Vilken jerkrulle?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken jerkrulle??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken jerkrulle??

Är på jakt efter ny jerkrulle, men vilken tycker ni jag ska köpa?
    Pris mellan 1000-2500:-
    Vill både kunna jerka plus dänga med lite större jigg.

Rund profil eller låg profil?

Kommentera

Vc pike. Jb
      hej

Kommentera

Daiwa Lexa 300HS(höger) eller HSL(vänster). 7,1:1 i utväxling, kastar bra, grym broms och byggd för att hålla.

Finns även som HS-P och HSL-P med powerhandle.
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

En hyffsat stabil rulle med hög utväxling skulle jag rekommendera. Själv använder jag en ABU Record 5600 med 1:6,8 för jerkfiske. Trots att den inte har mässingschassi eller bussningar så fungerar den helt kalas. Kastar till horionten och tål påfrestningarna. Mao är den tillräckligt stabil.

Jag brukar ibland även "lättjerka" med en annan setup när jag använder mindre jerkbait såsom Westin Swim. En Calcutta Conquest 200DC på ett ABU volatile -60 gr. Fungerar finfint även det.

Men det går precis lika bra med LP rullar. Skulle säga att jerka inte är speciellt mycket tuffare mot rullen än vad tunga gummibeten är. Jag har endast erfarenhet av ABUs och Shimanos rullar. Lite Okuma men det är för lite för att kunna uttala mig. Och så länge som rullarna har tillräcklig linkapacitet så fungerar de för jerk, eller gummi, eller........ vad du nu vill fiska med. En mindre rulle såsom MGX diskvalificerar sig genom att ha för liten linkapacitet och det stämmer även bra med att den är klenare byggd. Inte designad för tunga beten direkt. Men en Toro Beast eller någon annan i samma storlek klarar av det hur bra som helst.

Det mesta är faktiskt marknadsföringsdravel i katalogerna. Om vi håller oss till ABUs runda rullar så skiljer det inte mycket mot en Jerkvariant och en "vanlig". Mest ett flashigare namn och en högre prislapp. Mest småsaker. JB är väl ensam om att ha bussningar i spolen istället för kullager. Jo den allra enklaste classic har också bussningar. Säger väl det mesta om dravlet med marknadsföring. Med tunga beten upplever jag som att rullen blir mer harmonisk med bronsbussningar. Hållbarhetsmässigt så har jag aldrig haft ett enda problem med vare sig kullager eller bussningnar.
          Senast ändrad av Mankan G; 2017-03-30, 15:23.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Tja!
            För att få lite balans i generaliseringarna kan jag bara konstatera att dyraste jerkrullen i Napp&Nytt (JB) är 100 kronor billigare än en C4 och 900 billigare än Rekorden. TGC har samma pris som en C3 och Jerk är 200 spänn billigare...
            Så till TS fråga. För egen del har jag valt JB och skulle välja den igen! Enda modifieringen är sintrade oljebronsbussningar och idag var det premiärkast för i år. Blev lika förvånad som alltid över hur bra den kastar. Och snacket om hög utväxling ger jag personligen inte mycket för. Mest en fråga om vana och teknik. Men har man svårt att ta in lina på annat sätt så finns ju JB:n med högra utväxling...
            Skit fiske!
            Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
              Tja!
              För att få lite balans i generaliseringarna kan jag bara konstatera att dyraste jerkrullen i Napp&Nytt (JB) är 100 kronor billigare än en C4 och 900 billigare än Rekorden. TGC har samma pris som en C3 och Jerk är 200 spänn billigare...
              Så till TS fråga. För egen del har jag valt JB och skulle välja den igen! Enda modifieringen är sintrade oljebronsbussningar och idag var det premiärkast för i år. Blev lika förvånad som alltid över hur bra den kastar. Och snacket om hög utväxling ger jag personligen inte mycket för. Mest en fråga om vana och teknik. Men har man svårt att ta in lina på annat sätt så finns ju JB:n med högra utväxling...
              Skit fiske!
              Gösta
              Haha. Det är alltid bra med andra åsikter. Utväxling är enbart en smakfråga. Jag föredrar hög utväxling när jag jerkfiskar. Tycker det är lättare att hålla kontakt ned betet med högre utväxling.

Vad jag egentligen ville säga med mitt långa inlägg är att vilken rulle du än köper (nästan) så kommer den att fungera som jerbaitrulle. Du måste inte använda en JB, TGC eller Jerk från ABU. Det går precis lika bra med en C3, C4 eller vad du nu hittar. Jag nämnde att jag använder en Record och en Shimano Calcutta Conquest 250 DC. Knappast avsedda för jerkbait enligt ABU och Shimano men de fungerar galant för det. En JB är givetvis ett lysande val. Eller en Shimano Calcutta, eller en.....Köp den rulle du gillar och har rätt linkapacitet och till rätt pris. Skulle säga en rulle i 5000 storlek (ABU) eller Shimano 300. Blir säkert motsagd även om detta men det kan jag leva med.
              Senast ändrad av Mankan G; 2017-03-31, 19:33.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

En Amba 5500 CS Pro Rocket är absolut mest rulle per krona.
                Med lite tur kan man ju finna dessa godbitar för nedåt 1500 kr.
                Och då får man en komplett kastmaskin direkt ur kartong.
                Och dessutom är ju raketerna snyggast med sina plana gavlar

Kommentera

Ursprungligen postat av djkj Visa inlägg
                  En Amba 5500 CS Pro Rocket är absolut mest rulle per krona.
                  Med lite tur kan man ju finna dessa godbitar för nedåt 1500 kr.
                  Och då får man en komplett kastmaskin direkt ur kartong.
                  Och dessutom är ju raketerna snyggast med sina plana gavlar
                  Håller med i nästan allt!!! Av någon anledning exponerar jag mina Ambor med icke-vevgaveln utåt i finskåpet och dem med plan gavel o centreringsskruv ytterst. Och visst, skrev att jag skulle välja JB än en gång - för jerk- annars ligger proraketen längst fram på önskelistan om jag ska ha större rulle än 25:a...
                  Skit fiske!
                  Gösta

Kommentera

De som väljer runda gamla ambor är samma människor som kör gamla Volvo eller jänkare å gillar att mecka själva. Ser du dig mer som en kille som gillar moderna bilar typ Audi eller BMW förslår jag en lågprofilare. Är du mer åt Kia hållet, köp en valfri okuma.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 338 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S