2500ci vs 4500 pro rocket mag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2500ci vs 4500 pro rocket mag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 2500ci vs 4500 pro rocket mag

    Tänkte samla mina tankar kring rulltyperna. Jämföra kastlängder, känsla osv på ett så objektivt sätt som möjligt.

    Köpte min första 2500ci nostalgia av Ingemar aka wiloboken för någon dag sedan. Efter allt uppsurr på FS så var förväntan stor på denna rullmodell.

    Mina första intryck var.
    -en barnrulle, mkt mindre i verkligheten än på bild.
    -råare gång.

    "Lämna kvar 4500 rullen i kartongen"
    "2500 modellen kastar grymt rätt ur kartongen"
    Var några av omdömena på FS, men jag är en envis fiskenörd som måste se och pröva saker själv för att tro på det.

    Har fiskat med 4000 storlek i 15 års tid och har en förkärlek till storleken. 2015 trimmade jag en 4500 rocket full med prylar, från Avail och Abu (deras reservdelsrea var rolig så länge den varade!) Kastade fint gjorde den, största skillnaden längdmässigt gjorde nog)den dubbelt kullagrade evighetsskruven. Men nånting saknades. Jag tar i rätt mycket när jag kastar och trots bra förutsättningar (väder, vind, rund lina, aerodynamiskt drag) så fick jag inte rullen så stabil som jag ville.

    Via Google fick jag nys om Akios magnetbroms som de har på några av sina rullar (Pimpmyreel visar på youtube hur han installerar bromsen på sina custombyggen).
    Via en kontakt i USA fick jag tag i två kompletta magnetbromsar, varav den ena installerades på 4500 PRO rocketen. Den var pricken över i:et. Trots att jag smackade på så reste sig inte linan och det räckte att jag körde på den lägsta magnetinställningen. 80 meter kom jag som längst med en vicke 20gram och 9 fots spö.

    Nackdelen är att man måste borra i den vackra gaveln.

    Idag var jag ute och testade 2500ci med samma vickewobbler. Hade installerat en svart lättad linspridare från Abu som jag böjde till med tång (tack Fogeljazz för inspirationen) samt en keramisk knivbult. 2 centrifugalvikter aktiverade av okänt material. Smackade på i kasten och blev imponerad.

    Rullen är trygg. Och den kastar långt för att vara mig. Ca 50 meter kom jag, vilket är ett bra utgångsläge. Ingen tillstymmelse till linresning! På önskelistan framöver står en kullagrad evighetsskruv (om jag får tag på en) vilken gjorde stor skillnad på 4000 storleken, ettmässingstativ, samt en grundare och lättare spole. I sista hand satsar jag på hedgehogs ceramic air bearings och deras magnetbroms (om det blir en availspole), samt ett lättat kullagrat mellandrev från mikesreelrepair.

    Kommer den kasta lika långt som min 4500 PRO rocket? Det återstår att se, men än så länge ser det lovande ut.

    Lite personliga tankar.

    Abus design är genialisk. Är som ett vuxenlego, bara byta delar mellan rullarna så passar det oftast. Ingen regel utan undantag dock.

    Det ska vara lite meckigt att kasta med multirulle. Kom ihåg att inte ens dc rullar är skottsäkra.

    Avslutar med ett nostalgiskt klipp från Svängsta.

    https://m.youtube.com/watch?v=pa8YmUQi5EQ
    Senast ändrad av gabbu; 2016-05-29, 23:08.

  • #2
    Det blir kul att följa 25ans utveckling och vad du tycker om den när den är färdigbyggd (jag vet, man blir aldrig helt färdig).

    Kommentera


    • #3
      Hej Gabriel! Abu har evighetsskruv till rullarna
      Har för mig att de kostar 350:-. /Ingemar

      Kommentera


      • #4
        Tjena Gabbu!
        I tråden du startat om ABU:s rulltrim har jag en post om trimdelar till 25:or. Här får du i alla fall nummer o priser på skruven. Den har artikelnummer 1152472 och kostar 225 spänn. Tuben har nummer 1153795 och går på 32:50 å så behöver du ett kullager till som har nummer 1141514 och säljs för 22:50.
        Skit fiske!
        Gösta

        Edit: Kolla med Reelman. Köpte en av honom, några kronor dyrare än ABU men utan avgifter, så det blir billigare om du bara ska ha skruven...
        Senast ändrad av Gösta; 2016-05-30, 20:03.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
          Tänkte samla mina tankar kring rulltyperna. Jämföra kastlängder, känsla osv på ett så objektivt sätt som möjligt.

          Köpte min första 2500ci nostalgia av Ingemar aka wiloboken för någon dag sedan. Efter allt uppsurr på FS så var förväntan stor på denna rullmodell.

          Mina första intryck var.
          -en barnrulle, mkt mindre i verkligheten än på bild.
          -råare gång.

          "Lämna kvar 4500 rullen i kartongen"
          "2500 modellen kastar grymt rätt ur kartongen"
          Var några av omdömena på FS, men jag är en envis fiskenörd som måste se och pröva saker själv för att tro på det.

