Har min spole spruckit? Cardinal 55 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har min spole spruckit? Cardinal 55

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har min spole spruckit? Cardinal 55

Köpte mig en Cardinal 55 för ett litet tag sedan och den har fungerat precis som jag har förväntat mig. Men så i förrgår var jag ute i Rögle Dammar utanför Lund och märkte att den började låta lite konstigt. Liksom skrapande, knarrande.

Idag öppnade jag den för jag misstänkte att den behövde nytt fett men allt såg bra ut invändigt. Men, när jag hade skruvat ihop den igen såg jag att själva spolen såg väldigt sned ut.

Click image for larger version

Name:	IMG_20160811_114855.jpg
Views:	1
Size:	308,8 KB
ID:	1846905

Jag har lagt till stödlinjer i bilden för att synliggöra vad det är som är skevt. Alltså, delen av spolen som ligger an mot huset är rak, så det kan inte ha med någon axel att göra, däremot är den yttre änden väldigt vinklad och liksom wobblar när jag spinner in.

Så, innan jag spinner av all lina, kan någon säga vad detta kan bero på? Jag vet att Cardinal 5x-serien är lite känd för att plastspolarna spricker. Är det detta som hänt mig?

Tjääna
    Antagligen har den det. Det händer och har hänt mig fler gånger. Jag tror att plasten (eller va det är ) åldras . Sen är det nog så att flätlinan gör sitt till. Den "spränger" spolen, jag tror den ligger hårdare packad än nylon och därför blir det så. Tror att den expanderar och tvärt om beroende på temp.
    Nu för tiden använder jag bara nylon till mina 52,54,55. Fast det har hänt att spolen pajat ändå. Det har varit väl använda spolar som varit slitna medans de som gått sönder med flät även varit finare spolar. Jag tror man kan öka livslängden på spolarna genom att förvara dessa mörkt och torrt.
    på dom igen
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

@Barabajare: Helt riktigt! Acetalplast (POM, Delrin) är inte UV-resistent och gillar alltså inte solljus! Inget vidare materialval kan man tycka till en fiskerulle...Den är också känslig för varmvatten.

Kommentera

Tack Barabajare och Lejestrand. Känns lite halvtrist med tanke på att spolar till de gamla rullarna inte växer på träd

Såg på Ebay att man kan köpa tredjeparts-spolar tillverkade i aluminium. Man kanske skulle våga sig på att testa en sån? De lär förhoppningsvis inte spricka av solljus i alla fall

EDIT: Spolade av linan nu och mycket riktigt, hela yttre delen av spolen, med knappen, har släppt.
        Senast ändrad av houser; 2016-08-11, 14:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av houser Visa inlägg
          Tack Barabajare och Lejestrand. Känns lite halvtrist med tanke på att spolar till de gamla rullarna inte växer på träd

Såg på Ebay att man kan köpa tredjeparts-spolar tillverkade i aluminium. Man kanske skulle våga sig på att testa en sån? De lär förhoppningsvis inte spricka av solljus i alla fall

EDIT: Spolade av linan nu och mycket riktigt, hela yttre delen av spolen, med knappen, har släppt.
          Tjääna
          Det är så de brukar paja. Intressant med e-bay har du ngn länk.
          på dom igen
          Bb
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

http://www.classicvintagefishingtack...lreelparts.htm

Kommentera

Ja, där också. Mailade tidigare idag om fraktkostnader till Sverige.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                Tjääna
                Det är så de brukar paja. Intressant med e-bay har du ngn länk.
                på dom igen
                Bb

Kommentera

Ursprungligen postat av houser Visa inlägg
                  Köpte mig en Cardinal 55 för ett litet tag sedan och den har fungerat precis som jag har förväntat mig. Men så i förrgår var jag ute i Rögle Dammar utanför Lund och märkte att den började låta lite konstigt. Liksom skrapande, knarrande.

Idag öppnade jag den för jag misstänkte att den behövde nytt fett men allt såg bra ut invändigt. Men, när jag hade skruvat ihop den igen såg jag att själva spolen såg väldigt sned ut.

[ATTACH=CONFIG]89058[/ATTACH]

Jag har lagt till stödlinjer i bilden för att synliggöra vad det är som är skevt. Alltså, delen av spolen som ligger an mot huset är rak, så det kan inte ha med någon axel att göra, däremot är den yttre änden väldigt vinklad och liksom wobblar när jag spinner in.

Så, innan jag spinner av all lina, kan någon säga vad detta kan bero på? Jag vet att Cardinal 5x-serien är lite känd för att plastspolarna spricker. Är det detta som hänt mig?
                  Hej Houser Wolf ;

Jag har sedan 1970-talet flera svensktillverkade ABU Cardinal 52, 54, 55 och 57...

Ibland händer det att locket på spolen trycks loss från spolaxeln på någon av rullspolarna. Som tur är har jag minst 4 spolar med linor i olika diametrar till varje rulle...

Anledningen kan vara att när man lägger på linan under press strävar sedan linan efter att återta ursprungsformen och lindiametern ökar med spolsprängning som följd. För mig har detta bara hänt vid fiske med homogena nylonlinor och inte med spectralinor...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Houser Wolf ;

Jag har sedan 1970-talet flera svensktillverkade ABU Cardinal 52, 54, 55 och 57...

Ibland händer det att locket på spolen trycks loss från spolaxeln på någon av rullspolarna. Som tur är har jag minst 4 spolar med linor i olika diametrar till varje rulle...

Anledningen kan vara att när man lägger på linan under press strävar sedan linan efter att återta ursprungsformen och lindiametern ökar med spolsprängning som följd. För mig har detta bara hänt vid fiske med homogena nylonlinor och inte med spectralinor...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand

www.trumman.com
                    Ps. Personligen tror jag att det är ytterst få personer som kan reparera en spole där locket sprängts loss. Därför rekommenderar jag dig att köpa några extraspolar till din Cardinal 55. Ds.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 461 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf