Abu blue max till ISFISKE? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu blue max till ISFISKE?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu blue max till ISFISKE?

Tjena.

Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av Abu blue max rullen vid isfiske?

Tänkte uppgradera spöna till vintern men vill inte beställa ett gäng rullar helt i blindo.

Jag fiskade i flera år med första generationen Black Max utan problem annat än att jag behövde fetta in nållagret på vevaxeln då det ville frysa. Bände upp flertalet stora gäddor med dessa rullar.

/Dan
    pannben, pannben, pannben..

Kommentera

Hej.

Jag fiskar med Blue Max och har 6st. Kom över dem väldigt billigt(278:50kr/st) från Happy Angler någon gång när de hade kampanj.

Jag har inte haft några problem alls men har heller inte fiskat när det varit extremt kallt. 7-8 minus är inga bekymmer med vare sig olja/fett, slirbroms, frikoppling med mera. Ska du köra väldigt djupt eller efter fisk som rusar mycket är linkapaciteten lite dålig med 0.40/0.45 nylon, men det har funkat bra för mig och aldrig varit någon risk. Jag kör oftast med slirbromsen ställd hyffsat lös och använder hellre tummen för att styra fisken.

Är du dessutom van vid att fiska med vänstervevat ska du absolut ha vänstervevade rullar till ismetet. Det var en självklarhet för mig.

Visst får man vad man betalar för, silver eller black max vore förstås bättre, men de kostar mer än vad de smakar.

Edit: Köper du bra rullar direkt köper du bara rullar en enda gång till ismetet! Köp alltså hellre dubbelt så dyrt än det "skräp" som prackas på en i butiker. Haft mina Blue Max i 3 år nu utan några tecken på att de ska fallera.

Edit2: Väldigt skönt att ha likadana rullar också, samma lina med mera, då slipper man jobbiga överraskningar som på t ex den där "reservrullen" som fick följa med.
      Senast ändrad av fiskarmedhatt; 2016-10-18, 20:29.

Kommentera

Tack för bra svar. Hittade dom för 399:- och trodde det var billigt. Även kollat på DAIWA ACCUDEPTH 17 LCB LINE COUNTER REEL. Ligger ju dock på 895:- st..

Kommentera

Olssons fiske säljer Bluemax med Comodore ismetespö för 499:-. Dock högervevat...
          Skit fiske!
          Gösta

Kommentera

Ska man följa vissas logik så bör du försöka hitta den butik som är dyrast på den rulle du vill ha, så får du ju en bättre rulle..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            11 svar
            3 796 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg PrN-Sweden  
            Klistrat: Rull-terminologi av Mooki