Nyhet: Shimano Curado K - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nyhet: Shimano Curado K

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Ja du tonyex. Menar du på fullt allvar att du kör torrt?? Det får stå för dig. Men jag skulle sannerligen avråda från det.
    Dina rullar skulle jag inte våga köpa.
    Har kört nästan torrt i kuggarna på flera av dom. Fettet försvinner inte ändå, trots storleken på kuggarna, det blir bara torrt, som vanligt. Det är inte som olja i kullager, som man måste fylla på med jämna mellanrum. Tranx kör jag torrt och den bör klara det. ... och mina rullar mår prima, ska du veta.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2017-06-29, 17:48.

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
    Hämtar popcorn.... ��
    Köp en stor båt istället , så fiskekompisar får åka med! //T
    Senast ändrad av tonyex; 2017-06-29, 18:59.

Lämna en kommentar:

• RichardR
    replied
    Hämtar popcorn.... 🍿

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ja du tonyex. Menar du på fullt allvar att du kör torrt?? Det får stå för dig. Men jag skulle sannerligen avråda från det.
    Dina rullar skulle jag inte våga köpa.

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
    nä ja bara skoja.
    .
    Då uppfattade jag frågan rätt!
    Förgylla din Scorpion med en avail spole och frigör potentialen den kombo besitter.: )
    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2017-06-29, 17:11.

Lämna en kommentar:

• gös ingvar
    replied
    nä ja bara skoja.
    jag gillar mina ambassadeurer som fan. men gillar shimano me.
    köpte precis en scorpion till borre fisket, gudomlig rulle.

curado k verkar ju som en trevlig rulle som skulle passa fint på mitt ags 40-80.

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av gös ingvar Visa inlägg
    men hur står den sig mot tex, en ambassadeur?
    Curado plattformen är robust, mkt robustare än man tror, om man har inte fiskat med en.
    Vad är frågan, egentligen?

//T

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Det tror jag inte på, av egen erfarenhet. Har flera rullar som har MM och vissa kör jag torrt andra med fett och det funkar lika bra!

Kullager och kuggar går inte att jämföra när det gäller smörjning. Fast jag har kört vissa kullager utan olja och det har fungerat fint. Dock tycker jag att rullarna kastade längre med oljade kullager.

Det finns en viktig faktor att ta hänsyn till när det gäller rörliga delar i en fiskerulle och det är konstruktionen som håller dessa delar på plats. Om kuggar och kullager får mer belastning är beräknat, då brukar dom gå sönder oftare pga att "deformationen" blir för stor och det har inte att göra med om man kastar tunga beten med den rulle lr inte , det har att göra med att tillverkaren har missat något vid skrivbordet , så att stativen/rullhus kan inte hålla de rörliga delarna på plats. och vi som inte fattar någonting skyller det på "annat". Tro mig. Själv har sett återkommande problem med samma rullar gång på gång och även i rullar som tillhör samma modellserie.

Skulle det ha varit så illa som det påstås i "Jönköping" då skulle varenda rulle med MM ha haft problem. Så det är bara spekulationer , tycker jag. Dammsug alla fiskeforum i letandet efter rullfel och du får se vilken tillverkare figurerar mer sällan än alla andra och inga ord om problem med MM eller x-ship och andra "onödiga" förbättringar.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2017-06-29, 22:52.

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    hehehe. Jag misstänkte det.

Det är mkt som man inte gillar när man skruvar rullar och man tycker att visa komponenter är byggda av material som man spontant tycker är av dåligt kvalite , typ plast, komposit osv. Samma misstänksamhet gäller visa lösningar som känns inte genomtänkta alls, allt detta i teori alltså. Faktum är att praktiskt rullägande visar det motsatta. Och det är vi glada för.

Häls //T
    Fast nu var det inte teori utan praktik det handlade om.
    Hur bra material det än är i dreven så mår inga kuggar bra av att gå torrt. Det tror jag nog de flesta förstår. Problemet med micro dreven är de små kuggarna som inte kan hålla så mycket fett. Samma med kullager. Hur fina de än är så mår de heller inte bra av att gå torrt.
    Sköter man dem är de säkert bra. Men curado ligger i en prisklass som många har råd med. Även folk som bara fiskar ibland och sen utan underhåll slänger in spöt i "boden" som sen ligger där till nästa år.

Lämna en kommentar:

• gös ingvar
    replied
    men hur står den sig mot tex, en ambassadeur?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
32 448 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf