rullar gjorda för saltvatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rullar gjorda för saltvatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är en viss skillnad på tålighet mot salt och tålighet mot sand.

En saltvattensrulle kan vara en bra sådan om komponenterna är höggradigt korrosionsskyddade samtidigt som rullen är byggd på ett vis som främjar avrinning och möjligheten att torka ur fort efter avspolning.
    En sådan rulle kan för all del överleva många timmar i en båt ute på salta havet men dö tämligen omgående om den används på en sandstrand då den inte är speciellt tät.

Om sanden är det stora bekymret skulle jag valt en så tät rulle som möjligt men som samtidigt har komponenter avsedda för bruk i salta miljöer. Täta rullar som används i salt bör dock öppnas, sköljas och torkas ur då och då. Saltvattnet har en tendens att ta sig in nästan överallt över tid.
    För att stoppa både salt och sand går det smörja rullarna specifikt för ändamålet men det kanske är lite överkurs.

Shimanos SW-hasplar klarar sig generellt väldigt bra i saltvatten enligt mina erfarenheter (har servat ett gäng), hur väl de klarar sanden kan jag tyvärr inte svara på.

Kommentera

Jag ska nog pröva denna rullen när jag drar på semester nästa gång. http://www.pennfishing.com/penn-reel...g/1405292.html Den ska ju tåla en hel del. Vad körde du för spön? Spötub eller nerpackade i resväskan?

Kommentera

Kolla andra halvan av denna tråd så har du en beskrivning på hur jag fiskade och vilka grejer jag använde:

Stora spöt var det en hård spötub runt, lilla spöt som jag fiskade mest med hade ett mjukt vaderat fodral, båda är så korta att dom gick ner i en resväska med hårt skal...

Kommentera

Tack! Kul läsning! Klurar på vad jag ska ta med mig för spön. Lättare att hitta spön att använda till fiske från stranden än spöt jag tänkt använda till kajakfiske.

Kommentera

resespöt jag köpte inför denna resa hade lite för kort bakkappa för strandfisket, hade passat bättre för sittande fiske, dock kan jag tänka mig att det är lite för långt när man sitter i en kajak...

Kommentera

Den här har jag skaffat med tanke på årets öringfiske. Trots att jag brukar skölja av min Twinpower så har det kommit ärg på en del detaljer och det retar mig. Har inte invigt den än så jag har inga kommentarer kring rullen. Hittade den på rea någonstans via en länk i reatråden här på Fiskesnack.
              Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Jag sköljer rejält med sötvatten torkar av och låter sedan lufttorka och är generös med 5-56. Verkar funka på mina rullar. Inte bara med Stella SW utan alla gamla rullar jag haft sen barndomen.
                Jag har dödat några rullar genom åren när man slarvat eller glömt detta.
                En del rullar med aluminiumdetaljer invändigt korroderar vansinnigt snabbt. Råkar man dränka en "vanlig" rulle utan tätningar i saltvatten brukar den snabbt bli försörd om man inte så fort det går öppnar och sköljer rent invändigt.
                Jag är lat av naturen och lägger mig gärna i soffan nör jag kommit hem efter fisketuren med risk att den nödvändiga rengöringen dröjer. Så numera har jag alltid med en 10 litersdunk sötvatten i bilen. Sköljer iställer rent alla grejor direkt innan jag lastar det i bilen. Sen får allt torka 100% innan jag smörjer lintrissor och ev lager och ger allt en dusch 5-56.
                Hur gör ni andra med vården av fiskerullar mm?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
                  har precis varit på semester på Kap Verde och märkte under den veckan jag var där att det kom in en hel del sand i maskineriet på min Shimano Exage 4000 som jag släpade med mig dit...(inte en särskilt bra rulle för ändamålet insåg jag efter första dan)
                  När jag kom hem så var det ju inget annat att göra än att plocka ner den så mycket jag vågade, ta fram en tandborste och borsta ur hur mycket sand som helst och den hade ätit sig in precis överallt...
                  Så nu var min fundering för fiske från sandstrand med fin sand, vad ska man ha för rulle som inte kärvar ihop direkt?
                  Är rullarna som det står att dom är saltvattenbeständiga bättre just för att dom har tätare lager och liknande?
                  Hej Jörgen;

De flesta av PENN´s multirullar är konstruerade för att kunna fiskas med år ut och år in i saltvatten, men inte ens PENN´s rullar fungerar om det kommer in sand i dem.....

Själv äger jag två PENN Master Mariner 349HC multirullar för trollingfiske med färgmärkta leadcorelinor med en ny färg vid var 10.e meter och en PENN 114H 6/0 Senator med 0,41 mm PowerPro rosa spectralina som jag vertikalfiskar utefter Norges kuster med.

Nothing is forever!

Old Firehand

Ps. Om det kommit in sand i dina multrullar bör du plocka isär dem och skölja varje del ordentligt i sötvatten och sedan smörja rullarna med fett och olja på enligt skötselmanualen anvisade platser innan du monterar ihop rullarna igen. Ds.
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2017-02-10, 12:36.

Kommentera

Jag har några runda Amb. som fiskats i saltvatten runt 20 år och dom funkar fortfarande fint utan att jag behövt byta delar men sand tror jag inte dom skulle klarat.

Kommentera

tittat lite på Penn Slammer 3, väldigt bra bromsstyrka och ska vara riktigt tät...
                      Har även sett "sandtesterna" på den och enligt dom som gör den så får den ju godkänt.
                      Funderar på att köpa en i storlek 5500, beställd från Angler-Domäne så får man den för ca 2000:-.
                      Någon annan rulle man borde välja för dom pengarna?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 332 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S