Shimano Tranx: Coreprotect-systemets livslängd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Tranx: Coreprotect-systemets livslängd?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Shimano Tranx: Coreprotect-systemets livslängd?

    Händelsen som inträffade idag har jag väntat med spänning på ett tag; tillfället då jag fick chansen att demontera en hårt fiskad Tranx!
    Har länge varit nyfiken på om hypen kring rullen i allmänhet, och Coreprotect i synnerhet, kan leva upp till förväntningarna.

    Vi tar lite bilder:

    Click image for larger version

Name:	FörstaTranx01j.jpg
Views:	1
Size:	224,3 KB
ID:	1855463
    Möts av denna syn.
    Tätningen av envägslagret ser något sliten ut och har tappat en stor del av sin ytbehandling.

    Click image for larger version

Name:	FörstaTranx01f.jpg
Views:	1
Size:	525,6 KB
ID:	1855464
    När locket är av syns tydligt att vatteninträngning skett.

    Click image for larger version

Name:	FörstaTranx01e.jpg
Views:	1
Size:	817,2 KB
ID:	1855465
    Backspärrshaken är belamrad med saltrester, stiftet haken löper på såg likadant ut och funktionen var således tveksam.
    Ärg på huvuddrev och pinjong.
    Det märks att rullen varit snålt fettad från fabrik samt att Shimanos fett (i vanlig ordning) torkar ut tämligen fort i salta miljöer, dreven i stort sett kruttorra.

    Click image for larger version

Name:	FörstaTranx01g.jpg
Views:	1
Size:	274,1 KB
ID:	1855466
    Här kommer det stora problemet och något av en överraskning för mig.
    Pinjongen satt fastrostad i sitt inre lager (mot spolen) och jag var tvungen att knacka ur den.
    Plockade bort sköldarna på lagret och det visade sig att kulorna var rostiga.
    Även spollagret på vevsidan var rostigt även om det såg ut mest som lätt ytrost.

    Click image for larger version

Name:	FörstaTranx01k.jpg
Views:	1
Size:	429,6 KB
ID:	1855467
    Stativet ser däremot otroligt bra ut efter rengöring.
    Inga tydliga skavmärken och ingen saltpåverkan alls. Vilken skillnad mot exempelvis rullar ur Revo-familjen som levt ett liknande liv.

    Click image for larger version

Name:	FörstaTranx01d.jpg
Views:	1
Size:	533,1 KB
ID:	1855468
    Jag försöker på intet sätt döma ut Tranx med denna tråd, tvärtom! Denna rulle har gått otroligt många timmar i både salt och bräckt vatten.
    Att det är i stort sett omöjligt att göra en multirulle helt tät visste jag också men det verkar som att Shimano missat lite i sina toleranser och/eller sin fabrikssmörjning strax ovan/framför backspärrshaken.
    Vinkeln som är i fokus på bilden visar detta område.


    På Shimanos amerikanska hemsida läser jag följande:
    Shimano's new CoreProtect water resistant technology provides long-lasting durability in the harshest environments.
    Denna rulle är fiskad just i ogästvänliga miljöer och har släppt in så mycket vatten att det inre pinjonglagret rostat tämligen illa och måste bytas.
    I mitt huvud rimmar det illa med Shimano-citatet ovan.


    Min fråga, som rubriken säger, är om själva Coreprotect och dess olika tätningar.
    Denna rulle är ju inte speciellt gammal men ändå ses slitage främst på tätning av spole in mot pinjong/vevgavel samt den tidigare nämnda utanför envägslagret.
    Har någon sett information från Shimano angående hur länge dessa tätningar förväntas hålla? Jag lär se en och annan Tranx framöver och det vore bra att ha lite koll på bytesintervallet.

  • #2
    Hi ill write in english since it is easyer for me. Firs of all core protect does not 100% water proof from the beginning.
    Look at the botom of the reel, there is a drain hols. On the firs picture it is just some hermetic glue that Shimano use on the factory for extra seal against water, nothing special you can just remove it and use some grese or find something similar to this glue and use it. If you using reel in salt water, any type of reel , its it is recomended to open it and clean/ relube it every 2-3 fishing pass. Unfortunately Shimano tranx badly lubricated from the factory, look at Americans salt water comunity how thay lube their reel with a lot of marine grace and that what you basically should do if you are planning to fish in salt water. If you would have relube it from the day one then right now your rell wold be like new.
    The Orings are pretty durable if you maintain them in good time.

    Kommentera


    • #3
      Undra vad Shimano skulle säga om du kontaktade dom om detta?
      Instagram: mattiasandersson90

      Bara ett kast till...

      Kommentera


      • #4
        Spännande läsning! Något av ett sidospår är ju då om du har sett liknande påverkan på haspelrullar som du fiskat hårt tagit isär?

        Kommentera


        • #5
          Jo det rimmar dåligt med deras reklamcitat.
          Svenskt saltvatten är ju inte ens lika salt som i dom andra haven så det är inte direkt den tuffaste miljön för en rulle heller.

          Hur länge har du haft rullen?

          Kommentera


          • #6
            Som Zakdima skrev så tätar jänkarna rullarna med fett vid fiske i saltvatten.
            Men det skriver ju Shimano inget om att man måste göra. Falsk marknadsföring!

            JontaK, har du något exempel på en saltvattenfiskad illa skött Daiwa Lexa att jämföra med?
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

            Kommentera


            • #7
              Vore intressant hur länge rullen är använd och hur passa salt vatten? Jag hade faktiskt förväntat mig att tranxen skulle se lite roligare ut invärtes om det var normalt bruk i bräckt vatten. Skönt man slipper sådana problem här uppe i norrbotten
              http://mortasfiske.blogspot.com

              Kommentera


              • #8
                Men... Men... Fiskesnack har ju lärt mig att tranx är världens bästaste och rulle någonsin..?

                Kommentera


                • #9
                  Visst kan man raljera över denna Tranx men de flesta multirullar med misskött underhåll ser ut som fan invändigt efter fiske i salt och bräckt vatten.

                  Det hade varit intresssnt att se vilka multirullar som håller tätast. På haspelfronten finns det en del rullar som håller väldigt tätt (lite oringar eller annan tätning kommer man långt med). Men å andra sidan har en multirulle större benägenhet att ta in vatten.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ingen multi är tät, så är det.
                    Vissa sämre än andra

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 111 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 938 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X