Vilken jerkrulle?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken jerkrulle??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Haha. Det är alltid bra med andra åsikter. Utväxling är enbart en smakfråga. Jag föredrar hög utväxling när jag jerkfiskar. Tycker det är lättare att hålla kontakt ned betet med högre utväxling.

Vad jag egentligen ville säga med mitt långa inlägg är att vilken rulle du än köper (nästan) så kommer den att fungera som jerbaitrulle. Du måste inte använda en JB, TGC eller Jerk från ABU. Det går precis lika bra med en C3, C4 eller vad du nu hittar. Jag nämnde att jag använder en Record och en Shimano Calcutta Conquest 250 DC. Knappast avsedda för jerkbait enligt ABU och Shimano men de fungerar galant för det. En JB är givetvis ett lysande val. Eller en Shimano Calcutta, eller en.....Köp den rulle du gillar och har rätt linkapacitet och till rätt pris. Skulle säga en rulle i 5000 storlek (ABU) eller Shimano 300. Blir säkert motsagd även om detta men det kan jag leva med.
    Tjena Mankan!
    Håller med dig om det mesta... Var bara tvungen att hugga lite. Jag har kullager och alustativ i min TGC och är inte rädd att använda den till tungt fiske. Satt på mitt SG MPP -160 gram förut. Så det enda jag invänder mot är väl näst sista meningen - har smugit sig in något tryckfel där bredvid ABU!
    Skit fiske!
    Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
      De som väljer runda gamla ambor är samma människor som kör gamla Volvo eller jänkare å gillar att mecka själva. Ser du dig mer som en kille som gillar moderna bilar typ Audi eller BMW förslår jag en lågprofilare. Är du mer åt Kia hållet, köp en valfri okuma.
      Brukade mecka Alfa Romeo - och Ducati... Ungefär som mina trimmade 25:or...
      Skit fiske!
      Gösta
      Senast ändrad av Gösta; 2017-03-31, 21:16.

Kommentera

Ja sa ju det, lätt att översätta rulle till bil :-)

Kommentera

Spot on! Buster

Kommentera

Ja sa ju det, lätt att översätta rulle till bil :-)
            Jo visst! Fullblod är fullblod oavsett om de kommer från Italien eller Svängsta!

Kommentera

De som väljer runda gamla ambor är samma människor som kör gamla Volvo eller jänkare å gillar att mecka själva. Ser du dig mer som en kille som gillar moderna bilar typ Audi eller BMW förslår jag en lågprofilare. Är du mer åt Kia hållet, köp en valfri okuma.
              Å fan. Men jag kör Audi och gillar ju runda ABU. speciellt de med det gamla utseendet. CS pro modellerna.....

Jag har Shimano Calcutta Conquest. både den nya och en DC. Diverse runda ABU, en släng med LP rullar från Shimano och ABU och tom med en Okuma. Konstigt men trots mina valmöjligheter så föredrar jag ABU CS modellerna rent utseendemässigt. De är så där "Old school" snygga. Fiskerimässigt så fungerar alla kalas. Kan inte säga att någon av dem är bättre än någon annan. Ingen rulle har någonsin gått sönder, de kastar ung lika långt på samma spö med lika lite problem.

Så trots attt jag kör Audi och har en hel drös rullar att välja på så föredrar jag de gamla runda. Hur förklarar du det? Antingen är ditt inlägg BS så är jag en som tycker något mot bättre vetande
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Addeee88 Visa inlägg
                Är på jakt efter ny jerkrulle...
                Neeeeeeeeeeeeej! Inte nu igen!
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Min Daiwa Lexa kräver mer underhåll för att funka än mina runda Ambor och min Subaru...

Kommentera

Citroën och haspelrulle här, nån som har lust att profilera mig?
                    Jag är en fotograf och filmskapare som älskar det kontrollerade kaos som följer med kajakfiske.

Sponsor: https://Kajakfiskarna.se

Kommentera

Att säga att vilken som helst ABU rulle ligger i samma kvalitet/prestandanivå som en Calcutta 201 DC är inget annat är okunskap om fiskeprylar.
                      Numera tycker jag att Calcutta 201 DC är ganska daterad [om man ser på Shimanos utbud av rullar idag].

En jerkrulle behöver inte vara något flashigt och avancerat, det är inte det som är grejen. De flesta "stora" rullarna idag klarar "jerk-påfrestningarna" galant och om de gör inte det, har det mest att göra med utövaren än med "hårdvaran".

//T
                      Senast ändrad av tonyex; 2017-04-01, 19:12.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 127 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf