Vertikalrulle Gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vertikalrulle Gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vertikalrulle Gädda

Hej, vilken lågprofil behöver jag för att vertikala gädda? 50g skallar 10"-jiggar men i bland upp mot 200g-skalle. Flyttat över en Toro-rulle på vertikalspöt men tycker den är lite stor, klarar jag mig på en lättare rulle med bra broms! Isf vilken?

Jag kör oftast med pelagiska gösgrejerna (Daiwa Smak och BFT Microwave <60g) ihop med 50g skallar och 10' FinS, funkar bra. Smakrullen är ingen favorit men det är en annan femma.. Går upp till en 6501JB och jerkspöet för 100-250g skallarna, men det har jag nästan slutat med. Roligare med det lättare artilleriet.

Kommentera

Kör inte så tungt men det är för att jag prickskjuter gäddorna pelagiskt.
      Rullen jag använder mest är en Ambassadeur Orra 2 med Dragon 0,18 lina och spöt är ett Gunki Yama Saburau upp till 80 gram.
      Har även använt min Shimano Citica 201E en hel del och den pallar också med gäddfisket bra.

Bottennära vertikalfiske med stora jiggar och riktigt tunga skallar är inget jag provat på men eftersom grejorna blir så tunga och spöna behöver vara så styva måste ju också tjockleken på linan anpassas efter det. Och för att få plats med tillräckligt med lina behöver ju även rullen vara stor nog.
      Ofta har man ju inte så mycket lina ute när man vertikalfiskar men gäddorna kan göra ordentliga rusningar så lite kapacitet är ändå bra att ha. Så egentligen tycker jag att Toron är ett bra val.

Kommentera

Hur bedriver du ditt fiske ?
        Driver du med båten och "pilkar" med ditt spö eller letar du ekon ute i frivattnet och prickskjuter på ekon ?

Jag kör idag uteslutande pelagiskt prickskytte och egentligen så behövs det ingen lätt utrustning då jag inte håller i spöt medans jag letar ekon.
        Kör du enligt första beskrivningen och "pilkar" då kan du ha fördel av en lättare/smidigare utrustning.

Du kommer inte behöva köra med jättegrov lina, typ 0,17-0,20 räcker långt. Ev grövre om det blir så tungt som 200gr skallar nära botten.
        Så du kommer inte behöva ha någon rulle som sväljer massor av lina.

Jag kör bla med en Revo Beast och den sväljer mer lina än övriga i revoserien och den har en grymt bra broms med stora bromslameller.
        Är inte vikten/storleken viktigast då kan du ta vilken random Amba som helst eller Toro/Lexa/Curado som helst.

/ HenkeW

Kommentera

Tack för svar kör gärna så lätta vikter som möjligt men i strömmande vatten är det ibland omöjligt. brukar både prickskjuta och bottenvertikal. Men flyttar nog tillbaks Toron och kör dom tyngre skallarna på den uppsättningen och kikar på en ny Abu i mellansegmentet.

Kommentera

Daiwa tatula 200 e ju annars en jakla shysst rulle till de fisket. Kanske inte 200g men klarar stora grejer.

Kommentera

Köp Tatulan här och njut av ljudet av en skrikande knarr när storgäddan klipper din jigg, hög utväxling oxå så den är perfekt. http://www.fiskesnack.com/forum/show...och-Lexa-300HS Kör själv med min Tatula när jag vertikalar med större jiggar å tunga skallar efter gädda, knyter bara på ca 12 meter tunnare lina på 0,28 linan för bättre skär i vattnet som jag tar väck sen när jag ska ha den till vanligt gäddspinn så där har du en ganska liten men kraftfull rulle som skulle passa dig perfekt/ mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              32 339 visningar
              18 gillar
              Senaste inlägg Micki.S