Ursprungligen postat av F Sjöborg
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
ABU Revo 4X vs. Revo 4 Inshore?
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inläggi see what you are getting at, Självklart är det bättre att gå upp i storlek på rullen när man ska kasta större drag men vi svenskar ser lite olika på det kontra jänkare som kastar 150 grams huddleston swimbaits med metanium/chronarch 150 storleks rullar och det verkar hålla för dom.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inläggFast ne? Alla etablerade swimbaitfiskare kör ju 300 size rullar och rätt ''gäddiga'' prylar
Fast ne. När ja va och spolade på lina på min metanium hos min lokala fiskebutik sa en av killarna där som nyss vart i staterna och fiskat bass att det är just
sånahära rullar och pekar på min som dom fiskat stora swimbaits med och vi båda tyckte det va konstigt men vem vet, kanske va det en lokal sak. Men har sett flera klipp när folk slänger huddleston med tatula 100 rullar samt ofta med chronach och metanium 150, Därimot snackar vi musky är det ju cpgrova saker dom fiskar med, Men det kanske är olika skolor på hur saker ska göras i staterna,
Kommentera
-
Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inläggFast ne. När ja va och spolade på lina på min metanium hos min lokala fiskebutik sa en av killarna där som nyss vart i staterna och fiskat bass att det är just
sånahära rullar och pekar på min som dom fiskat stora swimbaits med och vi båda tyckte det va konstigt men vem vet, kanske va det en lokal sak. Men har sett flera klipp när folk slänger huddleston med tatula 100 rullar samt ofta med chronach och metanium 150, Därimot snackar vi musky är det ju cpgrova saker dom fiskar med, Men det kanske är olika skolor på hur saker ska göras i staterna,
Men ja, folk kan mkt väl fiska större swimbaits med 100size rullar. Men folk fiskar även gädda med nylonlina och 30g spön fortf.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inläggStämmer förmodligen. Men kliv in på sidor för communityn för ''swimbaitfiskare'' efter bass. De flesta fiskar med saker som vi anser vara vanliga gäddprylar.
Men ja, folk kan mkt väl fiska större swimbaits med 100size rullar. Men folk fiskar även gädda med nylonlina och 30g spön fortf.
Kommentera
-
Jag har en känsla av Revo 4X är en 100-rulle, medans Inshore är mer åt 200. Jag hittade en jämförelsetabell här: http://www.eu.purefishing.com/blogs/...-4-kompendium/.
Vad jag kan utläsa av tabellen så har jag svårt att se att 4x materialmässigt skulle vara mindre lämpad för brackvatten än Inshore.
Jag har absolut tittat och känt på både Coastal och Tatula (nya Curado 201K har jag inte känt på, men är också nyfiken på ) och dissat ABUs LP-rullar eftersom jag tyckt de är för tunga. Men det kan ju inte sägas om dessa två Revomodellerna.
F-n, det var enklare att köpa fiskegrejjer när jag började fiska, då fanns bara två märken att välja på; ABU och Arjon. Och när det gällde multirullar gällde bara ABU...så jag är ju lite nostalgiskt svag för ABU får jag väl erkänna :-)
Kommentera
-
Inshore torde ha bättre, "rostfriare" lager än 4x gissar jag.
Sedan bör man nog inte stirra sig blind på totalvikten, balansen är enligt mig viktigare (sic!) än vikt... En del gäddspön med kort bakhandtag med exponerad klinga gör dem topptunga vilket kan märkas mer än tja 10-80g på rätt ställe, dvs bakom grepphanden...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TiSo Visa inläggJag har en känsla av Revo 4X är en 100-rulle, medans Inshore är mer åt 200. Jag hittade en jämförelsetabell här: http://www.eu.purefishing.com/blogs/...-4-kompendium/.
Vad jag kan utläsa av tabellen så har jag svårt att se att 4x materialmässigt skulle vara mindre lämpad för brackvatten än Inshore.
Jag har absolut tittat och känt på både Coastal och Tatula (nya Curado 201K har jag inte känt på, men är också nyfiken på ) och dissat ABUs LP-rullar eftersom jag tyckt de är för tunga. Men det kan ju inte sägas om dessa två Revomodellerna.
F-n, det var enklare att köpa fiskegrejjer när jag började fiska, då fanns bara två märken att välja på; ABU och Arjon. Och när det gällde multirullar gällde bara ABU...så jag är ju lite nostalgiskt svag för ABU får jag väl erkänna :-)
Dom är av samma storlek. Djupare spole. Men själva rullen är fortf av en 100-sixe
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
Kommentera
-
Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inläggNu kapar jag oförskämt tråden! arjon slutade tillverkas i slutet av 70 talet väl? Vart gjordes dom etc.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Skrapande ljud från rulle?av HampeeeEfter att ha kollat mer på rullen verkar det som att det är mellanrummet mellan grejen som håller bygeln...1 Foto
-
Kanal: Rullar
2025-06-28, 22:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
31 924 visningar
18 gillar