Haspelrulle till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle till havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelrulle till havsöring

Hej!

Är på jakt efter en ny Haspelrulle till havsöringsfisket.
    Har en budget på 3000kr så tar tacksamt emot förslag
    Undrar även vilken storlek på rulle man ska välja?

Köper du en rulle av känt märke (Shimano , Daiwa , ABU) för den pengen kommer du få en bra rulle .

Säkert kort är en Shimano stl 3000/2500 , 3000 är samma som en 2500 men med lite större spole .
    Det viktiga är rullen balanserar bra med spöt ,
    Shimano Sustain , Biomaster eller Twinpower hade jag valt i mellan ,då hade det varit spöt som hade fått bestämma .

Kör själv med ett speedmaster 9fot ihop med en 2500 biomaster & det blev en riktigt bra kombo .

Kommentera

Kustfiske efter havsöring innebär många, ofta långa, kast och en massa vevande. Jämfört med tex dropshotfiske, mete eller "normalt" spinnfiske så slits drev, lager och lintrissa i en rulle som används till öringspinn betydligt mer. Det är vidare viktigt att kastegenskaperna är goda och att bygeln inte tjuvfäller.

Själv föredrar jag nylonlina (särskilt vid fiske när man riskerar att drabbas av isbildning i spöringarna) och jag föredrar rejäla drev framför en massa kullager. Därför använder jag ofta(st) "gamla" cardinal C4 eller C5 med maskinskurna snäckdrev i stål/mässing, pålitlig bygel och keramisk lintrissa. Även "gamla" Daiwa SS Tournament fungerar bra till detta fiske. Dessa rullar "klarar" även flätlina om man prompt skulle vilja använda sådan.

Min "moderna" haspel till detta fiske är en Shimano Aero 4000 Ci4 (men hur pålitlig och hållbar den är kan jag ännu inte uttala mig om).

Kommentera

Med den budgeten på rulle hade jag köpt denna

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...-c3000hgm.html
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Hittat denna rullen som jag är lite intresserad av http://www.fiskedags.nu/rullar/shima...dic-fk-hg.html

Är det en ok rulle?

Kommentera

Ursprungligen postat av robban8899 Visa inlägg
            Hittat denna rullen som jag är lite intresserad av http://www.fiskedags.nu/rullar/shima...dic-fk-hg.html

Är det en ok rulle?
            Det är en bra rulle ,
            Finns även i 3000stl & till bättre pris här .

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Det är en bra rulle ,
              Finns även i 3000stl & till bättre pris här .
              http://www.angel-domaene.de/shimano-...hg--22113.html
              Tusen tack! Var ju mycket bättre pris

Kommentera

Ursprungligen postat av robban8899 Visa inlägg
                Tusen tack! Var ju mycket bättre pris
                Varsågod ;-)
                Ett westin spö kaske skulle sitta bra ihop med den rullen ?

Eller ett speedmaster

Tror dom brukar ge 10% i rabbat om man frågar efter ett paket pris

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                  Säkert kort är en Shimano stl 3000/2500 , 3000 är samma som en 2500 men med lite större spole .
                  .
                  Min Technium 3000 har mindre linkapacitet än en Technium 2500.
                  Så "större spole" kan man även kalla mindre spole, beroende hur man ser på saken

Med vänlig hälsning/ HenkeW

Kommentera

Jag vet inte hur pass petig du är i förhållande till linintag, utväxling (som iofs har med linintag att göra) samt vikt. Själv är jag inne på rullar som är lätta då jag upplever det som skönare att kasta med. Om sen spöt blir lite framtungt har jag inga problem med. Smaken är ju som sagt som baken. 3000 storlek i shimanos sortiment brukar generellt generera högre linintag än 2500 iom storleken på spolen. Jag själv märker att mitt fiske lämpar sig bäst vid linintag på mellan 85 cm eller mer per vevtag. Jag kompenserar hellre att veva långsammare med en rulle med högt linintag på vinter/vår och sedan veva på normalt under sommar och höst då vattnet generellt är varmare. Shimano Stradic FK är ett säkert kort i mitt fiske och ger 88 cm per vevtag vilket då lämpar sig för mitt fiske och jag är väldigt nöjd med den.

Jag kör en Stella FI 3000XG till havsöring ihop med antingen Sportex Absolut 9 fot eller Sportex AirSpin 10,5. Fortsätter att rekommendera båda kombinationer.

Som Classe69 skrev tidigare så är Exsence 3000HGM ett alternativ. Dock aldrig testat rullen själv men låter som en närmare perfekt rulle för havsöringsfisket och är själv sugen på att skaffa en för att byta av med Stella. Skillnaden mellan Stradic FK och Stella FI mjukhet, broms, "känsla" och kastlängd. Sammantaget så ger det mer skillnad för mig än vad jag trodde innan jag hade möjlighet att jämföra. När du har plånboken för en bättre rulle än FKn så hade jag tittat ett snäpp högre i prissegmenten. Om jag inte hade brytt mig så mycket om nörderier och petighet så hade jag kört på en FK som är en bra rulle för pengarna som ger det den lovar varken mer eller mindre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 893 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf