Daiwa Haspelrullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Haspelrullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Prorex 8 kullager och 5.6:1 utväxling. Finns bara i 2500 och 3020 storlek

Fream 4 kullager och 4.9:1 i utväxling. Magseal tätad kropp och levereras med en extra spole.

BG har 6 kullager och 5.7:1 utväxling. Marknadsförs som en saltvattenrulle, och har enligt recension av Alan Hawk samma kullager som Saltiga och i övrigt mycket välbyggd rulle. (han rankar den tex. högre än Stradic FK)

Theory har 4 kullager 5.7:1 utväxling och Magseal tätad kropp. Detta likställer theory med fream med enda skillnaden på utväxlingen.

I övrigt är det enligt reklambladen inte mycket som skiljer rullarna åt. Men nu är detta bara efter data från reklambladet, och Daiwa är duktiga på att blanda ihop olika tekniker och kall dessa för samma namn trots de kan skilja lite i utförande. Så den stora frågan är, har någon egna erfarenheter fiskat och/eller skruvat i rullarna och kan uttala sig om byggkvalitet och om det är några stora skillnader under skalen. Som betyder något i det långa loppet.

Magseal är ju inte bara helt positivt då man själv inte kan serva rullarna utan måste lämna in dem till en auktoriserad verkstad.....

Kommentera

Om vi pratar rullar på svenska marknaden och den svenska prissättningen så slår jag ett slag för theory som mest prisvärd. Magsealed, hardbody och känns allmänt gedigen.

Man skall absolut aldrig stirra sig blind på antal kullager i en haspelrulle, för det behövs egentligen inte fler än 3....(definitionsfråga, ett räcker bra med)
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Tror ni Excelern klarar uppgiften?
        Jag tycker det är bättre med en stor spole och lägre utväxling en någon HS variant när man fiskar i Öresund.
        Blir jobbigt att stå och veva med rullar som saknar kraft dom dagarna det är strömt.

Kommentera

Jag blir lite sugen på en Daiwa. Må jag erkänna.
          Men är inte en övertygad T-handtagsvän.
          - Kan man byta, eller vänjer man sig?

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
            Om vi pratar rullar på svenska marknaden och den svenska prissättningen så slår jag ett slag för theory som mest prisvärd. Magsealed, hardbody och känns allmänt gedigen.

Man skall absolut aldrig stirra sig blind på antal kullager i en haspelrulle, för det behövs egentligen inte fler än 3....(definitionsfråga, ett räcker bra med)
            Hur är i så fall en Theory överlägsen en Freams... det du nämner finns i en Freams till lägre pris.
            Freams-rullarna misshandlas en del i utlandet i saltvatten och jag har inte läst något negativt om dem.

Jag har svårt att punga ut med mer än dryga 1000-lappen på en haspelrulle. Det är sällan motiverat.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-07-06, 11:08.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Jag tycker det är bättre med en stor spole och lägre utväxling en någon HS variant när man fiskar i Öresund.
              Blir jobbigt att stå och veva med rullar som saknar kraft dom dagarna det är strömt.
              Daiwa har numera spolstorlekar som är en storlek större än tidigare och då blir all utväxling högre än 5:1 hög i deras värld. Så kraft saknar man inte med en modern Daiwa med en "hög" utväxling lite lägre än 6:1.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Hur är i så fall en Theory överlägsen en Freams... det du nämner finns i en Freams till lägre pris.
                Freams-rullarna misshandlas en del i utlandet i saltvatten och jag har inte läst något negativt om dem.

Jag har svårt att punga ut med mer än dryga 1000-lappen på en haspelrulle. Det är sällan motiverat.
                Vet inte om du lät bli att läsa mitt inlägg ordentligt.
                Svenska marknaden. Alltså det som säljs i sverige. Theory är billigare än Freams. Varsågod, så blev det tydligare.

Skillnaden är väl att Freams har UTD broms medan theory har ATD, Twistbuster II på freams medan theory har vanliga twistbuster. Freams BÖR kosta 24% mer än theory på svenska marknaden. Detta baserat på vad de kostar från leverantör...

De detaljerna kanske jag inte tycker motiverar riktigt prisökningen, men är man ute efter mycket broms kan det vara väl värt det.

Jag står fast vid att jag tycker theory är mest bang for the buck, inte alls bäst nånstans.
                http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Jag blandade ihop Theory med Exist.

Men Theory kostar en hundring mindre än Freams... vilket talar till Freams fördel prismässigt ("bang for the buck"). En extraspole i aluminium med samma specifikationer är guld värd. Air Bail är ju också en viktig detalj som nästan omöjliggör att bygeln deformeras.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-07-06, 12:48.

Kommentera

Jag älskar min Daiwa Exceler 2506HA med utväxling 6:0.1 och tar in 90cm per vevtag
                    Har min till HÖ och Jiggfiske och tycker den är hur bra som helst Hurvida den funkar till Öresundsfiske vet jag ej

Jag har Alltid varit en Shimanokille men på senare tid har jag gått över nästan helt på Daiwa både med Haspel och multi
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 238 visningar