ABU Revo 4X vs. Revo 4 Inshore? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU Revo 4X vs. Revo 4 Inshore?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
    Arjongrejjerna gjordes ursprunligen i Malung. De köptes upp av ABU i mitten av 70-talet om jag minns rätt, men rullarna slutade tillverkas ett 10-tal år tidigare - jag misstänker att konkurrensen från ABU var för stor. Jag gillade Arjonspöna mer än ABUs på den tiden och har fortfarande kvar ett par Arjon glasfiberspön från början av 70-talet. Men nu är jag rejält OT...
    Tack för lärdomen!

Kommentera

40-80 g, i undantagsfall kan väl något 100-gramsbete bli aktuellt.
      Köp en Shmano Tranx i 300 storlek den verkar betydligt mer lagom i storlek till dom vikterna du ska kasta.

Personligen skulle jag definitivt inte kasta över 60 gr med någon av dom rullarna du nämner. Dom är helt enkelt inte konstruerade för tyngre drag.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Köp en Shmano Tranx i 300 storlek den verkar betydligt mer lagom i storlek till dom vikterna du ska kasta.

Personligen skulle jag definitivt inte kasta över 60 gr med någon av dom rullarna du nämner. Dom är helt enkelt inte konstruerade för tyngre drag.
        Aj då...så du menar att för de betesvikter jag pratar om så är det 300-rullar som gäller? Så Tatula 200 och Coastal t ex kan man glömma och istället gå på t ex Curado eller Lexa i 300-storlek...eller Tranx då?

Kommentera

Nej, men tatula o coastal är helt andra rullar byggda för tyngre fiske, eller egentligen perfekt för mellan/tungt gäddfiske. Och om du var inne på att köpa en saltvattenbeständig rulle kör coastal.
          Dessa liksom tranx kommer fungera utmärkt.
          Men om du inte vill köpa annat än Abu, och Abu revos skulle jag rekommendera revo beast

Kommentera

Vilka erfarenheter har ni ang rullar och betesvikter egentligen eller är det bara allmänna påståenden ang. T.ex. 200 rullar och att kasta vikter över 60g med dom så pajat dom?

Har ni någonsin kastat sönder en 200 rulle med 60g+ vikter?

Tillverkarna skriver vad jag ser, aldrig rekommenderade kastvikter på rullar som dom gör med spön, så vart har ni fått era gram rullarna klarar ifrån?

Bara nyfiken med dessa frågor, inget annat

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              Nej, men tatula o coastal är helt andra rullar byggda för tyngre fiske, eller egentligen perfekt för mellan/tungt gäddfiske. Och om du var inne på att köpa en saltvattenbeständig rulle kör coastal.
              Men om du inte vill köpa annat än Abu, och Abu revos skulle jag rekommendera revo beast

Skulle ja fiska gädda med abuprylar skulle ja köra https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...k-edition.html eller likande, Mycket bättre rulle än Beasten

Kommentera

Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

Skillnaden mellan den och Inshore är, vad jag kan läsa mig till, att 4X "bara" har 8 kg i bromskraft, lite mindre linkapacitet (135 m/0.32 jmfrt med Inshore 165 m/0.32) samt är hela 3 gram tyngre.

Några fler saker som skiljer:
                Kastbromsen, Inshore har centrifugalbroms mot X som har magnetbroms.
                Inshore har längre vev och EVA-knoppar.
                Inshore har gavlar i kolfiber/aluminium mot X i grafit.

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                  Tatula och Coastal ligger fortfarande högt upp på min lista

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                    Skulle ja fiska gädda med abuprylar skulle ja köra https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...k-edition.html eller likande, Mycket bättre rulle än Beasten
                    Ditt förslag är säkert en kanonrulle, jag har en 6500C från 80-talet som funkar som en klocka. Det var den rullen parad med ett 10-fots Adexa Tempest som var min huvudsakliga utrustning för gäddfiske under många år, och den funkar alldeles säkert också nu.

Men efter 15 års uppehåll från fisket så är det roligt att köpa någon helt nytt och då är jag ute efter en LP-rulle (inte alls nödvändigtvis ABU) och ett kortare spö som funkar bättre i båten. Och eftersom åldern börjar ta ut sin rätt lite grann så vill jag att utrustningen ska vara lättare än 6500C/Adexa-kombon.

Kommentera

Vilka erfarenheter har ni ang rullar och betesvikter egentligen eller är det bara allmänna påståenden ang.
                      Jag har lyckats få ganska många Revo att rasa sådär helt oförklarligt så jag har inte särskilt mycket till övers för den rullserien

Tror annars mycket av skitet som skrivs om Revo är att dom används till saker dom inte är gjorda för eftersom folk feltolkar reklamen och video klippen på nätet, exempelvis var det många som trodde att den lilla revo beast var urstark jämfört med alla andra rullar tack vare reklamen, men Abu jämförde den med dom andra små revo rullarna och sa att den var starkare en dom inte att den var lika stark som en Toro eller rund Amb.

Man får tänka lite själv för det ska bli rätt, exempelvis skulle jag aldrig stå och slänga 80-100 gr drag med en liten rulle som i min värld skulle passa för drag på 20-60 gr oavsett vad reklamen säger, det är bara att be om problem i slutänden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      31 923 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S