ABU Revo 4X vs. Revo 4 Inshore? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU Revo 4X vs. Revo 4 Inshore?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
    Jo, men vad har du fiskat med för beten? Och vad för lina?
    i see what you are getting at, Självklart är det bättre att gå upp i storlek på rullen när man ska kasta större drag men vi svenskar ser lite olika på det kontra jänkare som kastar 150 grams huddleston swimbaits med metanium/chronarch 150 storleks rullar och det verkar hålla för dom. Men skulle ja kört downsize skulle ja kört en 200 storleks rulle typ coastal eller Kurado K eller G som kommer som väl är saltbeständig(?) Sen en allmän fråga. En Revo X, vad är det för storlek på en sån? 100? 150?

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
      i see what you are getting at, Självklart är det bättre att gå upp i storlek på rullen när man ska kasta större drag men vi svenskar ser lite olika på det kontra jänkare som kastar 150 grams huddleston swimbaits med metanium/chronarch 150 storleks rullar och det verkar hålla för dom.
      Fast ne? Alla etablerade swimbaitfiskare kör ju 300 size rullar och rätt ''gäddiga'' prylar

Kommentera

Fast ne? Alla etablerade swimbaitfiskare kör ju 300 size rullar och rätt ''gäddiga'' prylar

Fast ne. När ja va och spolade på lina på min metanium hos min lokala fiskebutik sa en av killarna där som nyss vart i staterna och fiskat bass att det är just
        sånahära rullar och pekar på min som dom fiskat stora swimbaits med och vi båda tyckte det va konstigt men vem vet, kanske va det en lokal sak. Men har sett flera klipp när folk slänger huddleston med tatula 100 rullar samt ofta med chronach och metanium 150, Därimot snackar vi musky är det ju cpgrova saker dom fiskar med, Men det kanske är olika skolor på hur saker ska göras i staterna,

Kommentera

Fast ne. När ja va och spolade på lina på min metanium hos min lokala fiskebutik sa en av killarna där som nyss vart i staterna och fiskat bass att det är just
          sånahära rullar och pekar på min som dom fiskat stora swimbaits med och vi båda tyckte det va konstigt men vem vet, kanske va det en lokal sak. Men har sett flera klipp när folk slänger huddleston med tatula 100 rullar samt ofta med chronach och metanium 150, Därimot snackar vi musky är det ju cpgrova saker dom fiskar med, Men det kanske är olika skolor på hur saker ska göras i staterna,
          Stämmer förmodligen. Men kliv in på sidor för communityn för ''swimbaitfiskare'' efter bass. De flesta fiskar med saker som vi anser vara vanliga gäddprylar.

Men ja, folk kan mkt väl fiska större swimbaits med 100size rullar. Men folk fiskar även gädda med nylonlina och 30g spön fortf.

Kommentera

Stämmer förmodligen. Men kliv in på sidor för communityn för ''swimbaitfiskare'' efter bass. De flesta fiskar med saker som vi anser vara vanliga gäddprylar.

Men ja, folk kan mkt väl fiska större swimbaits med 100size rullar. Men folk fiskar även gädda med nylonlina och 30g spön fortf.
            ja är med dig där till 100%. iom att det finns bättre anpassade saker är det i min värld bättre att satsa på dom. JAG personlingen hade köpt en Coastal

Kommentera

Jag har en känsla av Revo 4X är en 100-rulle, medans Inshore är mer åt 200. Jag hittade en jämförelsetabell här: http://www.eu.purefishing.com/blogs/...-4-kompendium/.

Vad jag kan utläsa av tabellen så har jag svårt att se att 4x materialmässigt skulle vara mindre lämpad för brackvatten än Inshore.

Jag har absolut tittat och känt på både Coastal och Tatula (nya Curado 201K har jag inte känt på, men är också nyfiken på ) och dissat ABUs LP-rullar eftersom jag tyckt de är för tunga. Men det kan ju inte sägas om dessa två Revomodellerna.

F-n, det var enklare att köpa fiskegrejjer när jag började fiska, då fanns bara två märken att välja på; ABU och Arjon. Och när det gällde multirullar gällde bara ABU...så jag är ju lite nostalgiskt svag för ABU får jag väl erkänna :-)

Kommentera

Inshore torde ha bättre, "rostfriare" lager än 4x gissar jag.
                Sedan bör man nog inte stirra sig blind på totalvikten, balansen är enligt mig viktigare (sic!) än vikt... En del gäddspön med kort bakhandtag med exponerad klinga gör dem topptunga vilket kan märkas mer än tja 10-80g på rätt ställe, dvs bakom grepphanden...

Kommentera

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                  Jag har en känsla av Revo 4X är en 100-rulle, medans Inshore är mer åt 200. Jag hittade en jämförelsetabell här: http://www.eu.purefishing.com/blogs/...-4-kompendium/.

Vad jag kan utläsa av tabellen så har jag svårt att se att 4x materialmässigt skulle vara mindre lämpad för brackvatten än Inshore.

Jag har absolut tittat och känt på både Coastal och Tatula (nya Curado 201K har jag inte känt på, men är också nyfiken på ) och dissat ABUs LP-rullar eftersom jag tyckt de är för tunga. Men det kan ju inte sägas om dessa två Revomodellerna.

F-n, det var enklare att köpa fiskegrejjer när jag började fiska, då fanns bara två märken att välja på; ABU och Arjon. Och när det gällde multirullar gällde bara ABU...så jag är ju lite nostalgiskt svag för ABU får jag väl erkänna :-)

Dom är av samma storlek. Djupare spole. Men själva rullen är fortf av en 100-sixe

Kommentera

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

Nu kapar jag oförskämt tråden! arjon slutade tillverkas i slutet av 70 talet väl? Vart gjordes dom etc.

Kommentera

Nu kapar jag oförskämt tråden! arjon slutade tillverkas i slutet av 70 talet väl? Vart gjordes dom etc.
                      Arjongrejjerna gjordes ursprunligen i Malung. De köptes upp av ABU i mitten av 70-talet om jag minns rätt, men rullarna slutade tillverkas ett 10-tal år tidigare - jag misstänker att konkurrensen från ABU var för stor. Jag gillade Arjonspöna mer än ABUs på den tiden och har fortfarande kvar ett par Arjon glasfiberspön från början av 70-talet. Men nu är jag rejält OT...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      31 924 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S