Ambassadeur hoppar ur frikopplingsläge vid kast. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur hoppar ur frikopplingsläge vid kast.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur hoppar ur frikopplingsläge vid kast.

    Jag har råkat ut för ett problem med en av mina rullar( även en till som börjat visa samma syndrom) som jag hoppas att nån av er skulle kunna hjälpa mig med.

    När jag kastar och tar i/"snärtar till" så hoppar rullen ut frikopplingsläget, det händer istort sett varje kast jag försöker göra. Det enda sättet jag kan kasta på är genom att försiktigt svepa iväg betet.

    Vad kan vara fel? Kan det vara frikopplingsarmen eller den delen som håller ner oket som är slitna?

  • #2
    Vilka Amb: har du ?

    Kommentera


    • #3
      Har du power handle? Hade en 5601jb som hade det och den var helt hopplös. Betedde sig exakt som du beskriver. Jag hade en extra dubbelvev och det löste problemet på en gång för mig. Veven var helt enkelt obalanserad och vid kast så snurrade den till och frikopplingen släppte.

      Kommentera


      • #4
        Precis som Richard skriver så är det ett problem som lätt sker då man har powerhandle. Har du dock en vanlig balanserad, enkel eller dubbelvev så återkopplar rullen på tok för lätt som det verkar. Om så är fallet så byter du ut tillhålaren av oket som är väldigt lätt, och billig att byta ut. Tror det kan vara så enkelt på den problematik du beskriver.
        http://mortasfiske.blogspot.com

        Kommentera


        • #5
          Har haft samma problem med flera rullar. Har för det mesta berott på en för obalanserad powerhandle eller enkelvev.
          Instagram: mattiasandersson90

          Bara ett kast till...

          Kommentera


          • #6
            Låt spöt jobba istället för Handleden, dvs snärta inte du kommer inte längre

            Kommentera


            • #7
              Ett trick som gäller alla rullar med Powerhandle (extra viktigt om de är dåligt balanserade) är att låta handtaget/veven "hänga rakt ned från rullen" vid kast...då minskar risken för att veven slår till pga centr. kraften.

              Kommentera


              • #8
                Om du har bytt till Power handle själv så finns det även en hårdare fjäder som man kan byta tilll.
                Sedan finns det par handhavandetips som kan hjälpa i olika grad.
                1. Om du har tumtanget, håll den intryckt med tummens bas under hela kastet.
                2. Ha vevenknoppen neråt (kl 6) när du kastar. När du bromsar in spöt i slutet på kastet vill den tunga knoppen neråt och engagerar drevet. Om veven är kl 6 så blir vridmoment runt vevaxeln mindre.
                3. Vrid spöt 90 grader när du kastar så vevaxeln pekar uppåt (eller neråt om du kör vänservev) när spöt är horisontellt. Nu kommer de stora accelerationerna i kaströrelsen tvärs vevrörelsens plan och det minimerar vridmoment som uppkommer. I detta fall skall veven peka i spöts riktning.
                4. Snärta inte

                När du fått ordning på problemet, byt pinjong och drev. De har tagit mycket stryk och din rulle kommer bli tyst och mjuk igen.

                Kommentera


                • #9
                  3. Vrid spöt 90 grader när du kastar så vevaxeln pekar uppåt (eller neråt om du kör vänservev)
                  Tror det är så man ska hålla rullen enligt instruktionsboken, vet inte varför jag ser så många som verkar ha glömt läsa den.

                  Kommentera


                  • #10
                    För att eliminera ett femöjlighetl på ett enkelt sätt, ta bort veven och gör några kast. Ta med veven + evt. muttern til vattnet. Om felet återstår, sök en annan diagnos.

                    mvh jr
                    Senast ändrad av Ridders; 2018-02-26, 13:25.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 952 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 350 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X