Daiwa Luna backspärrsproblem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Luna backspärrsproblem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Luna backspärrsproblem

Köpte en Luna 253 här på fiskesnack för ett tag sen. Första gången jag jerkade med den (efter 10-15 knyck) så slirade det till och veven gick baklänges en bit, och fortsatte sedan så resten av passet. Tidigare ägare hade ej jerkat med den.

Läste mig till att det är delen "roller clutch bearing" som kunde ha blivit översmord eller att gegg hade samlats där, men den kunde även vara lite sliten.

Ni som har en Luna, är detta ett återkommande problem som uppstår då och då eller har ni ej haft några problem? Tänkte mest vid jerkfiske.

Ingen skillnad jämfört med rullar som har en extra backspärr vid normal drift. Alla moderna rullar delar samma konstruktion med ett envägs rullager. Den extra backspärr som vissa rullar har idag och som är en "stor" fördel enligt marknadsföringen träder först in när rullagret fallerat. Ingen som helst funktion före dess alltså.

Dock ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte har en susning huruvida Lunans rullager är av bra kvalitet eller skräp. Jag har inte haft en enda rulle där ett korrekt smort envägs rullager fallerat. Daiwa, ABU, Okuma och Shimanos har alla fungerat. Dock har jag haft en ABU där lagret var smort med ett tjockt fett som stelnade i minusgrader och fallerade därför. Efter rengöring och en adekvat smörjning så var allt frid o fröjd igen

Så. Rengör lagret och testa med rätt smörjmedel. Fallerar det fortfarande så är det bara att byta ut det
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ett vanligt fel är att det har hamnat fett eller för mkt olja i lagret & man kan få i ordning på den genom en rengöring .

Titta vad den har för reservdelsnr så beställer du ett nytt direkt från daiwa service@daiwa-scandinavia.com

Kommentera

Som jag förstått det ska det smörjas med fett, men som du skriver ska man ha ett tunnare fett/tjockare olja vid fiske i minusgrader t ex Rocket fuel red label. Eller vad menar du med adekvat smörjning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lundblom Visa inlägg
          Som jag förstått det ska det smörjas med fett, men som du skriver ska man ha ett tunnare fett/tjockare olja vid fiske i minusgrader t ex Rocket fuel red label. Eller vad menar du med adekvat smörjning.
          Fett ska man INTE har i backlagret det sabbar funktionen , sen finns det lite olika teorier om man ska ha eller inte ha olja på det lagret , Tonyx kan säkert svara mer utförligt .

Kommentera

Jag använder ABUs rullolja eller Rocket fuel olja i rullagret. Fungerar kalas och har gjort så under flera års tungt bruk. En droppe då och då.
            Senast ändrad av Mankan G; 2017-10-01, 17:40.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Det är ett inte helt ovanligt problem på Luna-rullarna. Jag skulle tippa på att du hittar lagret till bra pris på ebay.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              31 930 visningar
              18 gillar
              Senaste inlägg Micki.S