Spö till Ambassadeur 5000C - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till Ambassadeur 5000C

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö till Ambassadeur 5000C

Hej,
    Har fått lite fiskesaker från min mormor som varit min morfars då han levde. Mestadels var det haspelrullar och lite blandade spön men det var 2st multirullar varav den ena verkar vara i bra skick. Tror knappt att han har använt det.

Det är en Ambassadeur 5000C s/n 73806 (svart). Har mailat till Abu Garcia och hoppas få lite info från de gällande rullen, försökt hitta info gällande den med s/n osv. men inte kommit fram till något vettigt. Har inte fiskat med multirulle förut (enbart provkastat) duger denna till att komma igång med det?

Det saknas lite färg på den men i övrigt så fungerar den som den ska. Ny lina behövs självklart spolas på och så behöver jag ett spö till den.

Vad ska man köpa? tänkte prisintervall kring 500-1000:-

Vad vill du fiska?

Rullen kommer nog behöva ses över fetta/smörja den kolla hur bromsen fungerar och kanske bytas ut till modernare carbontex bromsar beroende på ålder.

/Apan

Kommentera

Kommer nog bli mest abborre och gädda.

Kommentera

Din rulle är tillverkad i slutet av 60-talet och med hjälp av den här tråden kan du göra den till en riktigt bra fiskerulle!:

5000 C började tillverkas 1966 och fanns sedan till 1977. 1969 tillverkades rulle nummer 100.000 vilket betyder att din är tillverkad tidigare än så. Med lite omvårdnad är den en kompetent rulle...
        Vore kul att veta vad den andra multirullen heter, kanske även den något att satsa på med hjälp av Mookis råd och tips...

Edit: Svarade ju inte på din egentliga fråga, men satsa på ett spö för beten mellan 20 och 60 gram ungefär. Själv använder jag min som skåpsprydnad men liknande rullar fiskar jag från 40 gram och uppåt. Men tidigare använde jag en C4 från 15 gram och det funkar nog för dig också. Jag körde ett ABU Vendetta 9 ft 15-40 gram till C 4:an. Gillar det spöt och det har nu fått ett syskon till 25:an i avataren...
        Skit fiske!
        Gösta
        Senast ändrad av Gösta; 2016-07-30, 15:01.

Kommentera

Tack för svar =) har skummat igenom den tråden. Kanske blir till att börja meka lite med rullen redan imorgon.

Den andra rullen som jag har är en South Bend No.450-B, sen är det även 2st gamla spön. Ett Abu Garcia Diplomat 651, 6FT 12-15g & ett Abu Garcia Atlantic SS960-3M, 290cm upp till 60g.

Båda verkar ligga ganska högt i pris på typ ebay men misstänker att det är svårt att få något för de.

Kommentera

Ambassadeuren sitter nog som en käftsmäll på Atlantic spöt/ sketfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Blomkvist Visa inlägg
              Hej,
              Har fått lite fiskesaker från min mormor som varit min morfars då han levde. Mestadels var det haspelrullar och lite blandade spön men det var 2st multirullar varav den ena verkar vara i bra skick. Tror knappt att han har använt det.

Det är en Ambassadeur 5000C s/n 73806 (svart). Har mailat till Abu Garcia och hoppas få lite info från de gällande rullen, försökt hitta info gällande den med s/n osv. men inte kommit fram till något vettigt. Har inte fiskat med multirulle förut (enbart provkastat) duger denna till att komma igång med det?

Det saknas lite färg på den men i övrigt så fungerar den som den ska. Ny lina behövs självklart spolas på och så behöver jag ett spö till den.

Vad ska man köpa? tänkte prisintervall kring 500-1000:-
              Hej Andreas;

ABU Ambassadeur 5000C, den svarta multirullen från 1960-talet har rostfria kullager för långa vibrationsfria kast. Två medföljande spolar var standard. Den mindre spolen rymmer 190 m 0,30 mm och 150 m 0,35 mm vanlig homogen nylonlina. Den större spolen rymmer 190 m 0,35 mm och 155 m 0,40 mm nylonlina.

Ett 9-fots mellanstyvt spinnspö med pekfingergrepp passar utmärkt till din ABU Ambassadeur 5000C multirulle. Själv gillar jag både ABU, Berkey och Daiwa spinnspön i olika längder...

Här har du ju redan spöt:
              Abu Garcia Atlantic SS960-3M, 290cm upp till 60g.

Alternativt kan du känna på några spön i närmaste sportfiskebutik tills du hittar något du gillar och tycker passar ännu bättre till din ABU Ambassadeur 5000C !

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2016-07-30, 17:28.

Kommentera

Hade ju glömt bort draglådan från -50 talet också det får helt enkelt bli ett litet vintage-kit när jag ska ut och fiska. Lite bilder är ju alltid skoj

Ambassadeur 5000C

South Bend 450-B

Abu Garcia Atlantic SS960-3M

Lite gamla drag, behöver några timmar och bli putsade på

Nederdelen av draglådan

Gamla drag i orginalkartong?

Senast ändrad av Blomkvist; 2016-07-30, 18:05.

Kommentera

Om du vill prova nåt annat än spöt du redan har finns detta hos Lundgrens, passar bra till en 5000. http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=5903

Kommentera

Telefonjour hela helgen så imorgon förmiddag börjar jag meka med rullen. För att vara lite på säkra sidan så tänkte jag börja med South Bend rullen för att "träna".

Filmen på TV'n tog precis slut nu och blev tvungen att bara putsa rent de gamla dragen med den sista svinton jag hade hemma. Blev bra skillnad, handla mer svinto på måndag och fortsätta tvätta de.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 890 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf