"Gnällande" haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Gnällande" haspel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Gnällande" haspel

Jag köpte mig en ny haspel som ett rent spontaninköp. Egentligen var jag nog ute efter en Abu Revo SX, men så tyckte handlaren där jag råkade passera (Norrköping) att Mitchell ProMag gav lika mycket smäll för mindre pengar. Visst, den rullade mjukt och fint och i butiken var väl den enda skillnaden att Revon var något lättare.
    Nu har jag börjat använda rullen, men den "gnäller" i bygelns linuppläggare. Jag hade samma problem med en gammal Abu Suverän-rulle, men där fick några droppar olja tyst på den. På denna rulle har jag försökt utifrån att olja upp, men det tycks inte hjälpa. Någon som har någon ide, eller är det bara att plocka isär helt och jobba in mer olja i lagret ?

Ursprungligen postat av Folka Visa inlägg
    Jag köpte mig en ny haspel som ett rent spontaninköp. Egentligen var jag nog ute efter en Abu Revo SX, men så tyckte handlaren där jag råkade passera (Norrköping) att Mitchell ProMag gav lika mycket smäll för mindre pengar. Visst, den rullade mjukt och fint och i butiken var väl den enda skillnaden att Revon var något lättare.
    Nu har jag börjat använda rullen, men den "gnäller" i bygelns linuppläggare. Jag hade samma problem med en gammal Abu Suverän-rulle, men där fick några droppar olja tyst på den. På denna rulle har jag försökt utifrån att olja upp, men det tycks inte hjälpa. Någon som har någon ide, eller är det bara att plocka isär helt och jobba in mer olja i lagret ?
    Hej Fredrik;

Plocka inte isär din fina Mitchell haspelrulle. Kolla istället var "gnället" kommer ifrån och droppa lite olja just där...

http://www.trumman.com/heddon/spooks.htm
    Old Firehand

Kommentera

Hallå OF,
      Ljudet kommer från bygelns lintrissa (heter det så?). Den snurrar dock när jag drar med fingret över den. Googlade lite i ämnet och hittade en annan tråd här där någon skrev så här 2009 :
      "I regel har haspelrullar under 1500 kr helt usel linuppläggning . Många flätlinor ex Power pro passar inte på haspel för den är för mjuk . Den platta fireline passar bättre . Annars är det väll 5 års garanti på shimano allafall minst 2 år .
      Bara ta den till handlarn så får dom skicka i väg den .
      Vill man ha en tyst rulle så köper man en ambassaduer ja har ägt 5-6 haspelrullar å ingen är tyst när man vevar in. "

Kanske det är normalt ljudet jag upplever? Jag har just PowerPro på spolen...

Kommentera

Haspelrullar under 1500 kr har i regel bra linupplägg.

Kanske var annorlunda för 20 år sen...
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Tiden går fort, men inte så fort. 2009 var trots allt bara 7 år sedan... Ska det gå att få lintrissan tyst med flätlina?

Kommentera

Min erfarenhet är att det oftast är linan och inte lintrissan som väsnas.

Det någon skrev 2009 var ju inte ens sant då.

Men linvalet (superlina) till haspel bör oftast bli en plattare svetsad lina (Fireline) eller t.ex. Nanofil.
            Men på mina haspelrullar har aldrig en rund flätad lina inneburit några som helst problem. INGEN av mina rullar har kostat mer än 1250 kr!
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-09-18, 17:29.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Folka Visa inlägg
              Hallå OF,
              Ljudet kommer från bygelns lintrissa (heter det så?). Den snurrar dock när jag drar med fingret över den. Googlade lite i ämnet och hittade en annan tråd här där någon skrev så här 2009 :
              "I regel har haspelrullar under 1500 kr helt usel linuppläggning . Många flätlinor ex Power pro passar inte på haspel för den är för mjuk . Den platta fireline passar bättre . Annars är det väll 5 års garanti på shimano allafall minst 2 år .
              Bara ta den till handlarn så får dom skicka i väg den .
              Vill man ha en tyst rulle så köper man en ambassaduer ja har ägt 5-6 haspelrullar å ingen är tyst när man vevar in. "

Kanske det är normalt ljudet jag upplever? Jag har just PowerPro på spolen...
              Hej Fredrik;

Kommer oljudet från bygelns lintrissa då hjälper det troligtvis med några droppar rullolja på lintrissan mellan fisketurerna. Är det flätlinan i sig själv som "gnäller" när den vevas genom toppögla, spöringar och över lintrissan då får man antingen leva med det eller byta linfabrikat och linmaterial...

PowerPro Spectra Fiber fiskelinor passar utmärkt till multiplikatorrullar. Den linan är kanske lite väl mjuk för att passa lika bra till haspelrullar med mindre spoldiameter....

Till haspelrullar väljs därför oftast Fireline och andra flätlinor med hårdare ytskikt....

Vilket fabrikat och vilka diametrar som passar till haspelrullar vet nog de som dagligen fiskar med haspelrullar allra bäst ...

Själv föredrar jag att använda Excalibur Silver Thread homogen fiskelina vid fiske med haspelrullar. Då slipper jag oftast vindknutar och svårupplösta skatbon...

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
              231 svar
              32 070 visningar
              0 gillar