          Har fiskat med 4000 storlek i 15 års tid och har en förkärlek till storleken. 2015 trimmade jag en 4500 rocket full med prylar, från Avail och Abu (deras reservdelsrea var rolig så länge den varade!) Kastade fint gjorde den, största skillnaden längdmässigt gjorde nog)den dubbelt kullagrade evighetsskruven. Men nånting saknades. Jag tar i rätt mycket när jag kastar och trots bra förutsättningar (väder, vind, rund lina, aerodynamiskt drag) så fick jag inte rullen så stabil som jag ville.

          Via Google fick jag nys om Akios magnetbroms som de har på några av sina rullar (Pimpmyreel visar på youtube hur han installerar bromsen på sina custombyggen).
          Via en kontakt i USA fick jag tag i två kompletta magnetbromsar, varav den ena installerades på 4500 PRO rocketen. Den var pricken över i:et. Trots att jag smackade på så reste sig inte linan och det räckte att jag körde på den lägsta magnetinställningen. 80 meter kom jag som längst med en vicke 20gram och 9 fots spö.

          Nackdelen är att man måste borra i den vackra gaveln.

          Idag var jag ute och testade 2500ci med samma vickewobbler. Hade installerat en svart lättad linspridare från Abu som jag böjde till med tång (tack Fogeljazz för inspirationen) samt en keramisk knivbult. 2 centrifugalvikter aktiverade av okänt material. Smackade på i kasten och blev imponerad.

          Rullen är trygg. Och den kastar långt för att vara mig. Ca 50 meter kom jag, vilket är ett bra utgångsläge. Ingen tillstymmelse till linresning! På önskelistan framöver står en kullagrad evighetsskruv (om jag får tag på en) vilken gjorde stor skillnad på 4000 storleken, ettmässingstativ, samt en grundare och lättare spole. I sista hand satsar jag på hedgehogs ceramic air bearings och deras magnetbroms (om det blir en availspole), samt ett lättat kullagrat mellandrev från mikesreelrepair.

          Kommer den kasta lika långt som min 4500 PRO rocket? Det återstår att se, men än så länge ser det lovande ut.

          Lite personliga tankar.

          Abus design är genialisk. Är som ett vuxenlego, bara byta delar mellan rullarna så passar det oftast. Ingen regel utan undantag dock.

          Det ska vara lite meckigt att kasta med multirulle. Kom ihåg att inte ens dc rullar är skottsäkra.

          Avslutar med ett nostalgiskt klipp från Svängsta.

          https://m.youtube.com/watch?v=pa8YmUQi5EQ
          Hej!

          Ser att tråden har några år på nacken, men chansar..

          Just en sån Akios magnetbroms är jag ute efter till min 4500 cs!
          Det verkar svårt att hitta och köpa bara bromsen på nätet, du har möjligen inte den andra kvar och kan tänka dig att sälja den?
          Alternativt tipsa om din kontakt i Usa?

          Tack på förhand.

          Kommentera


          • #6
            ...och hur gick det med 25'an gabbu , hamnade den efter rejäl puts i finskåpet som merparten av sina modellfränder? ; )

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              ...och hur gick det med 25'an gabbu , hamnade den efter rejäl puts i finskåpet som merparten av sina modellfränder? ; )
              Jag fixade till den med trimdelar, det enda som saknades på högfartssidan var en avail-spole i silver. Var alltid slutsåld. Jag hade egentligen inget fiske som den passade för och utväxlingen var tyvärr alldeles för långsam för min smak. Så jag sålde tillbaka den till samma köpare som jag en gång hade köpt den av. Wiloboken.

              Men den var i fint skick. Styrkan var väl den breda spolen och en trimspole till det hade nog gjort susen. 2500 rullen är för mig en entusiastrulle som kastar väldigt långt men framförallt. väldigt stabilt.

              Kommentera


              • #8
                Entusiastrulle var ordet!
                Lite tråkigt att rullen inte blev "färdig" och fick sitt slutgiltiga omdöme.
                Själv är jag inte längre särskilt delad i frågan, efter att en hel drös 1500/2500 varit här hemma och vänt kan jag konstatera att i mina ögon är det just en entusiastrulle jag inte är så entusiastisk över men projekt är alltid kul att följa oavsett vad det står på gaveln.

                Kommentera


                • #9
                  Fan jag river upp gamla sår när jag tänker på rullen. Hela högfartssystemet var maxat på den rullen just utom spolen och så hade den kromat stativ och tom en dubbelt kullagrad evighetsskruv. Hade avail haft inne en 2540 spole i silver eller gunsmoke så hade jag nog fortfarande haft kvar rullen men nu blev det inte så. Tyckte det var för stor skillnad i vevkänsla och linintag jämfört med tex 4000 serien och kunde aldrig riktigt vänja mig vid det. Jag hade tom slipat ner ett tumstöd vilket gav ett tufft intryck. Hade jag gått all in med nytt drev och ny vev till på det... Linföraren vandrade när jag tiltade rullen 90 grader, så lätt gick det. Aja vissa saker ångrar man men som du sa väldigt bra, synd att den aldrig fick sitt slutgiltiga omdöme.

                  Idag jämförde jag tatula HD mot min trimmade JB. Är det bara jag som tycker att ett tight tumstöd stabiliserar upp rullen? Måste inbilla mig.

                  Iaf gjordes två test. Ett i motvind och ett i medvind. ABU:n håller rätt bra tycker jag även om jag har svårt att vänja mig vid Daiwans bromsprofil. Min känsla är att Daiwa i originalutförande har en högre maxkapacitet men för att komma dit är man tvungen att dra ner kastbromsen såpass att den blir aningen för nervös. Så jag behåller ABU:n och droppar tankarna på att införskaffa mig en Daiwa. Får lite samma känsla med den som med min exsence dc. Rullen gör alldeles för mkt av jobbet åt mig. Jag vill att det ska trassla, jag vill behöva beräkna vind, avstånd och betestyp och jag får en kick när jag får till det där kastet. Ni vet när man väntar på att vinden mojnar tillräckligt för att dra iväg. Det är känsla för mig. Det ska behöva vara lite svårt för att bli roligt.

                  Men jag vill tillägga att ABU:n faktiskt höll riktigt bra, förvånansvärt bra tom.
                  Senast ändrad av gabbu; 2020-05-15, 20:41.

                  Kommentera


                  • #10
                    Mitt stora problem med 2500C har alltid varit den svampiga frikopplingen, det finns liksom ingenting att göra åt den förutom att bygga om hela drivsidan.
                    Jag har haft olika "proffsbyggda" exemplar hemma, ett gäng egenbyggda, några fabriksrullar av olika generationer och den där kombinerade kopplingsknappen/kopplingsgaffeln ställer ständigt till det.
                    Känslan i veven är potentiellt bra tycker jag, förutsatt att man har ett exemplar med friska delar. Har polerat några 25'or med riktigt bra resultat dessutom.

                    Tumstöden i metall som nästan måste pressas dit på vissa rullar ger definitivt en ökad stabilitet. Återigen kanske inte märkbart om rullen är frisk men är den lite lös i nitningarna kan det säkert ge fördelar med tumstödet.

                    Jag tycker tvärtemot angående Daiwa mot ABU (eller Ambassadeur snarare).
                    Det finns en anledning att i princip alla riktigt duktiga kust/öringfiskare jag känner, och byggt rullar åt, föredrar 6500 med tvåstift.
                    Kastlängdspotentialen är utmärkt, även i originalutförande med spolade lager och inkört mellandrev och skruv.
                    Ironiskt nog bygger jag rullar av just dessa varianter som jag själv inte är förmögen att hantera, de blir alldeles för snabba för mig, särskilt på långa spön.

                    Enligt min åsikt är de klassiska Magforce-Daiworna som allra bäst runt 4-6 på magnetbromsen, alltså precis i mitten på äldre rullar, även om 4 kan vara synnerligen lurigt på vissa modeller.
                    Jag finner dock en viss skillnad mellan de äldre modellerna med flytande spole och nyare varianter med axel ut i vevgavelns bromskopp. De senare tycker jag i många fall går att fiska med lägre ställd broms, inte nödvändigtvis med längre kast som följd dock.
                    När man pratar kastpotential rakt ur låda finns ju gamla Daiwa Zillion så klart men det är en annan tråd...


                    Vill du ha linresningar, trassel i motvind, svordomar, skrik och ond bråd död erbjuder naturligtvis Japan sådant också om du vill ge blekingarna en tillfällig paus:

                    Click image for larger version

Name:	JämförMillionaire01b.jpg
Views:	530
Size:	1,85 MB
ID:	2548320
                    Daiwas Centriflex kanske inte biter ifrån så hårt i normala fiskesituationer med i med snabba lager och fyll spolen nära kanten så blir det spännande vid vind i ansiktet...

                    Click image for larger version

Name:	Shrapnelspole01a.jpg
Views:	691
Size:	415,8 KB
ID:	2548319
                    Är du mer äventyrlig än så, lägg några tusen på någon rulle med Daiwas tvåstift.
                    Mest känd är Ryoga Shrapnel, jigging-broms i kastrulle.
                    Finns säkert hundra experter här som kan snärta iväg beten 100 meter utan att tumma spolen med den här modellen, själv kan jag knappt kasta med den.

                    Jag tycker personligen den runda Ambassadeurens karaktär gör att den lämpar sig ypperligt ihop med sin enkla centrifugalbroms, särskilt tvåstift med de tyngsta vikterna är en specifikation som passar mig.
                    2500C har jag aldrig varit förtjust i gällande det avseendet heller. I mina händer kastar de helt enkelt inte särskilt bra jämfört med mina andra rullar, oavsett årsmodell och trimgrad.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 242 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 057 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 145 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 580 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 215 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X