Den mest klassiska ambassadeuren? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den mest klassiska ambassadeuren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Den mest klassiska ambassadeuren?

har ett spö hemma som saknar rulle, och har kommit fram till att jag nog vill pryda den med den mest svenska rulle som finns, en rulle som bara andas rå ingenjörskonst från svängsta. Vill inte köpa begagnad. Men då multirullar är ganska nytt för mig så har jag inte så bra koll på vilken som är mest klassisk? har ju spanat in en del.. finns för och nackdelar med många.

Den jag till utseendet tycker ser mest klassisk och snygg ut är en röd/silvrig pro rocket. När den röda färgen gifter sig med det skinande silvret, och man ser kungens emblem på sidan, så inser man att sånt här inte görs längre. Inte någonstans i världen. Bara på abufabriken. Vackerheten har fasats ut till förmån för "modern design". Snygga och moderna rullar görs överallt, men vackra rullar görs bara i svängsta.

Nu är jag inte ett dugg intresserad av gamla bilar, men jag kan tänka mig att dom som är det känner att samma sak har hänt med dagens bilar. Förr vågade man göra pråliga och vackra bilar med massa glänsande detaljer, men nuförtiden ska allt vara funktionellt, och varje vinkel som designas på bilen måste ha luftmotståndet/bensinförbrukningen i åtanke, annars får den ritas om.

Finns ju fördelar också med att det numera byggs mindre antal slott och stora tegelbyggnader, och istället mindre trähus. Men det känns fantastiskt att det fortfarande tillverkas vackra ting.

Nu fick ni en liten insikt i min sentimentala värld haha :-) Jag trodde aldrig att jag skulle bli sån här. Halva mitt vuxna liv har jag bara uppskattat moderna och "coola" saker, och fnyst åt det lite mer klassiska.

Men så en dag så vaknade jag upp som en ny människa. Jag insåg att fiske är ett nöje, och när det gäller fiskerullen jag väljer så handlar det mindre om mängden high-tech rullen innehar, x-ship och 40 kullager, och desto mer om "vad vill jag ha med mig till sjön en varm sommardag?"

Och där blir det svårt, om inte omöjligt att slå en skinande ambassadeur.

NACKDELEN med pro rocket är dock att den är lite för lik den amb.beast som jag redan äger, och det skulle kanske vara kul med nåt lite annorlunda.

Hur är det då med RECORD? Den verkar ju ha varit med ett bra tag, men det är sällan jag ser nån som har eller pratar om den?

C4 Har jag också varit inne på. Verkar superklassisk och gjord i svängsta och allt. Men när jag ser på youtube den versionen som släpptes 2011, Med riktigt mörkblå färg och riktigt guldiga detaljer, så ser den nya så extremt färglös och fattig ut :-(

Sen finns det ju en som heter CLASSIC, en lite billigare, men jag är inget stort fan av klistermärkena runt gavlarna eller den gamla bromsen, som vad jag förstår är lite mer till nylonlina.

Har jag missat nån? Vilken tycker ni andas mest abu?

En röd Rocket!

Kommentera

Guldrullen eller en kromad 6500 CS Rocket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
        En röd Rocket!
        Ja den är ju den första jag brukar få upp i huvudet...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Är det dom årliga guldrullarna du åsyftar eller den som heter deluxe?

Kommentera

Det är faktiskt ingen större skillnad mellan rullarna rent tekniskt. Fler lager bara i de finare rullarna. Estetiskt håller jag med dig. Finns inget coolare än en röd Pro Rocket. Jo jag har en sådan. En underbart vacker 6500CS Pro Rocket som dessutom är toktrimmad och kastar som en gud.

Har även en Record av senaste modell. Den är trimmad nog från fabrik och fungerar även den som den dröm. Estetiskt? Skitsnygg med sina blågrå gavlar men den har den runda gaveln på "icke vevsidan". Inte den snygga Rocketgaveln. Dock ska jag i ärlighetens namn säga att den är bekvämare med den runda formen OCH en smidigare tumtangent istället för frikopplingsknappen på vevgaveln.

För mig så är det en RÖD Ambassadeur som är den klassiska.

Du kan faktiskt köpa dig vilken rulle som helst och sedan uppgradera den till valfri nivå. Gillar du Classic? (Vilket du inte gjorde men ta det som ett exempel). Köp en sådan och beställ en linförarskruv med dubbla lager, ett kullagrat mellandrev och en spole från Record från ABU så är Classicrullen i samma tekniska nivå som Recorden. Kostar faktiskt ung lika mycket som att köpa en Record. Jag har köpt en mängd rullar på eBay och uppgraderat de flesta på olika sätt. Har helt enkelt valt de jag gillar. Kan vara estetiskt eller tekniskt eller så var bara priset rätt. Ett exempel är den 5600 C5 MagX jag köpte för 250kr på eBay. Beställde delar och fick en kalasrulle. Både snygg i sin gröna kostym och kastar som en dröm med helkeramiska lager överallt samt trim från UT.
            Senast ändrad av Mankan G; 2017-06-04, 17:30.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Jag har en kromad 6500 CS Rocket som dessutom är utrustad med Magnetbroms. Skitsnygg men tung. Mycket tyngre än CS Pro Rocket. De kromade gavlarna väger avsevärt mer än de rödeloxerade. Måste vara gjorda i ett helt annat material. Bly kanske?. Men snygg och stabil är den
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg
                Hej Linus;

Den mest klassiska Ambassadeur multirullen var förr i tiden en 1950-tals mörkröd RECORD Ambassadeur No. 5000 Mod. SG från AB Urfabriken, Svängsta....http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm...

Idag är det någon av Jörgens kromade 6500 CS Rocket eller Mankans 6500 CS Pro Rocket....... men vem som passar just dig bäst vet bara du....

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2017-06-04, 17:58.

Kommentera

Är det dom årliga guldrullarna du åsyftar eller den som heter deluxe?
                  Dom årliga men vette tusan om man vågar fiska med en rulle som har detaljer i guld.

Måste vara gjorda i ett helt annat material.
                  Samma material som stativet tror jag (kromad mässing)

En röd Rocket!
                  Jäkligt snygg rulle i rött.

釣具の総合メーカー ピュア・フィッシング・ジャパンの製品紹介ページです。AbuGarcia・Ambassadeur 6500 CS Rocket Red (アンバサダー 6500)の紹介をしています。
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-06-05, 21:28.

Kommentera

Måste instämma med flera andra här. Den röda proraketen är den moderna rulle som bäst skulle smälta in tillsammans med mina tidiga röda ambor och den rulle som står överst på önskelistan nu när behovet av de små (2500 C och 1500 C) börjar kännas någotsånär mättat...
                    Skit fiske!
                    Gösta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 332 visningar