shimano stradic CI4+ trög att veva - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

shimano stradic CI4+ trög att veva

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• shimano stradic CI4+ trög att veva

hejsan, köpte en shimano stradic CI4+ för nån vecka sen, och jag när jag fiskade med den så tyckte jag den kändes förvånans värt trög att veva med, när jag inte har någon lina ute utan bara vevar luft så går den hur enkelt som helst, men så fort jag börjar fiska eller när jag har fäst beteslåset i spöt och vevar så känns den "trög", om jag jämför med mina okuma ceymar jag hade innan är ceymaren mycke enklare att veva med, om jag ger veven på ceymaren när jag fiskar en knuff snurrar veven säkert tre/fyra varv men med stradicen så är de knappt ett halft varv. Ska de va så eller är de något fel? då rullen kostar lite är jag lite orolig att de skulle vart något fel, de är absolut inget fel med den annars, men vad jag har hört så ska den va så jäkla enkel och mjuk att veva med, så de är de lite som oroar mej!

Den ska inte vara trög att veva. Den ska snurra på som vilken rulle som helst om du ger den en knuff.

Kommentera

okey men de jag tycker är konstigt isf är att den går hur enkelt som helst att veva med när de inte är någon lina ute, men så fort man fiskar eller fäster beteslåset så blir veven trög

Kommentera

Stradic har väl rätt hög utväxling? Mycket lina som ska vevas in på ett varv med veven då, kan upplevas 'trögare'

Kommentera

de finns 2 olika, en med hög utv och en vanlig 5,0:1 och jag har den den vanliga, de ända jag skulle kunna tänka mej är att isf jag skulle fått fel rulle och fått en med högre utv, de står dock inget om vilken utv de ska va på rullen

Kommentera

Frågan är hur pass trög den är....
            Det med hög utväxling stämmer ju till en del men direkt segt ska det ju inte vara.

Kan du ha fått problem med att hela linpaketet snurrar (inte grundat med nylon)?

Eller är det lintrissan som låst sig?
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag skulle kolla spöringarna oxå. Kan va en spricka som håller igen linan. Har haft det problemet för några år sen och då med trög invevning

Eller om du missat en ögla, kan oxå strula
              Senast ändrad av Classe69; 2017-09-06, 22:10.
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

jaa den är ju inte nå jätte trög, men de märks då skillnad på ceymar rullen och andra rullar jag använt mot stradic rullen, men de är absolut inge problem att fiska med den, men jag är bara lite paronoid när man lagt ut en rejäl slant på en dyrare rulle för min plånbok. så man vill ju gärna att de ska stämma, sen har jag kollat på massa recensioner om rullen och alla säger att den ska va super mjuk att veva med å allt, men de kan ju bara va jag som är petig, men om nån annan har denna rulle å de är samma sak med den, då vet jag att de ska va så, då kan jag va lugn, men just nu känns de som att den inte ska vara så! och jag har grundat med nylon, och lintrissan snurrar som den ska!

Kommentera

classe, nej de är inget sånt, spöt är bara nån månad gammal och de va inget problem med gamla rullen till spöt heller, och missat någon spöring har jag inte heller gjort! de är ju absolut inget problem att fiska, de va inte förens andra fisketuren jag märkte att rullen kändes lite trögare, först trodde jag de va för jag körde med ett speciellt drag som gjorde mycke motstånd i vattnet, men jag märkte att de även va så när jag fäst beteslåset i spöt och vevar!

Kommentera

Jag har två Penn Conflict 4000 och de känns också "tröga" i jämförelse med Daiwa Freams 3000. Dessa två rullar matchar varandra i storlek men Penn har utväxling över 6:1 medan Daiwan har under 5:1.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    31 924 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S