Storlek på Shimano Calcutta 201d och 301d - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Storlek på Shimano Calcutta 201d och 301d

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Calcuttan är helt klart den skönaste rullen jag haft i den storleken, dvs 301. Jag kan knappt ha Ambassadeur pga den höga konstruktionen och jag har en luna i Stl 203 för att kunna greppa om den.

Calcutta D har låg fot som försänker rullen mot spöet, och inte bara är den förskjuten, gavelsidan på motsatt vevsida är mindre än andra sidan. Därför känns min Calcutta 301d inte ett dugg större än min luna 203.

Kommentera

Har man lite mindre händer så skulle i alla fall jag överväga en LP även om tråden frågar om Calcutta D. 201 blir nog på gränsen eller bortom den med 0,37 påspolad, spolen har dessutom mindre diameter än på 300 vilket ökar varvtalet och torde ge lite kortare kastlängd. Spara till en Calcutta Conquest 2014- eller en LP...?

Fast allt det här beror ju på hur du greppar rullen och hur det påverkar dig under ett pass...

Kommentera

Runda Amb har fungerat utmärkt ända sedan 50 talet så om folks händer inte krympt dramatiskt på senare år borde Calcutta i både 200 0ch 300 storlek fungera utmärkt för Ts...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Runda Amb har fungerat utmärkt ända sedan 50 talet så om folks händer inte krympt dramatiskt på senare år borde Calcutta i både 200 0ch 300 storlek fungera utmärkt för Ts...
          Jo jag har och fiskar fortfarande Ambassadeur 5000 storlek, LP mm men om annat upplevs bekvämare ffa om man kastar tyngre än på 50-talet, greppar spöt/rullen annorlunda och fiskar långa pass så kan man ju låta det ha betydelse när man väljer...
          Senast ändrad av anteman; 2016-11-17, 15:30.

Kommentera

Hej Jörgen,

Jag använder flera ambassadeurer, framför allt vid havsfiske, men till gäddfisket fungerar de dåligt för mig. Antagligen har du stora händer eller så håller du inte runt rullen med tanke på din kommentar. Ambassadeuren är bred och har väldigt hög rullfot. För 50 år sedan hade jag varit supernöjd med vilken Ambassadeur som helst, men när jag kan skruva på en Amba i butik på mitt spö, och sedan göra detsamma med en Calcutta D och känna skillnaden behöver jag inte fundera mer.

Kommentera

Problemet med Calcuttan är väl att det inte är någon rulle man öppnar själv och servar. Om man inte vet precis vad man gör vill säga.

Kommentera

Amba i butik på mitt spö, och sedan göra detsamma med en Calcutta D och känna skillnaden behöver jag inte fundera mer.
                Håller med dig om att Calcutta är en bekvämare rulle att greppa, Amb: är gjord för försänkta rullfästen men visst tusan funkar båda att fiska med även för en 13 årig grabb.

Min poäng var lite mer att både en 200 och 300 Calcutta funkar utmärkt för en 13 åring han behöver inte gå ner på LP rullar bara för han är rädd att han har för små händer för en 300 Calcutta...

Kommentera

Ursprungligen postat av Pennywise Visa inlägg
                  Problemet med Calcuttan är väl att det inte är någon rulle man öppnar själv och servar. Om man inte vet precis vad man gör vill säga.
                  Det är inga problem med det heller. Det finns flera trådar om det här på forumet och tiotusentals artiklar på nätet.
                  Första gången kan vara lite pirrigt, men sen vänjer man sig.Det brukar vara mkt lättare än man tror.

http://www.fiskesnack.com/forum/show...hlight=exsence
                  http://www.fiskesnack.com/forum/show...1-eller-TE51GT
                  http://www.fiskesnack.com/forum/show...no-Calcutta-DC
                  http://www.fiskesnack.com/forum/show...o-curado-201E7

D modellerna är ganska lätta att serva oxå.
                  http://www.fiskesnack.com/forum/show...light=calcutta

//T

Kommentera

Har sj en calcutta 301d,den absolut trevligaste rullen ja haft,ligger som ett smäck i handen.
                    Har även fiskat endel mä runda abus,lp som revo nacl å lexa.
                    Ingen av dom ä i närheten av lika skön som calcuttan,enligt mig iaf.
                    Så mitt råd ä KÖP KÖP KÖP!
                    Du kommer garanterat inte bli missnöjd!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 796 visningar
                    0 gillar