tär ju jerk på annat sätt.

Rullen är nu parad med ett gunki shigeki som var lite styvare än väntat. Stod upp till 35 gram på hemsidan när jag köpte det, på spöt står det upp till 40 gram men känns som om de tar mkt mer. Därav funderingen!

Ber om ursäkt om jag har missat trådar som skriver om just detta...

Vänligen hälsningar

John

Tjena.

Nu har jag visserligen den nya modellen men jag använder den upp till sådär 35gr normalt sett.
    Men det är mest för att jag har den på ett spö som pallar ungefär det.

Har testat en lite tyngre men inte speciellt mycket. 45-47gr som mest tror jag. Dock inte jerk.

Det är väl bara att testa och se hur det känns? Den lär ju palla rätt mycket.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

okej, tack för svaret!
      jo det är såklart, men litar inte helt på att jag kmr känna om den klarar det eller inte, iaf inte innan den rasar haha.. Känns dumt att sabba en så fin rulle genom att kasta sånt den inte egentligen klarar tänker jag.. men kanske är feg :P

Kommentera

Sant så sant. Man vet ju inte vad den säger om det.
        Men så länge man inte tokjerkar som den ballaste killen i socknen så borde ju allt gå alldeles utmärkt!

Jag har tänkt att göra en video på när jag använder den för lite tyngre saker men har inte kommit så långt ännu.
        En massa andra saker ivägen hela tiden, plus det att jag har den på ett spö som inte hanterar det.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

hahah, näe den typen av jerk brukar jag försöka undvika! okej, hojta till när videon är klar, ser gärna!

Kommentera

Click image for larger version

Name:	Conquest01a.jpg
Views:	2
Size:	374,8 KB
ID:	1781652

Råkar det vara en sådan här gamling du har?

Jag har haft ett gäng i olika storlekar.
            Just nu sitter min Conquest 100 på ett CTS-spö klassat 15-45 gram, jag använder rullen främst för hederligt spinnfiske och jiggfiske mest mellan 10-25 gram men vågar mig ibland upp till mellan 40-50.
            Rullen klarar utan problem beten en bit över 50 gram om den fiskas med lite eftertanke, precis som rullar alltid ska fiskas.

Skämt åsido, jag jerkfiskar med min rulle men då är det mest Slider 7cm och liknande småbeten.
            Vad rullen klarar och inte klarar beror precis på hur den fiskas och hur den underhålls. Med JDM-rullar får man, tyvärr, alltid tänka på tillgången till reservdelar.
            Om man inte vet att man kan få tag i sådana är det bäst att hålla sig på mattan, annars går det trycka på ordentligt och reparera när gränsen väl passeras.

Den nyare modellen är mer tekniskt fulländad och bör säkerligen klara ungefär samma belastning som äldre Conquest.
            Jag har pratat med ett par personer som har lite småproblem med sina nya 100 men det är efter fiske med tunga beten och inget underhåll.

Kommentera

Ja det är precis en sådan jag har! Riktigt bra och utförligt svar! hmm får klura lite, kanske sätt den på ett lite lättare abborespö istället, men tack igen för svaret.

Kommentera

Ursprungligen postat av mugge-john Visa inlägg
                Ja det är precis en sådan jag har! Riktigt bra och utförligt svar! hmm får klura lite, kanske sätt den på ett lite lättare abborespö istället, men tack igen för svaret.
                Mitt svar var kanske något flummigt...

Hela poängen var att en Conquest är en väldigt tålig rulle om den används inom rimliga gränser.
                Vissa delar som kan slitas av hårt fiske som slirbromslameller, kullager och IAR-lager finns att få tag på som delar till andra rullar eller som eftermarknadsdelar.
                Värre kan det vara med modellspecifika delar.

Själv tycker jag Conquest 100 är en helt fantastisk allroundrulle!
                Ska jag ut och fiska allt från medellätt abborrfiske till spinnfiske efter gös och lättare gäddfiske är egentligen Conquest och mitt 15-45 gramsspö allt jag behöver.

Mitt tips är väl att du köper en enklare lågprofilare och/eller en Ambassadeur 4000 till medellätt jerkfiske och använder din Conquest till spinnfiske, då behöver du inte oroa dig särskilt mycket över kastvikterna.

Kommentera

Mm, va i de banorna jag tänkte! köpte en uttrimmad 5500 av kattman på FS som kastar väldans bra som jag kan använda på det spöt istället! matchar nästan spöt utseendemässigt ännu bättre, om man bryr sig om sånt :P kommer mest fiska borre nu i sommar iaf o då era kul att kunna använda favvorullen till det. då behöver man ett spö igen då... Heh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 772 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden  
                  Klistrat: Rull-terminologi av Mooki