Shimano citica 201D vs curado 201hg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano citica 201D vs curado 201hg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano citica 201D vs curado 201hg

Vilken av dessa rullar lämpar sig bäst för beten mellan 25-80?
    Vilken av dessa rullar lämpar sig bäst för beten mellan 8-25g?
    Vad är den stora skillnaden rullarna emellan?

Hur mycket längre och bättre kastar man med någon av dessa mot en shimano caenan när vi pratar aborrfiske, 8-25g ca.

Kastbromsarna är olika jag tycker cvikter fungerar bra men Svs ännu bättre när det gäller att finjustera.

Formfaktor och vikt (60-70gram mer på den äldre)är en stor del vad du är bekväm med och vad för spö den skall sitta på.

Stora skillnaden är en helt ny plattform så det är mkt som skiljer kolla lite på sprängskisser sedan ligger en ett steg upp i prisklasser citican var och är en billigare rulle. Sedan hade inte all den "nya" tekninken tagits in i rullen 2006 medans den från 2014/15 är modernare.

Kastlängder kommer fortfarande mest vara beroende på ditt spö. Jag kast ungefär lika bra 10-30 med alla av mina mindre rullar teknik, spö och bete är viktigare av min erfarenhet.

Jag hade valt Curadon till det lättare och tyngre beten bara valt annan lina. Men eftersom du har din Caenan så hade den fått sitta kvar med typ 20lb braid på det lättare spöt och Curadon till lite större beten pga linkapaciteten och bromsen.

/Apan

Kommentera

Jag har alla tre.... + En curado 301e
      Senast ändrad av stahre87; 2017-02-26, 08:55.

Kommentera

Då blir det många spön i båten

Kommentera

Jag skulle bli förvånad om äldre rullar kastar bättre än nyare rullar.
          Samma sak med att jämföra billigare med dyrare rullar som är jämförbara i storlek.

Skulle de dyrare/nyare rullarna prestera sämre än de äldre/billigare då har tillverkaren misslyckats kapitalt !
          Tror aldrig Shimano skulle sätta sig i den sitsen.

/ HenkeW

Kommentera

Citica 201d är en äldre modell, föregångaren till denna då?? http://www.olssonsfiske.se/fiskereds...o-citica-201-i

Priset på denna och curadon är ju väldigt lika.
            Sen är det ju såhär. Jag är heeelt novis på Shimanos multirulle. Curadon 201 har jag testat vid ett enda tillfäll. Curado 301 har jag skaffat nu under vintern och är ofiskad från mig, samma gäller citika o caenan. Så jag har absolut noll känsla för vilken rulle som hanterar olika beten olika bra. Mer än att caenan är en budget variant.
            Den ena skall kasta lite lätta jerkar typ Westin swim, allmänt jiggfiske med 10-15cm jjggar och skedar i 20-30g klassen.
            Amden tänkts för aborre på ett crucial 7'. Allmänt spinnfiske

Kommentera

Curado 301 är en tuff rulle för det fiske har parat min nya med ett 9oz spö. Curadon 200 är mer allround med större linkapacitet för mer eller grövre lina tänk tex. på att jänkarna fiskar mycket fluorocarbon och då kliver det upp i lindimensionerna. Daiwas motsvarighet är tatulan hd och Abus uppbiffade Revo Beast.

Mindre rulle= mindre lina och oftast broms och då dimensionerar man fisket efter det rent generellt.

Att hänga på lite olika rullar på dina spö kombinationer och se vad som skulle kunna lira bra ihop är nog bästa sättet att hitta något som du gillar och föredra som jag gillar lite tyngre rullar behöver inte betyda att alla gullar tunga rulllar. Jag tycker runda rullar är najs medans andra skyr dem und so weiter.

Jag kommer kasta 12-100gram under året för att testa lite med min curado 210, tatula hd och Revo Beast bara för att se var mina gränser finns att utrustningen fixar det är jag övertygad om men skiten som håller i spöt inte lika säker...

Ps. Jag satt och kollade lite bass fiske någon gång förra året och en gubbe fiskade mindre jiggar med en penn international! Så man kan nvända vad man gillar och nöjer sig med. Sedan är bass fisket inte alltid så bra att jämföra med alltid då dem kastar kort och ofta bara på fisk dem ser.

En annan som finesse fiskade musky med små jerkbaits i 5-6tums storlek och körde med 65-80pounds lina dvs 0.40-0.50 och det funkade tydligen med så mkt sitter som sagt i sina egna preferenser.

/Apan igen

Kommentera

Men citica och curadon 201 skulle funka lika bra till gäddfisket som till aborrfiske?

Kommentera

Sälj citikan å köp en curado 70 till abborren och annat smått.

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
                    Sälj citikan å köp en curado 70 till abborren och annat smått.
                    Mjoo kanske får göra mig av med någon. Men isåfall caenan.
                    Men högst troligt blir att jag har kvar dessa och parar ihop med spöna.
                    Men om citikan inte är bra för varken gäddfiske (halvtungt) eller aborre (lätt) så undrar man vilket syfte rullen är tänkt till?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 806 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki