rullar gjorda för saltvatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rullar gjorda för saltvatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• rullar gjorda för saltvatten

har precis varit på semester på Kap Verde och märkte under den veckan jag var där att det kom in en hel del sand i maskineriet på min Shimano Exage 4000 som jag släpade med mig dit...(inte en särskilt bra rulle för ändamålet insåg jag efter första dan)
    När jag kom hem så var det ju inget annat att göra än att plocka ner den så mycket jag vågade, ta fram en tandborste och borsta ur hur mycket sand som helst och den hade ätit sig in precis överallt...
    Så nu var min fundering för fiske från sandstrand med fin sand, vad ska man ha för rulle som inte kärvar ihop direkt?
    Är rullarna som det står att dom är saltvattenbeständiga bättre just för att dom har tätare lager och liknande?

T.ex. Daiwa Freams (men även de dyrare Ballistic och Caldia) är lite mer anpassad till fiske i saltvatten men vete tusan hur väl den står emot sand. Bromsen är ju skyddad och rullhuset också... men knappast hela rullen till 100%.

Jag såg vid juletid en hel del intressanta filmklipp... om du på Youtube söker "reel sand test" så får du tips på rullar som pallar den omilda behandlingen - de kostar oftast därefter.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Komponenter och tätning samt underhåll handlar det om. Googla på Alan Hawk...haspel/rullnörd med omfattande tester o artiklar på sin blogg och hemsida. Finns mycket i ämnet där..

Kommentera

Hur kom all sand in i rullen?
        Låg den i sanden ?

Kommentera

jo var det jag misstänkte och en av anledningarna till att det var en Exage som fick åka med på resan, hade varken ekonomi eller tid att leta reda på en vettig rulle, räckte gott att rota efter bra spön...=)
          Blir helt klart en stund framför youtube ikväll om det blir lugnt på jobbet...=P

Kommentera

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
            Så nu var min fundering för fiske från sandstrand med fin sand, vad ska man ha för rulle som inte kärvar ihop direkt?
            Är rullarna som det står att dom är saltvattenbeständiga bättre just för att dom har tätare lager och liknande?
            Sand och fiskerullar är aldrig en bra kombination. Undvik till varje pris att lägga spöt/rullen i sanden. Spöställ/spöhålare rekomenderas varmt. Dom "fina" rullarna tål saltvatten och har o-ringar o tätningar men är ändå känsliga för sand. Fördelen är kanske att man kan vara generös med att spola rent rullarna med sötvatten efter varje fisketur och självklart försöka spola rent om det kommit sand i rullen. Fett och silkon är ett elönde eftersom sanden gärna fastnar där och blir kvar runt o-ringarna.
            Jag gjorde spöhållare som jag satte i fiskebältet på höften som ett slags spöhölster. Funkade klockrent! När man fått in fisken och har tag i tafsen sätter man spöt på höften och har båda händerna fria till att kroka av fisken. Kolla min Ascension tråd där det finns bilder på spöhållarna.
            Senast ändrad av Husse0416; 2017-02-08, 11:55.

Kommentera

jo jag undvek att lägga den i sanden så mycket som möjligt, men i blåsigt väder med flyktig sand (mycket av sanden som är på Kap Verde har kommit dig från Sahara i sandstormar, nån vecka innan vi åkte dit så kunde dom inte landa/lyfta från flygplatsen pga sandstorm) och en blöt rulle så blir rullen snabbt täckt med sand.
              Jag hade med mig spöställ just för att jag saknade det förra gången jag var där.
              Rullarna spolades av när jag kom upp på hotellrummet igen
              Så jag tycker jag gjorde en bra "på plats"-vård av rullarna och ändå så var rullen full med sand i alla utrymmen jag öppnade upp på den...

Kommentera

jo jag undvek att lägga den i sanden så mycket som möjligt, men i blåsigt väder med flyktig sand (mycket av sanden som är på Kap Verde har kommit dig från Sahara i sandstormar, nån vecka innan vi åkte dit så kunde dom inte landa/lyfta från flygplatsen pga sandstorm) och en blöt rulle så blir rullen snabbt täckt med sand.
                Jag hade med mig spöställ just för att jag saknade det förra gången jag var där.
                Rullarna spolades av när jag kom upp på hotellrummet igen
                Så jag tycker jag gjorde en bra "på plats"-vård av rullarna och ändå så var rullen full med sand i alla utrymmen jag öppnade upp på den...
                Ajdå!! Låter som det kanske även kommer in vatten i rullen när du spolar rent o kanske sanden följer med in. Då hade sökert en rulle med bättre tätning varit bättre. Jag kör med Shimanos Stella SW rullar och är helnöjd men dom är satans dyra tyvärr. Jag är slarvig av naturen och valde Stella just för att dom skulle leva lite längre o klara den tuffa miljön.

Kommentera

skulle nog behöva göra något liknande då jag känner igen mig i din personbeskrivning men ekonomin räckte till ett nytt spö denna gång, blir det en nästa gång ska jag se över möjligheterna till en bättre rulle med tätare lager och liknande...
                  Det som strulade mest pga av sanden var bygeln, flera gånger fick jag försöka tävtta ur lederna till den för att den inte skulle kärva, är även en sån detalj bättre/tätare gjord på dom rullar som är för saltvatten?

Kommentera

skulle nog behöva göra något liknande då jag känner igen mig i din personbeskrivning men ekonomin räckte till ett nytt spö denna gång, blir det en nästa gång ska jag se över möjligheterna till en bättre rulle med tätare lager och liknande...
                    Det som strulade mest pga av sanden var bygeln, flera gånger fick jag försöka tävtta ur lederna till den för att den inte skulle kärva, är även en sån detalj bättre/tätare gjord på dom rullar som är för saltvatten?
                    Nog tveksamt om just den detaljen blir så mkt bättre. Sand dödar tyvärr all mekanik.
                    En hink med vatten på stranden är praktisk för att skölja av sand från fingrar o annat så det inte hamnar på rullen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    31 929 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S